Kuka vauvan kanssa kotona ja muut lapset hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄITI ANTAA.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän perheessä ei mietitä, mitä mieltä muut ovat näistä asioista, vaan toimimme sen mukaan mikä kullekin lapselle on parhaaksi. Meillä lapset 1v, 3v ja 5v. Vanhin lähtee nyt virikehoitoon osa-aikaisesti 15pv/kk päiväkotiin, keskimmäinen käy kerhossa 3 krt viikossa ja pienin on kotona. Kerhoilu ei riittänyt enää meidän pian 5-vuotiaalle, joka on hyvin sosiaalinen ja muutenkin kaipaa kovaasti aktiviteettia ja leikkiseuraa. Leikkiseuraa meillä ei ole lainkaan naapurustossa, vaan sitä pitäisi aina lähteä puistoista etsimään tai sopia koko ajan leikkitreffejä ties kenen kanssa, mitä en oikein jaksa ryhtyä tekemään. Niinpä päiväkotiin lähtee hän. Helpommaksi ja halvemmaksi tavasllaan tulisi hänetkin hoitaa kotona, mutta mielestäni se ei ole lapsen etu. Minulla kamala suhaaminen joka päivä kun kuskaan päiväkotiin, kerhoon ja sitten jo pian haen lapset. Helpompi olisi kotosalla olla. Taloudellista tappiota tässä tulee myös, koska maksamme tietysti hoitomaksun ja samalla menetämme kuntalisät kaikista lapsista. Takkiin tulee siis useampi satanen/kk, mutta ei voi mitään.

[QUOTE="pettynyt";26883933]Pieni on vanhinkin lapsesi. Ja et todellakaan voi vielä huokaista, ettei hän koe mustasukkaisuutta. Se nimittäin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että n. kolmevuotiaan raahaaminen kotoa eroon äidistä ja pienimmistä on erittäin rankkaa hänelle.[/QUOTE]

Kyllä uskon, ettei mustasukkaisuutta tule. Jos tuntisit lapseni, tietäisit kyllä. Jos yökyläänkin aina pyytää niin pärjää varmasti muutaman tunnin viikossa hoidossakin. Mulla on ihana poika, joka pärjää ilman äitiä esim. kavereilla ollessa. Koskaan en ole pakottanut.

[QUOTE="tiiu";26884036]Meidän perheessä ei mietitä, mitä mieltä muut ovat näistä asioista, vaan toimimme sen mukaan mikä kullekin lapselle on parhaaksi. Meillä lapset 1v, 3v ja 5v. Vanhin lähtee nyt virikehoitoon osa-aikaisesti 15pv/kk päiväkotiin, keskimmäinen käy kerhossa 3 krt viikossa ja pienin on kotona. Kerhoilu ei riittänyt enää meidän pian 5-vuotiaalle, joka on hyvin sosiaalinen ja muutenkin kaipaa kovaasti aktiviteettia ja leikkiseuraa. Leikkiseuraa meillä ei ole lainkaan naapurustossa, vaan sitä pitäisi aina lähteä puistoista etsimään tai sopia koko ajan leikkitreffejä ties kenen kanssa, mitä en oikein jaksa ryhtyä tekemään. Niinpä päiväkotiin lähtee hän. Helpommaksi ja halvemmaksi tavasllaan tulisi hänetkin hoitaa kotona, mutta mielestäni se ei ole lapsen etu. Minulla kamala suhaaminen joka päivä kun kuskaan päiväkotiin, kerhoon ja sitten jo pian haen lapset. Helpompi olisi kotosalla olla. Taloudellista tappiota tässä tulee myös, koska maksamme tietysti hoitomaksun ja samalla menetämme kuntalisät kaikista lapsista. Takkiin tulee siis useampi satanen/kk, mutta ei voi mitään.[/QUOTE]

Aivan, jokaisen lapsen omien tuntemustensa mukaan. Mun vanhin on niin reipas ikäisekseen, että virikehoito on hänen osaltaan erittäin oivallinen. Tyttö taas on niin nössykkä, etten usko olevan valmis edes kyläilyyn ilman vanhempia vielä piiiitkään aikaan :D

[QUOTE="vieras";26884652]Vähän ihmettelen,miksi jotkut tekevät lapsia eivätkä sitten kuitenkaan jaksa
hoitaa niitä itse.[/QUOTE]

Vähän ihmettelen, miksi jotkut kuvittelevat, että kaiken takana on aina jaksaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja hippå;26883987:
Mitä sitten, jos esim. puheterapeutti antaa suosituksen laittaa lapsi hoitoon? Onko maksu silti normaali?

