Kukista ja mehiläisistä kertominen lapsille (kirjavinkki)

04.05.2006
401
0
16
Mä oon pitkään ajatellut, että meidän pian 6-vuotiaalle pitäisi kertoa, miten lapset saavat alkunsa. Oon monesti katsonut kirjastossa aihetta käsitteleviä kirjoja, ja niissä on ihan järjestään ollut mun mielestä vähän tökeröjä piirroskuvia miehestä ja naisesta päällekkäin. Perjantaina löysin viimein kirjastosta aivan ihanan kirjan: Katerina Janouchin ja Mervi Lindmanin kirjan Mistä on pienet vauvat tehty? Tuossa asia kerrottiin todella kivasti. Suosittelen kirjaa, jos joku muukin haluaa ottaa aiheen puheeksi ja kaipaa kirja "tueksi".

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
peesi. kyseessä olevia asioita luonnollisina pitävät aikuset osaa kertoa ilman kirjoja.

Mun mielestä seksi on täysin luonnotonta. Siksi meillä puuhaillaankin vain piilossa peiton alla, ja samasta syystä odotinkin viiteen ikävuoteen asti, ennen kuin otin asian lapsen kanssa puheeksi. Ja kun itse en noista asioista mitään tiedä, niin katsoin parhaaksi lukea asian pojalle kirjasta, että saa sitten oikein faktatietoa eikä vain äidin huuhaata. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
peesi. kyseessä olevia asioita luonnollisina pitävät aikuset osaa kertoa ilman kirjoja.

Mun mielestä seksi on täysin luonnotonta. Siksi meillä puuhaillaankin vain piilossa peiton alla, ja samasta syystä odotinkin viiteen ikävuoteen asti, ennen kuin otin asian lapsen kanssa puheeksi. Ja kun itse en noista asioista mitään tiedä, niin katsoin parhaaksi lukea asian pojalle kirjasta, että saa sitten oikein faktatietoa eikä vain äidin huuhaata. :whistle:

Seksi täysin luonnotonta????????? oot kyllä tosi ahdasmielinen.

Kerropa ap, miksi lapselle pitäisi kertoa seksistä tai siitä, miten lapset syntyvät ja saavat alkunsa?
Onko teille tulossa vauva, jollekin tuttavalle tulossa vauva, vai onko lapsi itse kysellyt / kiinnostunut / ihmetellyt asiaa?

En ole itse puhunut lapsilleni näistä asioista, tai siis OLEN, mutta vasta sitten kun HE ITSE ottavat asian puheeksi.
En ole kirjoja lainannut, sen niitä siis iltasaduksi lukenut,. Olen lapsen kysymykseen vastannut lyhyesti, ikätaso huomioon ottaen. Ei mitään yksityiskohtia. Ei perusteellista tietoa.

Nyt on reilu 3,5 v kysynyt, että miten se vauva on äidin (minun) massuun päässyt.
Täysi-ikäinen tyttäreni - minun kasvatukseni tuotos siis, ei omia lapsia - oli kertonut että isi antoi äidille vauva-siemenen.
Se riittää tällä hetkellä tuon ikäiselle.
MIten se vauva otetaan pois, tai vast. ja siihen onhelppo vastata, että sairaalassa lääkäri ottaa sen pois, eikä se ole valhe, edessä on sektio.

Alkuperäinen kirjoittaja tosikko :
Kerropa ap, miksi lapselle pitäisi kertoa seksistä tai siitä, miten lapset syntyvät ja saavat alkunsa?
Onko teille tulossa vauva, jollekin tuttavalle tulossa vauva, vai onko lapsi itse kysellyt / kiinnostunut / ihmetellyt asiaa?

En ole itse puhunut lapsilleni näistä asioista, tai siis OLEN, mutta vasta sitten kun HE ITSE ottavat asian puheeksi.
En ole kirjoja lainannut, sen niitä siis iltasaduksi lukenut,. Olen lapsen kysymykseen vastannut lyhyesti, ikätaso huomioon ottaen. Ei mitään yksityiskohtia. Ei perusteellista tietoa.

