Kumman sukunimi lapselle ja voiko sitä vaihtaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Jos saa lapsen parisuhteessa silloin kun ei vielä ole naimisissa, niin voiko lapselle antaa äidin sukunimen ja sitten jos menee naimisiin lapsen isän kanssa niin vaihtaa itselle ja lapselle miehen sukunimen että kaikilla olisi sama? Vai onko lapselle annettu sukunimi pysyvä?

Voi vaihtaa. Lapsi saa syntyessä automaattisesti äidin nimen. Monet vaihtaa isän nimeksi kun isyys on vahvistettu. Voit vaihtaa myös sitten, kun oma sukunimesi vaihtuu.

Mitä järkeä sitä sukunimeä on venkslata aikuisten aviosäädyn mukaan? Valitsette lapselle yhden sukunimen ja sillä hyvä. Meillä on molemmat lapset syntyneet ennenkuin mentiin naimisiin, molemmilla on mun sukunimi ja myös pysyy.

Mä vaihtaisin lapselle isän sukunimen isyyden vahvistamisen jälkeen. Mun mielestä lapsella pitäisi olla isän nimi. Ja tää on vaan mun mielipiteeni, siitä ei tarvitse kenenkään vetää herneitä nenäänsä :).

• Tykkää
Reactions: ElaineH
Kannattaa siis todistaa isyys jo ennen kuin lapsi saa nimen. Tällöin ei tarvitse sukunimeä vaihtaa, mikäli siis isän sukunimen haluaa lapselle.

On muuten tavallaan hassua, että kun on naimisissa niin isyys on niin kuin automaattisesti todistettu...

Meillä lapsilla on mun nimi, olen säilyttänyt oman sukunimeni, vaikka naimisissa ollaan. Haluaisin, että mieheni ottaisi minun sukunimeni, mutta toistaiseksi ei ole vielä suostunut vaihtamaan.

[QUOTE="vieras";28620853]Meillä tulee mun sukunimi vauvalle ja se ei vaihdu niin kauan kuin ei vaihdu minun nimi. Tosin sitä tuskin tarvitsee odottaa.[/QUOTE]

Tuota mieltä olen minäkin. Haluan lapselle minun sukunimen jos ei naimisiin mennä. :heart:

Yhteistyössä