Kultainen noutaja kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Monta vuotta kestänyt koirakuume on nyt tosi kova, ja kultsi olis päällimmäisenä mielessä. Kauan oon nyt näitä katellu ja lukenu ja rakastun aina vaan enemmän. Onko kultseja monilla rivitaloissa? Meidän Perhe asuu pienessä kolmiossa ja takapihaa ei ole, etupihalla sitten vähän pihaa olis. Lenkkeilyllähän se pääosin ulkoilut hoituu ja siihen mulla nyt on aikaakin kun kotona olen. Mites sitten kun töihin taas menen, kuinka viihtyy yksinään kotona? Haukkuuko?
Yleisesti siis tiedän tästä rodusta, mutta nyt niitä käytännön kokemuksia asumisesta yms. Sitä oon myös miettiny että kuolaako kaikki kultaset paljon? Pari urosta tiedän ja ne ainaki kuolaa, niin onko se enemmänki urosten tapa vai päteekö ihan kaikkiin? :D
Koirista meillä muuten on kokemusta vaikkei omaa nyt olekkaan. Tässä vasta harkitsen vakavasti asiaa ja mietin olisko tulevaisuudessa mahdollista ottaa koira tähän asuntoon vai pitääkö jatkaa haaveilua ja odottaa JOS joskus vaikka sen omakotitalon sais laitettua..

Kultsi ei ole mikään pieni koira eli jos asunto on pieni, en kyllä ottaisi. En sano etteikö sen kanssa pärjää, jos jaksaa lenkkeillä, mutta itse ajattelen noin. Meillä oli aikanaan narttu ja ei se kyllä pahemmin kuolannut. Tietty lupaa ruokakupille odottaessa, mutta ei kyllä muuten. Meillä viihtyi kotona pentuvaiheen (0-2v) jälkeen. Pentuna tuhosi kiitettävästi paikkoja.

Kultsi ei ole mikään pieni koira eli jos asunto on pieni, en kyllä ottaisi. En sano etteikö sen kanssa pärjää, jos jaksaa lenkkeillä, mutta itse ajattelen noin. Meillä oli aikanaan narttu ja ei se kyllä pahemmin kuolannut. Tietty lupaa ruokakupille odottaessa, mutta ei kyllä muuten. Meillä viihtyi kotona pentuvaiheen (0-2v) jälkeen. Pentuna tuhosi kiitettävästi paikkoja.
Sitä tässä eniten nyt mietinki että loppuukohan se tila kuitenki kesken ison koiran kanssa. Todennäkösesti isompaan asuntoon vaihtaisin siinä vaiheessa jos koiran päädyn ottamaan, muutenki ollut vähän suunnitelmissa vaihtaa jos hyvä asunto löytyy.

Sitä tässä eniten nyt mietinki että loppuukohan se tila kuitenki kesken ison koiran kanssa. Todennäkösesti isompaan asuntoon vaihtaisin siinä vaiheessa jos koiran päädyn ottamaan, muutenki ollut vähän suunnitelmissa vaihtaa jos hyvä asunto löytyy.
Tarkotin siis että todennäköisesti päädyn odottamaan koiran hankkimista siihen asti että asutaan isommassa kämpässä, en ala ihan pelkästään koiran takia ettimällä ettimään toista asuntoa vaikka kuinka koirakuume onki :D

Kokemusta on sileäkarvaisesta noutajasta rivitalokolmiossa; koira kyllä mahtuu ja tyytyy asuintilaansa kun saa tarpeeksi lenkkeilyä ja muuta aktiviteettia. Meillä enemmänkin ongelmana se, että keittiössä tuntuu ettei kääntyä voi kompastumatta koiraan, usein makailee niin, ettei ovia meinaa saada auki kun aina on tiellä. Toisaalta taas ei myöskään voida rajoittaa esim. koiran pääsyä keittiöön tms. koska sillä on jo valmiiksi suhteellisen pieni elinympäristö. Isommasta kodista täälläkin kovin haaveillaan.. :D

Näin mäki oon yrittäny aatella kuitenki että ehkä se koira tottuu, asuuhan niitä monenlaisissa asunnoissa.. :D Itsestähän se taitaa olla enemmän kiinni. Niin monta vuotta haaveillu ettei enään malttais kovin montaa vuotta odotella kuitenkaan. Halu on niin kova mutta kovasti järki yrittää pistää hanttiin tuola takaraivossa :D

Kultsuissa on kaksi isoa miinusta. Niillä on terveyden kanssa monesti sanomista, allergioita, nivelten kasvuhäiriötä.
Toinen haiseva iso miinus on kultsujen paha haju. Siihen taatusti omistajan nenä tottuu, mutta saa kyllä sanoa asunnon raikkaudelle hyvästit. Ja kultsukin on sellainen rotu, että varmaan niitä tulee kohta toinenkin taloon, niin haju senkun voimistuu vaan :X3:

Hajua ei meillä kyllä ole mutta voi sitä irtoavan karvan määrää. Jos olette tottuneet siivoamaan kerran viikossa niin joka toinen päivä on karvan ja hiekan takia nykyinen tahti.
Meillä ei ole tuhonnut mitään ja hyvin ollaan 62neliön asunnossa kultaisennoutaja uroksen kanssa asuttu. Aika paljon tulee sellaista keltaista/vihreää eritettä tuolta urokselta joita tahroja sitten seinissä, lattiassa, huonekaluissa.
Ihana luonne, leikkisä ja seurallinen koira. Vaatii huomiota ja oppii helposti. Lapsien kanssa tulee tosi hyvin toimeen. Alussa ihan pienenä haukkui mutta sitten tottui ja lopetti. Kuuluttaa kyllä reilusti kun tullaan kotiin eikä tänne ketään tunkeilijoita pääsisi :D

Yhteistyössä