Kukaan opiskellut työmarkkinatuella lähihoitajaksi? Saako siinä parempaa rahaa kuin "tavallinen" opiskelija (opintoraha)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulutukseen haluava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koulutukseen haluava

Vieras
Opiskelijat voivat saada koulutuksen ajalta työttömyysturvaa vastaavaa koulutustukea tai työmarkkinatukea.

Tällaisen tekstin löysin mol.fi:n sivuilta. Miten niin voi saada? Eikö se olekaan itsestään selvyys, että saa?

Entäs tuo työttömyysturvaa vastaava koulutustuki?
Mulla on ammattiliitossa ansiosidonnaista päivärahaa "jemmassa" vielä vuoden ajaksi, vaikuttaako se mahdolliseen koulutustukeen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on ammattiliitossa ansiosidonnaista päivärahaa "jemmassa" vielä vuoden ajaksi, vaikuttaako se mahdolliseen koulutustukeen?

silloin saat sen ansiosidonnaisen + 8e pvä. koulutustuki on todellisuudessa se 8e/arkipvä. huom ARKIPVÄ jouluista ym ei makseta mitään ja viikonloput maksetaan vain sitä ansiosidonnaista

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
työmarkkinatuki + 8e/ arkipäivä, joten ei se paljoa enemmän ole

JAa ei vai. Mulle kyllä jää puhtaaksi melkein saman verran kuin töissä ollessani. Saan siis liitolta koulutustukea ja ylläpitokorvausta. Minimissään saa tietenkin työmarkkinatuen (+lapsikorotus) ja ylläpitokorvauksen. Ja opiskelen nimenomaan työvoimapoliittisesti lähihoitajaksi.
Kyllä tämä on paljon rahakkaampi tapa opiskella kuin opintotuella.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
JAa ei vai. Mulle kyllä jää puhtaaksi melkein saman verran kuin töissä ollessani. Saan siis liitolta koulutustukea ja ylläpitokorvausta. Minimissään saa tietenkin työmarkkinatuen (+lapsikorotus) ja ylläpitokorvauksen. Ja opiskelen nimenomaan työvoimapoliittisesti lähihoitajaksi.

Saanko udella missä liitossa olet?
Mulla kun vaihtuis kokonaan ammatti, niin maksaako tuon koulutustuen nykyinen liittoni (pam) vai pitääkö vaihtaa uuteen liittoon?

Kun on lapsia ja asuntolainaa, niin täytyy miettiä nämä asiat tarkkaan :)

silloin saat sen ansiosidonnaisen + 8e pvä. koulutustuki on todellisuudessa se 8e/arkipvä. huom ARKIPVÄ jouluista ym ei makseta mitään ja viikonloput maksetaan vain sitä ansiosidonnaista

WTF. Kyllä mulle on joulut ja juhannukset maksettu ihan normaalisti kun ne sattuu arkipäiväksi.
Niin ja ap. Saat sen saman rahan kuin liitostasi saisit, 8e verotonta päälle/päivä ja päivät ei kulu.

Se työmarkkintuen määrähän riippuu siitä onko lapsia, siihen kun saa lapsikorotuksen. Kyllä mä ainakin tulisin paremmin toimeen työmarkkinatuella kuin opintorahalla. Saisin työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella n.200? enemmän kuin opintorahalla ja lainalla.

Saanko udella missä liitossa olet?
Mulla kun vaihtuis kokonaan ammatti, niin maksaako tuon koulutustuen nykyinen liittoni (pam) vai pitääkö vaihtaa uuteen liittoon?

Kun on lapsia ja asuntolainaa, niin täytyy miettiä nämä asiat tarkkaan :)

Saa kysyä, metallissa olen. Mulla vaihtuu kans ammatti kokonaan. Liiton päivät on mulla täynnä ja siellä ne jemmassa säilyvät opintojen ajan. Liittoahan (siis työttömyyskassaa) ei voi vaihtaa kuin työsuhteen aikana. Ja lapsia ja lainaa sitä on mullakin. Ei mitään muuta mahdollisuutta opiskella kuin työkkärin kautta. samat opinnot, isommilla tuloilla...Ja mikä parasta, mulla säilyi nettosumma lähes samana kuin töissä, mutta lasten hoitomaksu pieneni (kun ei ole lomarahoja).

mistä sä löysit tuon tiedon? viittitkö linkkiä laittaa...kiinnostais vaan kun itse opiskelen lähihoitajaksi ja saan vain opintotuen, ajattelin että voisinko "vaihtaa" sen koulutustukeen koska selloin saisin pikkasen enemmän kuukaudessa rahaa

Onnea matkaan. Ja jos sille tuntuu, mulle voi laittaa myös yv:tä asiasta, jos on kysyttävää vaikkapa mahdollisista pääsykokeista tms.

