Kukkausi kotiäitinä ja nyt jo ahdistaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotimamma

Vieras
Neljännen lapsen pitäisi syntyä kuukauden kuluttua, mutta olen ollut jo kuukauden kotona kesälomalla.
Olin vuosia töissä ennen kuin vauvakuume pukkasi päälle ja päätimme mieheni kanssa hankkia neljännen ja viimeisen lapsen.

Mietin pitään, onko minusta jäämään vuodeksi kotiin, koska muistin vanhastaan ahdistuksen, jota "vain" kotona olo minulle aiheuttaa. Ajattelin kuitenkin, että ehkä olen henkisesti kasvanut sen verran vuosien aikana, että sovellun paremmin kotiäidiksi :).
Nyt on kuukausi kulunut ja ahdistava olo alkaa puskea päälle.

Tämä kotona olo on yhtä siivoamista, tiskikoneen täyttöä, pyykin pesua ja ruuan laittoa. En osaa yhtään relata, vaan koko ajan päässä jyskyttää tekemättömät kotityöt. Töissä käydessä on jotenkin sallitumpaa, että talo on pienen kaaoksen vallassa.... Ja toisaalta sitä sotkuakaan ei tule samalla tapaa. Nyt kun koululaiset ovat lomalla ja minä kotona, niin hommaa riittä.

Kertokaapa te kotiäidit, miten osaatte nauttia olostanne? En halua masentua tänne neljän seinän sisälle, vaan haluaisin ottaa tästä ajasta kaiken irti.

Minä ainakin nautin nyt, kun olen ilmeisesti kasvanut henkisesti olemaan kotiäitinä kuopuksen myötä =) =) ! Ehdin olemaan töissä esikoisen ja kuopuksen välissä reilun vuoden. Teen suurimman osan kotitöistä, mutta touhuan esikoisen kanssa leikkipuistossa joka päivä. Käymme päivällä koko porukka lenkillä. Nautin siitä, kun aamulla ei tarvitse raahata muksuja hoitoon kauhealla kiireellä. Leivon, teen käsitöitä, lueskelen, piirtelen, harrastan sellaisia harrastuksia, joita olen aina halunnut tehdä, mutta joita en ole saanut aikaiseksi. Käymme lasten kanssa kylässä ja meillä käy vieraita. Käymme taidenäyttelyissä yms. En masennu neljän seinän sisälle, kun en siellä suostu olemaan :) ! Toisaalta sekin on ihanaa, kun ei sadepäivänä tarvitse lähteä ulos, vaan voi piirrellä esikoisen kanssa kotona.
Niin ja tyypiltäni en minäkään mielestäni ole se "pullantuoksuinen kotiäiti". Minä leivon sämpylöitä...

6 vuotta kotiäitinä ja nyt on alkanut ahdistamaan.. :o
En tiedä,miten tämä aika on vain kulunut,vuodet ovat vierineet vauhdilla.Kai sekin vaikuttaa,että lapset ovat pienehköillä ikäeroilla,ei ole edes ehtinyt ajatella kotiäitiyttä vaan se on tullut ikäänkuin luonnostaan..Koita ottaa päivä kerrallaan ja jos todella tuntuu ettet jaksa olla vain kotona niin mene vain töihin hyvällä omallatunnolla,kun se on mahdollista.Teet niin kuin itse tunnet :)

näinhän se on.
Onko nyt niin et sulla ei ole kotona hoidettavana kuin vauva? siis isommat jo koulussa tms?
Silloinhan on helppo liikkua jos mukana kulkee vain vauva. etsi kahvitteluseuraa ja ihan oikeesti pyri lähes joka päivä lähtee kotoa liikkeelle!
tai sitten keksit kotia viihdytkettä. siivoat kaappeja, sisustat tms. opettelet tekemään uutta ruokaa jne.
Mä viihdyn paremmin jos liikun, jos taas unohdun lasten kanssa kökkii kotia ni sit on helvetti irti. ja kotona sun ei tartte olla yhtään kauempaa kun jaksat, sanokoot muut mitä tahansa =)

No vielä ei siis ole sitä vauvaakaan :) Isommat ipanat ovat 10,8, ja 6v. Nyt kaikki pyörivät tässä nurkissa (siis kun on loma) ja lisäksi jokaisella on lauma kavereita. Mennään, tullaan ja sotketaan! Argh :O

Kahden ensimmäisen kanssa kävin ahkerasti kaikenlaisissa kerhoissa ja muskareissa.... Nyt nekin ahdistaa :) Siis en välttämättä jaksa enää keskustella vauvakerhossa vaippamerkeistä.
Täytyy yrittää keksiä jotakin "oman näköistä" tekemistä... Olen miettinyt esim jotakin kotimyyntiä. Se voisi olla mun juttu.

Mikä tarve on puunata huushollia joka päivä?Ettehän ehdi edes sotkea siis oikeasti sotkea edes sitä siihen malliin päivässä?
Lähde ulos lapsesi kanssa ja anna vaatteiden ja tiskien olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mutta kai siellä pitäis siivota ja pyykätä vaikka sitten töiden jälkeenkin?

Joo pitää pitää! Mutta oikeasti sitä sotkua ei tätä tahtia tule silloin kun lapset ovat hoidossa/ koulussa ja itse töissä.
Ruuankin syövät siellä koulussa ja hoidossa ja meillä on monesti ollut illalla vai jotakin puolivalmista, einestä yms....

Asennekysymys tuo on. Jos otat kotiäitiyden siltä kannalta että sun on PAKKO koko ajan puuhata kotiaskareita, niin en ihmettele että siihen puutuu nopsaan.

Keksi vähintään kahdelle päivälle viikossa jotain kivaa tekemistä itsesi ja lastenkin kannalta. Älä ainakaan jää kotiin homehtumaan neljän seinän sisälle.

Yhteistyössä