Nyt on reilu 3,5 v kysynyt, että miten se vauva on äidin (minun) massuun päässyt.
Täysi-ikäinen tyttäreni - minun kasvatukseni tuotos siis, ei omia lapsia - oli kertonut että isi antoi äidille vauva-siemenen.
MIten se vauva otetaan pois, tai vast. ja siihen onhelppo vastata, että sairaalassa lääkäri ottaa sen pois, eikä se ole valhe, edessä on sektio.

suositus on, että kerrotaan viimestään ennen ku menee kouluun. jos lapsi ei kysele, niin aikuisen pitäisi ottaa asia puheeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja tosikko :

Minusta 6-vuotialle pitää jo kertoa, mistä vauvoja tulee, vaikka lapsi itse ei olekaan vielä asiasta kysynyt. Ja kuusivuotiaalle voi jo kertoa hieman yksityikohtaisemminkin, että mistä on kyse, kuin 3,5-vuotialle. 6-vuotias on jo kuitenkin menossa eskariin tai kouluun, joten ymmärtää jo aika paljon.

Tosikolle vastakysymys: Miksi melkein kuusivuotiaan ei pitäisi tietää, kuinka lapset saavat alkunsa?

Mun mielestä on parempi, että lapsi saa vanhemmiltaan faktatietoa sen sijaan, että kuulee ikätovereiltaan tai hieman isommilta jotakin "sinne päin" olevaa "tietoa".

..Ja niiden avulla on helppo käydä asiaa läpi uudelleen ja uudelleen. Niin ja lapsikin voi itse selailla kirjaa ja miettiä tätä maailman ihmeellisintä asiaa omassa pienessä päässään. Minusta on hienoa, että joku muukin on tajunnut kertoa lapselleen KUINKA VAUVAT tulevat. Typerää antaa lapsen luulla vielä kouluikäisenä, että haikarat niitä vaan kantelee nyyttejä koteihin..... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä 6-vuotiaalle ei todellakaan tarvi vielä kertoa...odota vuosi ainakin.

Mun mielestä meidän poika oli just oikeassa iässä. En kuitenkaan halunnut ottaa asiaa puheeksi ihan kylmiltään, vaan otin tuon kirjan vähän niin kuin johdannoksi keskustelulle. Kirjassa kerrottiin kaikki tarpeelliset faktat tosi ymmärrettävästi ja hauskasti, ja kirja herätti pojassa joitakin omia ajatuksia, joista vielä juteltiin siinä lukemisen lomassa. Oli tosi mukava yhteinen hetki.

Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Tosikolle vastakysymys: Miksi melkein kuusivuotiaan ei pitäisi tietää, kuinka lapset saavat alkunsa?

Mun mielestä on parempi, että lapsi saa vanhemmiltaan faktatietoa sen sijaan, että kuulee ikätovereiltaan tai hieman isommilta jotakin "sinne päin" olevaa "tietoa".

Kysyn siksi, että itse olen kertonut lapsilleni vasta siinä vaiheessa kun ovat itse olleet kiinnostuneita. Silloin heillä on tavallaan ymmärrys ja kyky ottaa vastaan tietoa asiasta, joka on lapsenkin mielestä aikuisten maailmaan liittyvä ja jota he eivät täysin ymmärrä.

Meillä on lapset kyllä kuulleet vähän kaikenlaista tietoa kavereiltaan, niistä on sitten kotona keskusteltu, eli saaneet sitä faktatietoa, kun ovat itse asioita ottaneet puheeksi.
En ole asiaa huonona pitänyt, eikä lapseni ole missään tietotyhjiössä seksi- ja vauva.-asioiden suhteen olleet, tai saaneet shokkina tietoa asioista.

Minä vain kysyin, että miksi pitää asioikseen kertoa, minä itse siis kun ajattelen toisin, että kerrotaan sitten kun itsellä on se kiinnostus.

Ja TOTTAKAI 3-vuotiaalle kerrotaan asiat eri tavalla kuin 6-vuotiaalle !! :o mutta 6-v on myös vielä lapsi !! En itse kertoisi kovin yksityiskohtaisesti eskari-ikäiselle !

Minulta kysyi tuttavan 8-v lapsi raskaaksi tulosta ja siihen littyen aika isoja ja vaikeita kysymyksiä. Olin tuolloin raskaana.
Kun en tiennyt, oliko asiaa kotona käsitelty ollenkaan, vastasin lyhyseti, yksinkertaisesti, tyhjentävästi, mutta en suinkaan yksityiskohtaisesti. Enemmänkin aika "lapsenomainen" ja "ympäripyöreä", "viattomuutta suojeleva" vastaus. Vastaukset kelpasi lapselle, koska lisäkysymyksiä tai tivaamista ei tullut.

Neuvolan täti sano, että kyseiset asiat kannattaa ottaa puheeksi 5-6 vuotiaan kans, vaikka lapsi ei kyseliskään. Mää itse kysyin, ei ehkä muuten ois mainittu asiasta mitään. Kesäloman aikaan ajattelin keskustella tytön kans ko. asioista. Tyttö on nyt 5v.

Yhteistyössä