Kukkaihmiset, mikä mun kiinanruusua vaivaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annnas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

annnas

Aktiivinen jäsen
03.12.2006
2 453
0
36
Se tiputtaa kaikki lehdet pois |O Ensin siinä oli muutama lehti kun sain sen mummolta. Sitten se teki lisää lehtiä ja kasvatti varren pituutta. Ne alimmaiset lehdet sitten putosi ja kesällä yritti tehdä kukankin mutta se ei auennut koskaan kunnolla. Nyt se sitten on ruvennu järjestyksessä pudottamaan lehtiä alhaalta päin. kohta siinä on pelkkä ranka jäljellä. Ne vain kuivahtaa vaikka kastelen. Lannoittanutkin olen nyt talvella. Se on tuossa olohuoneessa ikkunan edessä pöydällä missä kaikki muutkin kukat on.

Kasteletko liikaa tai liian vähän? En kyllä ole paras ihminen tähän vastaamaan kun en ole saanut omaa kiinanruusuani kukkimaan kertaakaan. :ashamed: Kerran on pari nupppua tullut, mutta nekin tipahti pois ennen aukeamista. :/ Luulen sen johtuvan liian vähästä valosta.

Ööh.. eikö sen kuulukin tehdä niin?
Muistaakseni mä sain mummolta ekaan asuntoon kiinanruusun ja mummo sanoi antaessa että "älä sitten hätäänny jos se puottaa kaikki lehdet, se tekee niin aina kerran vuodessa".
Tosin se ei koskaan sitä silti tehnyt..

Muoks. Vai puhunko mä jostain ihan toisesta kasvista kun ei kukaan ole samaa mieltä... :ashamed:

Miekin veikkaisin vihannespunkkeja (tai muuta vastaavaa inhaa lajia). Noi vihannespunkit ainakin tekee ihan käsittämättömän pientä seittiä mistä ne tunnistaa. Raidit vaan kehiin.

Oliko kukka kesällä ulkona? Meinaan me saatiin ulkoota kukkiin tuo riesa ja täälä niitä koetetaan pelastaa epätoivonvimmalla. Noi punkit ei tykkää kosteasta, millasta kesäisin ulkona on ja sitten kun kukat tuodaan sisälle kuivaan ja lämpimään niin ne riehaantuu.

Sillä voi tosiaan olla liian kylmä. Meillä tuo kiinanruusu tykkää tasaisesta kosteudesta, ei saa olla liian märkä eikä myöskään kuivahtaa pahasti. Kesällä ennätti kuivahtaa ja samantien tipahti kukinnot, kaksi kertaa näet yritti viime kesänä kukkia :headwall:

olisiko kultaköynnös? En saa selvää. :ashamed: Kasvaako se edes köynnösmäisesti vai onko siinä ihan selvät jämäkät pystyt varret? aI, sen sai klikattua suuremmaksikin :D

http://www.student.oulu.fi/~laurimoi/kasvit/kultakoynnos.jpg

Kiinanruusu tiputtaa usein talvisin paljon lehtiä, ainakin meillä. Mutta tuo sinun kasvisi näyttää kyllä kuivahtaneelta. Lehdet ovat nuupallaan. Anna sille enemmän vettä, niin että multa tuntuu reilusti kostealta. Kiinanruusu "juo" aika paljon.

Myös multa näyttää kuivalta tuossa kuvassa. Kiinanruusua saa kastella lähes päivittäin. Suosittelen myös leikkaamaan tuon viimeistään kevällä, että siihen tulisi haaroja.

Muoks. MYös ruukku on aika pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Kasteletko liikaa tai liian vähän? En kyllä ole paras ihminen tähän vastaamaan kun en ole saanut omaa kiinanruusuani kukkimaan kertaakaan. :ashamed: Kerran on pari nupppua tullut, mutta nekin tipahti pois ennen aukeamista. :/ Luulen sen johtuvan liian vähästä valosta.

Mun äiti sai kiinanruusunsa kukkimaan uhkailemalla sitä :D Sanoi kukalle että jos ei ala kukkimaan niin saa luvan lähteä pihanperälle romujen sekaan.seukki päivänä näkyi punainen nuppu kukassa.OIKEESTI! :D

hei, muista muuten katsoa, että vesi pääsee läpi, eikä kukka jää lillumaan veteen. Liika kastelu voi tehdä yhtä paljon pahaa kuin liian vähäinen. Ja ruukku on aika pieni tosiaan ja multa on hyvä vaihtaa nyt keväällä.

Alkuperäinen kirjoittaja annnas:
Jos vaihdan sen vedottomanpaan paikkaan huomenna. Tykkääkö se huonoa jos vaihdan ruukkua ja multaa näin talvella?

Olen vaihatnut multia ja ruukkuja myös talvella. Eivät ne miksikään ole mennet... Päinvastoin.

Kuinka paljon kastelet sitä. Kastele oikeasti reilummin. Kiinanruusu tykkää todella kosteasta. Tietenkään ei jatkuvasti seisovassa vedessä saa olla, mutta lähestulkoon... :)

Nuo lehdet on sen näköset, että kukka on joko liian kuumassa tai liian kylmässä paikassa.Myöskään vedosta se ei tykkää, kokeile siirtää vähän pois ikkunalta.Kiinanruusu on aika tarkka lämpötilasta.

Yhteistyössä