Kiitos, pidän sinut mielessä :) Hakuaika päättyy vasta syyskuun puolella, joten odotellaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mistä sä löysit tuon tiedon? viittitkö linkkiä laittaa...kiinnostais vaan kun itse opiskelen lähihoitajaksi ja saan vain opintotuen, ajattelin että voisinko "vaihtaa" sen koulutustukeen koska selloin saisin pikkasen enemmän kuukaudessa rahaa

Minäkö?
http://209.85.135.104/search?q=cache:dt7FTvOgSu4J:www.mol.fi/mol/fi/01_tyovoimapalvelut/04_tyovoimakoulutus/index.jsp+ty%C3%B6voimakoulutus&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mietin samaa. opiskelen lähihoitajaksi ja opintotukea saan.. minulla jäljellä koulutusohjelma ja muutama kurssi.. mieluusti opiskelisin vaikka oppisopimuksella tai tuollasella..

Mitä tukeja saa kelalta(?), jos laittaa lapset hoitoon?

Vähentääkö ne hoitoituet ansiosidonnaisrahaa sitten?

Pitäkää peukkuja, että mä pääsen koulutukseen. Oon nyt ansiosidonnaisella ja enskuun 3. päivä vois alkaa koulutus, jos mut sinne haastattelun jälkeen valitaan. Mä haluan sinne!!! :D

Alkuperäinen kirjoittaja udaLinx:

Jos laitat lapset hoitoon (kunnalliseen tai yksityiselle), et tietenkään saa enää kotihoidontukea, koska lapset eivät ole kotihoidossa. Yksityisen hoidontuke voi saada.

Tota jälkimmäistä lausetta en tajunnut..?

Alkuperäinen kirjoittaja udaLinx:

Jos laitat lapset hoitoon (kunnalliseen tai yksityiselle), et tietenkään saa enää kotihoidontukea, koska lapset eivät ole kotihoidossa. Yksityisen hoidontuke voi saada.

Tota jälkimmäistä lausetta en tajunnut..?

Aaaa, ku en mä näistä lastenhoitotukijutuista oo oikein perillä. :ashamed: Siis, me voidaan saada yksityisen hoidontuen... Saadaanko me itse valita se hoitaja? Tai jos se on jo valmiina, niin minne siitä ilmoitetaan / kysellään, et miten toimitaan? Kelaltako? Vai kunnalta..? :ashamed:

*muoks* Tuo toinen kysymys - ku ansiosidonnainen ois pienentynyt, jos oisin ilmoittanut kelaan, että hoidan lapset kotona ja oisin sitten saanut niitä kotihoidontukeja.. Mut, koulutuksessa se yksityisenhoidontuki ei vissiin vaikuta tuohon ansiosidonnaiseen ollenkaan?! :x

työkkärin kautta vaan opiskelumuoto erilainen. opiskelin työvoimapoliittisessa ja siellä on läsnäolopakko, jos sinulle tarjotaan työtä opiskelun aikana, sinun on se otettava, tai lautakuntaan antamalla pätevän selityksen, pääset pälkähästä, sinnehän ei tunnetusti kelpaa mitkään syyt. Meidän kaupungissa ainakin alkoi juuri työkkärin kautta lähihoitajakoulu ja koko reiluun kahteen vuoteen ei sitten ole lomaa kuin viikko per vuosi. En halunnut todellakaan sinne, koska on kaksi pientä lasta, toinen lähtee nyt ekalle ja on siis koulujen loma aikoina kotona, olen yh ja päätin lähteä opiskelemaan opintotuella, vaikka liitonrahoilla opiskellessa on todella paljon paremmat tulot ja vielä että päivät eivät kulu, mutta minä valitsin lapset ja saan siis näin olla kotona kun ekaluokkalainenkin on...

Alkuperäinen kirjoittaja :
koko reiluun kahteen vuoteen ei sitten ole lomaa kuin viikko per vuosi.

Mutta eihän ne alan oppilaitoksetkaan ole kesäisin auki! Kotonako silloin opiskellaan?
Entäs jos valitaan koulutukseen, mutta ei otakaan paikkaa vastaan?

Kyllä siellä vaan nämä opiskelevat, kyllä on auki. Nuorisoaste ei vaan ole. Ihan täysipäiväistä opiskelua on! Ja jos tulee valituksi työvoimakoulutukseen eikä otakkaan sitä vastaan saa karenssin ellei ole todella pätevää selitystä. Kaverini sai juuri kolme kuukautta karenssia. Ottakaa kaikista asioista selvää ennenkuin sinne lähdette!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ja jos tulee valituksi työvoimakoulutukseen eikä otakkaan sitä vastaan saa karenssin ellei ole todella pätevää selitystä.

Mä en voi saada karenssia, koska en ole edes työtön työnhakija :) Olen kht:lla, mutta alan vaihto mielessä...

se muuten menee niin, että tuki maksetaan 5 päivältä viikossa, oli sitten kuukaudessa 1 tai sata pyhäpäivää. Ja eihän sitä ansiosidonnaistakaan makseta, kuin viideltä päivältä viikossa. Näin ainakin on mulla ollu

Yhteistyössä