Kulttuurikonsultti Abdirahim Hussein on huolissaan kotimaansa tilanteesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Suomessa asuvat tuhannet somalit seuraavat väsyneinä ja ahdistuneina kotimaansa väkivaltaisia tapahtumia. Varsinkin vanhempia somaleita masentaa se, että jokainen uutinen vähentää toiveita kotimaan rauhoittumisesta.

"Vanhemmat, yli 40-vuotiaat, ajattelevat palaavansa kotiin. Nyt tilanne on sellainen, että etenkään Etelä-Somaliaan ei vain voi mennä. Heille tilanne on murskaava", sanoo keskustapuolueen aktiivi ja kulttuurikonsultti Abdirahim Hussein, joka tuli Suomeen 15-vuotiaana vuonna 1994.

Hussein ei osaa kuvitella Somaliaa, jossa olisi rauha, sillä hän ei ole sitä koskaan nähnyt. Nyt tilanne näyttää kuitenkin harvinaisen pahalta.

"Yhdyn näkemyksiin, joiden mukaan Somalia elää synkintä aikaansa. Hallitus ja sitä vastustavat ryhmät ovat yhtä syyllisiä."

Suomen somaliliiton varapuheenjohtajan Abdiaziz Godahin mukaan elämä Mogadishussa on muuttunut äärimmäisen vaikeaksi tänä vuonna.

Hänen mukaansa syy on se, että eri alueille levittäytyvät ja keskenään kilpailevat kapinallisryhmittymät vaativat ihmisiä ryhtymään tukijoikseen.

"Tulet mukaan tai lähdet pois alueelta", Mogadishusta kotoisin oleva Godah kuvaa. Hänen mukaansa myös itsemurhaiskut ovat uutta.

Suomessa asuvat somalit seuraavat ahdistuneina kotimaansa uutisia - HS.fi - Ulkomaat

[QUOTE="vieras";21888589]Mikä Husseinin kotimaa oikein on? Eikö hän olekaan uussuomalainen vaan somalialainen?[/QUOTE]

Oliko tämä se asia mistä halusit keskustelua? En tiedä hänen kansalaisuudestaan, mutta varmasti jokainen on kiinnostunut sen maan asioista, jossa on syntynyt. Itsekin seuraan edelleen lapsuusajan kuntani uutisia vaikken enää edes paikkakunnalla asu.

Oliko tämä se asia mistä halusit keskustelua? En tiedä hänen kansalaisuudestaan, mutta varmasti jokainen on kiinnostunut sen maan asioista, jossa on syntynyt. Itsekin seuraan edelleen lapsuusajan kuntani uutisia vaikken enää edes paikkakunnalla asu.

Niin, kyllähän ihmisellä voi olla useita kotiseutuja :whistle: Synnyinseutu on monille tärkeä koko elämän, vaikkei siellä enää asuisikaan. Taidan itse kuulua harvoihin poikkeuksiin, mulle synnyinseutu on aika etäinen tunnetasolla.

Mua ihan vähän ärsyttää tällaiset avaukset. Tässä on vain copy-pastettu uutinen kommentoimatta sitä mitenkään. Ei edes voi kutsua miksikään keskustelunavaukseksi, vaan lähinnä kopioinniksi. Vähän kuin kommentoisi suoraan hesarin uutiseen.

[QUOTE="vieras";21889012]Kai hän on Somalian kansalainen kun kerta on huolissaan kotimaansa nimeltä Somalia tilanteesta.[/QUOTE]

Niin, tai sitten hänellä voi olla vaikka kaksoiskansalaisuus. Silloin hänellä onkin kaksi kotimaata - hui!

moron.gif

[QUOTE="vieras";21889012]Kai hän on Somalian kansalainen kun kerta on huolissaan kotimaansa nimeltä Somalia tilanteesta.[/QUOTE]
Miksi hän ei olisi suomen kansalainen, kuten aika moni suomea puhuva ja täällä työskentelevä somali on (en sitten sano että heitä on valtavasti ;) )

[QUOTE="vieras";21889051]Ei taida kumminkaan onnistua olla sekä Suomen että Somalian kansalainen ;)

Tiedosto:Dual Citizenship.svg – Wikipedia[/QUOTE]

Kiitos! Aina oppii uutta :)
Sitä minä en tästä keskustelusta vieläkään ymmärrä, että loukkaako sinua vieras se, että Hussein on somali, joka puhuu kotimaastaan Somaliasta. Oletko siis sitä mieltä että hänen tulisi kokea Suomi kotimaanaan vai miten tämä menee? Minusta tuo hänen kansalaisuutensa on pieni ongelma verrattuna siihen mitä (minusta) tuo kopioimasi uutinen käsittelee.

