Kulttuurierot? hämmentää vähän...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Ilmeisesti tässä on kyse kulttuurieroista, mutta mua jotenkin hämmentää yksi juttu.
Mun vakkari kirppiksellä käy eräs mies, käy ilmesesti usein, sillä on siellä aina kun minäkin käyn.
Joskus viime syksynä, kun jonotin infoon pöydänvuokraus asioissa, hän tuli yhtäkkiä kysymään, onko mulla myydä arabian astioita, ei ollut myydä. Tämän jälkeen hän on alkanut tervehtimään ja hymyilemään mulle aina vastaan tullessa.

Onkohan tuo jotenkin erilaisesta kulttuurista johtuvaa, kun tuo mies ei ole suomalainen, vaan jostain etelästä. Hirmu kohtelias ja ystävällisen oloinen, mutta mun mielestä jotenkin hämmentävää.

On varmasti kulttuurisidonnaista käyttäytymistä. Monessa kulttuurissa tullaan suomalaisen näkökulmasta tosi hepposin perustein tutuiksi... Siihen iloiseen tervehtimiseen koko loppuelämän ajan riittää ihan se, että on vaikka kerran hammaslääkärin aulassa puhunut hetken säästä. ;) Monessa kulttuurissa (afrikkalaisia lähinnä) mennään jopa niin pitkälle, että kun on kerran tutustuttu, on tervetullut toisen kotiin... Mutta ei sinun nyt tartte ryhtyä pelkäämään, että tyyppi ilmestyy kohta ovesi taakse. :D

No mikä ongelma. Hän on siis siellä "aina" kun sinäkin, eli ilmeisesti olette jo usein nähneet ja olette paikan vakioporukkaa. Tuohan on vain tavanomaista kohteliaisuutta ja tavallaan small talkia. Just being polite.

Alkuperäinen kirjoittaja Liliana:
On varmasti kulttuurisidonnaista käyttäytymistä. Monessa kulttuurissa tullaan suomalaisen näkökulmasta tosi hepposin perustein tutuiksi... Siihen iloiseen tervehtimiseen koko loppuelämän ajan riittää ihan se, että on vaikka kerran hammaslääkärin aulassa puhunut hetken säästä. ;) Monessa kulttuurissa (afrikkalaisia lähinnä) mennään jopa niin pitkälle, että kun on kerran tutustuttu, on tervetullut toisen kotiin... Mutta ei sinun nyt tartte ryhtyä pelkäämään, että tyyppi ilmestyy kohta ovesi taakse. :D

no sehän tästä puuttuis :D

No kyllä mä hymyilen ja tervehdin ihmisiä joita nään usein samassa paikassa, vaikka lähikaupassa. :D

Aika jänkhäläisen kuulosta jos pitää kulttuurieroja miettiä jos toinen on kohtelias...

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de Lis:
No mikä ongelma. Hän on siis siellä "aina" kun sinäkin, eli ilmeisesti olette jo usein nähneet ja olette paikan vakioporukkaa. Tuohan on vain tavanomaista kohteliaisuutta ja tavallaan small talkia. Just being polite.

siis eihän tässä varsinaisesti ongelmaa ole.
Mutta kun itsellä ei ole tapana moikkailla ihmisille, joiden ohi kävelen n. kerran kuussa, tai vieläkin harvemmin, niin onhan tuo vähän hämmentävää.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de Lis:

siis eihän tässä varsinaisesti ongelmaa ole.
Mutta kun itsellä ei ole tapana moikkailla ihmisille, joiden ohi kävelen n. kerran kuussa, tai vieläkin harvemmin, niin onhan tuo vähän hämmentävää.

Mutta vaikka harvakseltaan tapaatte, niin tapaatte kuitenkin, ja vielä sillä tavalla toisenne tiedostaen, että tunnistatte aikaisemminkin (säännöllisesti = usein) toisenne siellä havainneen. Miksei siis tervehtiä. Ja vaikka hymyillen.

kyllä mä tottakai tervehdin takaisin, ja hymyilenkin. En kuitenkaan halua olla epäkohtelias hämmennyksestä huolimatta.
Ei tuo siis ole mitenkään negatiivista tuo hämmennys, jos ei positiivistakaan. Tuollaiseen vain en ole tottunut.

Yhteistyössä