Kumman valitsisit: Lapsille yhteinen huone vai omat huoneet ja muutto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhemmille ihan vakituinen makkari erottamalla osa siitä 24m2 huoneesta. Todennäköisesti kannattaa puhkaista se oviaukko. Lisäksi voisi tehdä seinän yläosaan sisäikkunan, josta tulee vähän valoa ja ilmavuuden tuntua siihen ikkunattomaan vanhempien makkariin.

Johonkin rivariin voisi jopa onnistua ikkunan puhkaiseminen ulkoseinään, jos ei ole ihan symmetrinen talo?! Vaatii toki taloyhtiön luvan ja rakennusluvan.

Toi 24 neliöö makuuhuoneessa kuulostaa kyllä toi isolta. Kai sitä jotenkin voi jakaa. Meidän lasten huoneet ovat kooltaan 9-11 neliöö ja hyvin mahtuu kaikki tarpeellinen.

Onko olohuoneessa reilusti neliöitä? Voisiko olohuoneesta lohkaista osan ylimääräiseksi makuuhuoneeksi. Meillä on napsastu olohuoneesta 8-9 neliötä ja tehty siitä oikea makuuhuone omalla ovella ja ikkunalla.

[QUOTE="vieras";28680306]Onko olohuoneessa reilusti neliöitä? Voisiko olohuoneesta lohkaista osan ylimääräiseksi makuuhuoneeksi. Meillä on napsastu olohuoneesta 8-9 neliötä ja tehty siitä oikea makuuhuone omalla ovella ja ikkunalla.[/QUOTE]

Meilläkin tehtiin vanhempien makkari näin.

Niin, josko siellä vois vähän väliseiniä siirrellä? 24 neliön makkari on tosiaan iso. Jos sen ja toisen makkarin neliöt laskee yhteen, voisko niistä tulla sen verran että sais kolme huonetta? Vai sijaitseeko ne edes vierekkäin =)? Sekin olis tietty ihan suotavaa tässä kohtaa...

Meillä on 14 ja 16v veljekset jakaneet paljon pienemmän huoneen ja 10v sisko ja 6v pikkuveli toisen aivan pikkukiopperon. Vanhemmilla on ollut pienin makuuhuone, molemmat kun ollaan 3-vuorotöissä, ja yövuoro kestää 12h niin on saatava kunnon unet nukuttua välissä, ja lasten taas saatava elää normaalia elämää päivisin.
Mutta nyt tein niin että erotin olohuoneesta huoneen esikoiselle (on tyytyväinen), 6ja 14v saavat parvella jaetun huoneen ja tyttö yksin pienimmän makuuhuoneen. Näin juuri 17v saa elää alakerrassa vähän vapaampaa elämää ja nuo 2 muuta poikaa taas eivät edes uskalla olla öisin yksin, joten kaikki ovat ainakin melko tyytyväisiä.
Eli en muuttaisi, vaan jakaisin isomman makuuhuoneen lapsille tilanjakahyllyllä tai vaikka kerrossängyllä tms.

En lukenut koko ketjua, joten en tiedä, onko tätä jo pohdittukin... Mutta oletteko laskeneet, mitä tulee auton/autojen kulut olemaan? Hankinta, vakuutukset, polttoaineet, mahdolliset remontit jne. Autoihin saa helposti pienen omaisuuden menemään.

Innostuin kysymyksestä, mutta kaipasin tietoa lasten sukupuolista. Sitä et antanut heti. Olin valmis pysyttelemään entisessä asunnossa, jos lapset samaa sukupuolta, koska sijainti hyvä. Sitten meni maku koko juttuun. Sori.

Mitä mieltä lapset on muutosta ja siitä, että koulu/kaveripiiri muuttuu? Mä kannatan entistä asuntoa. Itse tehtiin se virhe, että muutettiin isompaan asuntoon... Lapsella vaihtui koulu, alkoi koulukiusaaminen jne.

Mun olisi ehkä helpompi sopeutua olohuone-eloon, mutta miehelle olisi aika kova paikka. On herkkäuninen ja meillä on tosiaan keittiötilat osin olohuoneen yhteydessä. Itse keittiökeittiö siis on erillään, mutta ruokailutila on olohuoneen yhteydessä. Olohuoneet sitten niiden tilojen molemmin puolin. Minä olen selkeästi vähäunisempi ja minulla yövuoroja on todella harvoin (pääsääntöisesti kahta vuoroa teen, joskus tuuraan yössä hätätilanteessa) mutta mies todella nukkuu yövuoroissaan iltakuuteen-seitsemään

Tuo ehdotus makuuhuoneesta olohuone saattaisi olla yksi todella varteenotettava vaihtoehto, silloin nykyisestä olohuoneesta tulisi makuuhuone + aula/ruokailutila ja jos uuteen olohuoneeseen säilyisi kuitenkin ovi, saisi sen yövuorojen aikaan kiinni päivällä ja lapsille olisi vain sanottava, että niinä päivinä on viihdyttävä omissa huoneissa. Tuota en ollut oikein ajatellutkaan…Todella toimiva ratkaisu voisi olla, koska ei me myöhemmin ikkunattomalla pikkuhuoneella paljoakaan tehdä ja kevyt seinä olisi kuitenkin suht helppo sit purkaa.

Ikkunan puhkaisu ei valitettavasti ole mahdollista, ellei halua näköalaa naapurin keittiöön, heh. Samoin makuuhuoneet eivät ole tosiaan vierekkäin ja olen niin käsittänyt, että oh/ison mh välinen seinä on kantava, että sitä ei voisi kokonaan purkaa ja laittaa uusiksi, mutta oviaukko voisi onnistua.

”Mä en muuttaisi, vaikka kuinka ihanaa se olisikin saada isompi ja tilavamöi, mutta kun sitä sijaintia ei saa vietyä mennessään.”

Tämäpä se, se lisätila ei n 8 vuoden päästä lämmitä lainkaan niin paljoa kuin hyvä sijainti…

” Onko siis niin, ettei alueella ole yhtään neliötä myynnissä noin samalla hinnalla kuin teidän kolmiota?”
Kovasti olen vahtinut, mutta ei tunnu olevan :/ Tosi vähän liikkuu asuntoja täällä, paitsi sit pienempiä aina silloin tällöin sekä sit niin paljon isompia, ettei oikeasti ole varaa. Tietty voihan sitä toivoa, että kävisi yhtä hyvä tuuri, kun aikoinaan tämän asunnon kanssa.

Neliöitä on kyllä tosiaan reilusti (n 80m2) että sikäli jonkun ammattilaiset konsultointi voisi olla paikallaan, ehkä sitä ei itse osaa nähdä kaikkia mahdollisuuksia mitä tässä asunnossa onkaan.

Kiitoksia kommenteista :)

Yhteistyössä