Kiitos! Aina oppii uutta :)
Sitä minä en tästä keskustelusta vieläkään ymmärrä, että loukkaako sinua vieras se, että Hussein on somali, joka puhuu kotimaastaan Somaliasta. Oletko siis sitä mieltä että hänen tulisi kokea Suomi kotimaanaan vai miten tämä menee? Minusta tuo hänen kansalaisuutensa on pieni ongelma verrattuna siihen mitä (minusta) tuo kopioimasi uutinen käsittelee.

Oletkos huomannut mediasta kuinka maahanmuuttajia pitäisi kotouttaa Suomeen ja pitää heitä suomalaisina, mutta tässä uutisessa somalia, joka kenties on Suomen kansalainen, pidetään somalina joka kaipaa kotimaahansa Somaliaan. Minusta hiukkasen ristiriitaista uutisointia. Vai onko sittenkin tämän jutun pointtina se, että halutaan osoittaa somalien kotoutuneen hyvin yhteiskuntaan koska Hussein on puolueaktiivi ja kulttuurikonsultti (hassua että molemmissa hommissa eletään verorahoilla).

[QUOTE="vieras";21889159]Oletkos huomannut mediasta kuinka maahanmuuttajia pitäisi kotouttaa Suomeen ja pitää heitä suomalaisina, mutta tässä uutisessa somalia, joka kenties on Suomen kansalainen, pidetään somalina joka kaipaa kotimaahansa Somaliaan. Minusta hiukkasen ristiriitaista uutisointia. Vai onko sittenkin tämän jutun pointtina se, että halutaan osoittaa somalien kotoutuneen hyvin yhteiskuntaan koska Hussein on puolueaktiivi ja kulttuurikonsultti (hassua että molemmissa hommissa eletään verorahoilla).[/QUOTE]

En ole huomannut, että maahanmuuttajia pitäisi automaattisesti ajatella suomalaisiksi, kotouttamisesta olen kyllä tietoinen. Minusta artikkelissa Hussein ei itse puhu kaipaavansa Somaliaan, vaan hän puhuu vanhempien somalien puolesta, jotka sinne kaipaavat. Silti minusta tämä keskustelu on aivan tipahtanut raiteiltaan - ehkä se vain niin menee aina kun puhutaan somaleista. Ei keskitytä olennaiseen, vaan etsitään jotain mihin takertua. Hussein tuskin on ainoa poliitikko, joka elää verorahoilla.

[QUOTE="vieras";21889159]Oletkos huomannut mediasta kuinka maahanmuuttajia pitäisi kotouttaa Suomeen ja pitää heitä suomalaisina, mutta tässä uutisessa somalia, joka kenties on Suomen kansalainen, pidetään somalina joka kaipaa kotimaahansa Somaliaan. Minusta hiukkasen ristiriitaista uutisointia. Vai onko sittenkin tämän jutun pointtina se, että halutaan osoittaa somalien kotoutuneen hyvin yhteiskuntaan koska Hussein on puolueaktiivi ja kulttuurikonsultti (hassua että molemmissa hommissa eletään verorahoilla).[/QUOTE]
:D
eikös se ole somalien kansallisharrastus? :whistle:

En ole huomannut, että maahanmuuttajia pitäisi automaattisesti ajatella suomalaisiksi, kotouttamisesta olen kyllä tietoinen. Minusta artikkelissa Hussein ei itse puhu kaipaavansa Somaliaan, vaan hän puhuu vanhempien somalien puolesta, jotka sinne kaipaavat. Silti minusta tämä keskustelu on aivan tipahtanut raiteiltaan - ehkä se vain niin menee aina kun puhutaan somaleista. Ei keskitytä olennaiseen, vaan etsitään jotain mihin takertua. Hussein tuskin on ainoa poliitikko, joka elää verorahoilla.

Missä ovat ne raiteet jotka johdattavat meidät olennaiseen puhuttaessa somaleista?

[QUOTE="vieras";21889269]Missä ovat ne raiteet jotka johdattavat meidät olennaiseen puhuttaessa somaleista?[/QUOTE]

Minusta tässä artikkelissa ne raiteet ovat ne levottomuudet, jotka jatkuvat Somaliassa. Ei se, minkä maan kansalainen Hussein on.