Kukaan ollut vuoropäiväkodissa töissä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -lh-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

-lh-

Vieras
Kiinnoistaisi kokeilla työtä pk:ssa joka on avoinna 06(/05)-22 -tarpeenmukaan myös viikonloppuna.

Olisko jollain kertoa kokemuksesta miten eroaa "normaali"päiväkoti työstä? ..no joo kyllähän sen pk:ssa töitä tehneenä teoriassa tietää mutta noin käytännössä :)
Millaista verrattuna n.07-17 työhön, hyvin ja huonoja puolia?

Onko rauhallisempaa? Mulla on jotenki tullut sellanen mielikuva et olis leppoisampaa kun kaikki lapset ei ole aina kerralla paikalla, ja osittain ehkä sen vuoksi kiinnostaisi kokeilla kun saattais olla sopiva elämäntilanne pian kokeilulle.. :)

Miten toiminta suunnitellaan? Ajattelin kun omassa työpaikassani esim. jumppaan/metsäretkiin oli tietyt ryhmät jotka pysyin koko kauden samoina, mitens sitten kun lapsilla on todennäköisesti arkivapaita tai tulee myöhemmin/lähtee aiemmin? Millaista ohjelmaa on illalla?

Kerro mitä mieleen tulee :)

Aikoinaan olin ryhmiksessä, joka oli auki yötä päivää. Iltaruoka ja iltapalat tietty kuului huolehtia lapsille.
Aika vähän oli ilta/yölapsia. Rentoa meininkiä. Toiminta painottui päiväaikaan. Illalla lapset sai leikkiä vapaasti. Joskus jopa katseltiin tv:stä lastenohjelmia.

Riippuu tietysti ryhmästäkin, mutta varsinkin aikaiset aamut ja myöhäiset illat on välillä tosi rauhallisia, parhaimmillaan on töissä yhden lapsen kanssa. Siinä saa luotua ihan erilaisen suhteen niihin lapsiin. Ihana tehdä ihan rauhassa jotain yhden tai kahden lapsen kanssa, esim. mennä luistelemaan. Toiminnan suunnittelu onkin sitten iso haaste. Riippuu ihan ryhmän rakenteesta jne. Meillä monesti oli aina joku teemaviikko, esim. tällä viikolla luistellaan ja askarrellaan. Ja sit vaan katottiin, että kaikki pääsi johonkin luisteluryhmään ja askarteluporukkaan.

Mä olin lh- opintojen aikaan harjoittelujakson vuoropäiväkodissa ( auki ympärivuoden 24h/vrk) eikä ollut mun juttu.
Toki illalla oli mukava kun oli niin rauhallista, välillä lapsia oli vain yksi tai kaksi illalla/ yöllä että siinä mielessä ihan ok. Illalla ulkoiltiin normaalisti, mutta mitään retkiä ei tehty. Illalla katsottiin pikku kakkonen ja hyvissä ajoin yöpuulle.
Retket ja muu ohjelmisto oli siihen virka- aikaan, kuten muissakin päiväkodeissa.

Yhteistyössä