Kummallista ihottumaa mulla jo 10v, nyt lapsellakin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läikkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läikkä

Vieras
Mulla on ollut viimiset 10, varmaan 15 vuotta ihmeellistä ihottumaa, joka tulee ja menee miten huvittaa. Ei oo kiinni syömisistä, ei vuodenajoista, stressistä, tms. Nyt huomasin mieheni kanssa, että tuolle meidän yksivuotiaallekin on tullut tuollainen läntti.

Mä oon käynyt tosta joskusmuinoin 10vuotta sitten ihotautilääkärillä ja allergiatesteissä, eikä mitään löytynyt. Lantti-ihottumaksi sitä silloin lääkäri veikkasi, mutta ei se kyllä mun mielestä sitä ole, ei ainakaan netistä löytyneiden kuvien perusteella näytä lainkaan samalta.

Tuo ihottuma tulee yleensä reiteen, pakaraan, kylkiin, kämmenselkään tai kyynerpään ja ranteen välille mulla ainakin. Lapsella se on nyt reidessä.
Alue on pyöreä. Ihottuma alkaa sillä, että iholle tulee vaan pieni kuiva kohta, joka sitten parissa päivässä muuttuu punertavaksi, ja kuivuu entisestään. Reunat tuosta alkavat oikeen repsottaa, kun on ihan hilseilevän kuiva koko ihottumakohta. Välillä kutittaa, ei aina, eikä oikeastaan edes usein. Häviää sitten itsestään viikon-kuukauden kuluttua. Iholle kuitenkin jää tuon jälkeenkin vielä pariksi kuukaudeksi vähän punertavampi alue.
Odotusaikana mulla ei ollut tota ollenkaan, eikä reiluun puoleenvuoteen synnytyksen jälkeenkään. Kooltaan ihan parista millistä reiluun senttiin, pari kertaa ollut halkasijaltaan parikin senttiä.

Onko jollakulla ideoita, mitä tuo voisi olla?

Olen asunut tuon ihottuman aikana 4 eri paikassa, vaihtanut pesuaineita moneen kertaan, jne...

Varaan nyt tietysti lapselle ihan ihotautilääkärin pikimmiten, mutta olisi mukava kuulla, josko joku tietäisi täällä, onko jollakin tietoa tuosta.

Nyt löyti aika lähelle osuva kuva. Tosin meillä nuo siis pienempiä, ja siellä täällä vain yksi tai kaksi länttiä, ja tuolla lapsella nyt siis vain yksi, reidessä.

Mutta jossain vaiheessa näyttää samalle. Vaikkakin paljon vähemmän :)

[QUOTE="vieras";22620475]Oisko sulla kuvaa laittaa omasta ihottumastasi? Mulla nimittäin on kans länttejä, ja oireetkin täsmäis.[/QUOTE]

Mulla ei sitä nyt oo, paitsi noita jo häipyneitä pari, mistä vain pieni punertava jälki jäljellä, ja tuo lapsen on niin pieni ja just vasta tullut, että siitä ei kunnon kuvaa saanut, kun koitin :/

Alkuperäinen kirjoittaja läikkä;22624128:
Ei se oo meiltä tuo kuva ;) Mutta joo, sain ihotautilääkärille ajan 20.pvä.
Onks täällä ketään, kellä ois saman näköstä, tai tietäis tuosta jotain?

On samanlaisia ja oireetkin on samat. Kävin ihotautilääkärillä, otettiin näyte ja siitä viljely. Kesti 3 viikkoa. Sitten sanottiin jotta on sieni ja nyt olen syönyt Fungorin-nimistä lääkettä kapselin päivässä 3 viikkoa. Hoitoaika 6-12 viikkoa. On jo nyt auttanut. Pikkuvarpaan kynsi oli myös paksuuntunut ja siinä oli sama. Ei ole ollut sivuoireita lääkkeestä.

Lääkärille vaan ja ihonäyte, niin selvinnee.

Minun tuleva ja menevä ihottuma diagnosoitui punajäkäläksi, ulkonäön perusteella sitä epäiltiin punatäplähilseilyksi, mutta ei suostunut pahimmillaan ollessaan häipymään, niin nippaistiin näytepala.

Mulla on semmosia parin millin kuivia kohtia ollu koko ikäni, aina ilmaantuu käsivarteen tai jalkaan, kyljessä ollu kerran. Ensin punanen läikkä, sitte siinä alkaa tulla valkonen ihokerros joka sitte lähtee rapsuttamalla pois, alta paljastuu märkivä iho. Putsannu olen kerran, rasvannu ja unohtanu, sillä ne on joka kerta kadonnu. Joskus ihotautilääkärille näytin ja sano että liittyy atopiaan, ei sen kummempaa.

Mulla on semmosia parin millin kuivia kohtia ollu koko ikäni, aina ilmaantuu käsivarteen tai jalkaan, kyljessä ollu kerran. Ensin punanen läikkä, sitte siinä alkaa tulla valkonen ihokerros joka sitte lähtee rapsuttamalla pois, alta paljastuu märkivä iho. Putsannu olen kerran, rasvannu ja unohtanu, sillä ne on joka kerta kadonnu. Joskus ihotautilääkärille näytin ja sano että liittyy atopiaan, ei sen kummempaa.

Mulla oli lukioaikoina samanlaista ihottumaa reidessä. Tuli yleensä samaan kohtaan ja hävisi välillä. Kesä ja aurinko yleensä paransivat. Atooppista ihoa kouluterveydenhoitajakin sanoi syyksi.

Yhteistyössä