Meillä jatkoi esikoinen puh. terapeutin ja neurologin suosituksesta osapäivähoidossa päiväkotissa, kun jäin äitiyslomalle nuorimman kanssa. Hänellä siis vaikea puhen tuottamisen ja ymmärtämisen vaikeus ja se oli osa kuntoutusta, poika oli silloin 5v. Hoitomaksu oli normaali, tulojen mukaan täydet, mitä näillä päivillä maksuksi tuli.

[QUOTE="vieras";26883926]Hyvällä omallatunnolla voit! Me muutimme ruotsiin, kun odotin toista lasta ja esikoinen oli 3 vuotias. 4kk keskimmäisen synnyttyä ihmises alkoivat ihmetellä suureen ääneen kuinka tyhmä olen, kun en vie esikoistani hoitoon. Saisin olla kahdestaa vauvan kanssa. Esikoisen kotona olemisesta nousi ihan hirveä häly ja minua pidettiin idioottina. No esikoinen meni hoitoon. Olin keskimmäisen lapsen kanssa kotona siihen saakka, kun oli vuoden ja puolitoista. Sen jälkeen keskimmäinen meni hoitoon ja minä töihin. Nyt olen kotona kuopuksen kanssa ja esikoinen on koulussa ja keskimmäinen hoidossa. Ihanaa olla kuopuksen kanssa kahdestaa kotona. NYthän siis ollaan kaikki kotona, kun on kesäloma, mutta kohta taas kaksi vanhinta menee hoitoon ja kouluun. En tajua sitä, että miksi suomessa suhtaudutaan niin negatiivisesti virikehoitoon. Omasta mielestä se on aivan mahtavajuttu. Sinne hoitoon viet vaan omat lapsesi![/QUOTE]

Ihan sama Tanskassa. Taalla myos ihmetellaan jos esikoinen jostain syysta jaisi aitinsa ja vauvan kanssa kotiin.

No me pidetään hoitopaikka, isompi on 2v3kk kun vauva syntyy. Luultavasti viedään hoitoon pari kertaa viikossa, maksu menee 15pv/kk kun on yksityinen ok eikä lyhyempää sopparia voi tehdä. Halutaan pitää hoitopaikka, koska lapsi siellä viihtyy ja halutaan saada pikkusisarus sitten samaan päiväkotiin, kunhan on reilun vuoden ikäinen ja palaan töihin. Eli syynä se, että saadaan pitää hyvä hoitopaikka, jossa esikoinen viihtyy ja ehkä myös se, että ainakin alussa saan keskittyä synnytyksestä toipumiseen ja vatsakipuilujen selätykseen edes joskus rauhassa.

olenko paljon huonompi äiti jos vien 4 vuotiaan 3krt/vko 4h päiväkotiin kuin jos veisin hänet srk:n kerhoon 3krt/vko 3h kerta?

Äitiyteen kantaan ottamatta: omasta mielestäni toi kerho palvelee taas huomattavasti paremmin tota viriketarkoitusta muutaman tunnin hoidossa. Oma poika oli leikkitoiminnassa (kerhossa) sen kolme kerta viikossa 3h kerralla ja mielestäni hän sai siellä noi kaipaamansa virikkeet ja kaveriseuran. Siellä kun keskityttiin oikeesti siihen leikkiin koko sen 3h. Ei niinkään syömiseen, siirtymisiin jne, mitkä päiväkodin isossa ryhmässä tulevat kuitenkin eteen.

Se toki vaan mun mielipite. Jokainen päättäköön oma kantaansa asiaan :)

Yhteistyössä