Alkuperäinen kirjoittaja Ojanperän Hilma:
Tosikolle vastakysymys: Miksi melkein kuusivuotiaan ei pitäisi tietää, kuinka lapset saavat alkunsa?
Mun mielestä on parempi, että lapsi saa vanhemmiltaan faktatietoa sen sijaan, että kuulee ikätovereiltaan tai hieman isommilta jotakin "sinne päin" olevaa "tietoa".
Kysyn siksi, että itse olen kertonut lapsilleni vasta siinä vaiheessa kun ovat itse olleet kiinnostuneita. Silloin heillä on tavallaan ymmärrys ja kyky ottaa vastaan tietoa asiasta, joka on lapsenkin mielestä aikuisten maailmaan liittyvä ja jota he eivät täysin ymmärrä.
Meillä on lapset kyllä kuulleet vähän kaikenlaista tietoa kavereiltaan, niistä on sitten kotona keskusteltu, eli saaneet sitä faktatietoa, kun ovat itse asioita ottaneet puheeksi.
En ole asiaa huonona pitänyt, eikä lapseni ole missään tietotyhjiössä seksi- ja vauva.-asioiden suhteen olleet, tai saaneet shokkina tietoa asioista.
Minä vain kysyin, että miksi pitää asioikseen kertoa, minä itse siis kun ajattelen toisin, että kerrotaan sitten kun itsellä on se kiinnostus.
Ja TOTTAKAI 3-vuotiaalle kerrotaan asiat eri tavalla kuin 6-vuotiaalle !!

mutta 6-v on myös vielä lapsi !! En itse kertoisi kovin yksityiskohtaisesti eskari-ikäiselle !
Minulta kysyi tuttavan 8-v lapsi raskaaksi tulosta ja siihen littyen aika isoja ja vaikeita kysymyksiä. Olin tuolloin raskaana.
Kun en tiennyt, oliko asiaa kotona käsitelty ollenkaan, vastasin lyhyseti, yksinkertaisesti, tyhjentävästi, mutta en suinkaan yksityiskohtaisesti. Enemmänkin aika "lapsenomainen" ja "ympäripyöreä", "viattomuutta suojeleva" vastaus. Vastaukset kelpasi lapselle, koska lisäkysymyksiä tai tivaamista ei tullut.