Kumman sukunimi lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Ennen kun joku kerkeää sanomaan.. niin kyllä olemme miehen kanssa asiasta puhuneet aiemmin ja hän oli kanssani samaa mieltä siitä että lapselle tulee minun sukunimeni.

Olemme naimisissa oleva pariskunta, meillä kummallakin on omat sukunimemme. Olen raskaana ja nyt on tullut puheeksi tulevan lapsen sukunimi. Mies haluaisikin lapselle oman sukunimensä ja minä omansa. Minulla on vanhempi lapsi jolla on minun sukunimeni. Ja yksinkertaisesti miehen sukunimi on niin kauhea etten sitä halunnut naimisiin mennessäkään..

Jos miehesikin on sitä mieltä, että sinun sukunimesi lapselle ja jos vauvan sisaruksellakin on nimesi, niin se sitten.

Miksi miehesi ei ottanut sinun sukunimeäsi kun menitte naimisiin, olisi ollut teillä kaikilla sama nimi

itse olen tässä suhteessa taas hiukan vanhanaikainen. minusta avioliitossa miehen nimi lapsille. Tosin sinun tilanteessa ehdottomasti lapsille sama sukunimi eli koska esikoinen on sinun sukunimellä niin toinen myös.

Meillä minulla eri sukunimi kuin miehelläni ja lapset on miehen sukunimellä. Ollaan naimisissa.

[QUOTE="Vieras";27867528]Avoliitossa aina äidin nimi.
Avioliitossa isän nimi .[/QUOTE]

? Mistäs sinä tuonlaisen keskiaikaisen säännöstön olet kaivanut esiin ?

Täytyy kyllä sanoa, että tunnen monta paria, jotka asuvat avoliitossa ja jostain syystä kaikilla lapsilla on isän sukunimi.

Avioliitossa se nimi voi olla kumman vanhemman vain.

Mistäs sinä tuollaisen säännön keksit ? Olisi mukava lukea se artikkeli ja katsoa millainen ihminen tuollaisen säännön on väsännyt

Hmm, täyssisaruksilla täytyy olla kaikilla sama sukunimi mutta mitäköhän laki sanoo kun lapsilla on eri isä ja vanhin lapsista on äidin sukunimellä. Täytyyköhän kaikki lapset olla sitten äidin sukunimellä? No, joku asiasta viisaampi voisi kertoa tai tarkistaa asian ja kertoa meille tietämättömille.

Täyssisaruksilla pitää olla sama sukunimi, mutta jos on eri isä, voi sukunimikin olla eri. Mun mielestä olis selkeämpää, että samassa perheessä asuvilla lapsilla olis kaikilla sama sukunimi.
Mietin sellaistakin, että jos ikäeroa on sen verran, että lapset ovat samaan aikaan samassa koulussa tai päiväkodissa, niin eri sukunimi erottaa lapset toisistaan, vaikka samaa perhettä ovatkin.

meilläkin lapset minun sukunimelläni ja avoliitossa ollaan :) samoin yhdellä ystävälläni on näin homma hoidettu. mulla kans parempi sukunimi enkä tule sitä vaihtamaan vaikka mennään naimisiin. koitan ylipuhua miestä ottamaan oman sukunimeni. Tämä on nykyaikaa ;)

Kiitos vastauksista :) Kunpa saisin järkeä tuon miehenkin päähän. Sukunimensä on sellainen että lasta saatettaisiin vaikka koulussa kiusata siitä.

Minulla on oma "tyttönimeni", on aina ollut. Esikoisen olen tehnyt yksin ja hän on 4-vuotias. Miehen mielestä kuulemma sukua pitää jatkaa hänen sukunimellään. Höh, hänellä on paljon sisaruksia joten suku jatkuu ja on jo jatkunut.. itselläni ei ole sisaruksia ja olen ns. viimeinen suvusta tällä sukunimellä. Tai no on jotain serkkuja. No joo mutta ei kai se olekaan tässä se pääasia. Haluaisin vaan että lapset on samalla sukunimellä ja kun se oli miehelle aiemmin ihan ok.

Mies halusi kuulemma säilyttää oman sukunimensä, ja kuulemma ei ole miesten homma ottaa naisensa sukunimeä..

Lapsilla on minun sukunimeni. Miehelle oli ihan sama, kumpi sukunimi tulee lapsille, joten valitsin anopin kiusaksi omani. Olemme naimisissa ja minulla on ns. tyttönimeni.

Jos mä saisin joskus vielä lapsen, pitäisin hänellä ehdottomasti oman sukunimeni jo senkin takia, että esikoinenkin on minun kanssa saman niminen.

Mä oon siinä mielessä vanhanaikainen, että mun lapsilla pitää olla sama sukunimi keskenään.
Yleisestikin pidän fiksuna, että saman äidin lapsilla olisi sama sukunimi (ellei lapset sit kasva pelkästään isiensä kanssa).

Minulla on yhdistelmänimi, edellisen liiton lapset ovat sillä etummaisella nimellä ja se oikeastaan olikin ainoa syy yhdistelmänimeen (kyseessä ei ole kuitenkaan silloisen puolisoni nimi, vaan eron jälkeen muutettu sukunimi).
Tämän liiton lapset sillä jälkimmäisellä, joka on myös mieheni sukunimi.

Minusta se vaan oli ihan itsestäänselvää, että meidän muksuilla on isänsä nimi. Miehelle se kuulema oli aivan sama, vaikka näinhän minä sen naamasta että olisi harmittanut jos en hänen nimeensä suostu..
Jos emme olisi aviossa, niin sitten olisin halunnut minun nimeni.

Tulikin mieleen, että lapsuuden kodissa meidän nelihenkisessä perheessä oli kaikilla eri sukunimet ;) Äitini ja isäni olivat naimisissa ja meillä kaikilla sama sukunimi. He erosivat ja äiti otti tyttönimensä takaisin. Hän otti uuden miehen (eivät olleet naimisissa) ja äiti teki tälle miehelle lapsen jolle annettiin miehen sukunimi. Hekin erosivat ja äiti meni uusiin naimisiin, kummatkin pitivät omat sukunimensä.

Miehen sukunimeä en halua koska se on mielestäni ruma sukunimi.

Tulikin mieleen, että lapsuuden kodissa meidän nelihenkisessä perheessä oli kaikilla eri sukunimet ;) Äitini ja isäni olivat naimisissa ja meillä kaikilla sama sukunimi. He erosivat ja äiti otti tyttönimensä takaisin. Hän otti uuden miehen (eivät olleet naimisissa) ja äiti teki tälle miehelle lapsen jolle annettiin miehen sukunimi. Hekin erosivat ja äiti meni uusiin naimisiin, kummatkin pitivät omat sukunimensä.

Miehen sukunimeä en halua koska se on mielestäni ruma sukunimi.

Niin ja äitini olisi halunnut minulle oman sukunimensä, sen tyttönimen, mutta isä ei suostunut.