Kummassa vika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olikaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olikaan

Vieras
Olen tässä pähkäillyt kun eron jälkeen yleensä kumpikin osapuoli valittaa että kun sen toisen kanssa ei voinut elää kun se oli sellainen ja sellainen.

Mistä sitten voisi päätellä, kummassa se vika oli? Voisiko sen päätellä heidän myöhemmistä suhteistaan.

Jos toinen pystyy eron jälkeen elämään tasapainoisessa suhteessa jonkun toisen kanssa ja toinen vastaavasti ei, on vika jälkimmäisessä.

Jos taas kummatkin pystyvät hyvään parisuhteeseen jonkun toisen kanssa, ei kummassakaan ollut vikaa, vaan olivat liian erilaisia.

Jos kumpikaan ei pysty uuteen, tasapainoiseen suhteeseen, kummassakin oli vikaa.

ei noin voi ajatella; se on syyllistämistä.
Vaikka olisi kuinka hieno ihminen, niin välttämättä ei koskaan tapaa sielunkumppaniaan, ja se ei suinkaan huononna ihmistä.

Miksei saisi syyllistää. Kyllä kuule jotkut on NIIN vaikeita ihmisiä, ettei niitten kanssa voi elää pirukaan.
Musta tuossa ap:n jutussa on ihan ajatustakin. Kertoo kai se nyt jotain jos jollakin joka ikinen suhde on vaikea ja katkeaa ennen aikojaan. Jotain siinä tyypissä täytyy olla pielessä.
Ei kaikille vaan kertakaikkiaan ole ""sitä oikeaa"", meitä on kuule moneksi.

Niinpä ja voihan olla, että se joka pysyy yksinään on ollut edelisessä suhteessa se viaton.. Ei seuraavan suhteen luominen kerro missä se vika on ollut. Sitäpaitsi jokaisen eron jälkeen ystävät valitsevat sen itselleen sopivamman johon pitävät yhteyttä...

ei voi mielestäni yleistää, mutta ihan iloksenne kerron oman eksäni käsityksen asiasta:
hän halusi erota vähän ennen kuin lapsi syntyi. hän kävi katsomassa lastaan ehkä kerran viikossa. puolisen vuotta lapsen syntymän jälkeen, hän kävi taas lastaan katsomassa ja lähtiessään totesi, että on aivan selvää kenen vika eromme on: hänellä on uusi suhde ja minulla ei, joten minä olen se, joka ei pysty suhteeseen ja joka pilaisi meidänkin suhteen.
Että näin yksinkertaista!

Minä en ole eroni jälkeen uudessa tasapainoisessa suhteessa, entinen mieheni on (tai mistä senkään suhteen laadun kukaan tietää). No, tämän logiikan mukaan minun eroni syypää olin minä, niin mikä minussa sitten oli syynä ja vikana? Selitys oli että ""ei mitään vikaa, jotain vain puuttui"". Voi perse, eli kaikki tärkeä puuttui!

Usein juuri ap:n syyllistämis juttu ajaa ihmisiä nopeaan suhteeseen näyttääkseen muille, että kyllä minä kelpaan. Ja sitten tulee pettymyksiä.
Se on kuitenkin lohdullista, että kokemus vain kasvaa...

Yhteistyössä