Kummi ei välitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pretty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pretty

Jäsen
02.04.2008
699
0
16
Poikani täyttää 8v.

Aikanaan hän sai kummiksi parhaan ystäväni (serkkuni) ja tämän miehen.
Kummit kävivät meillä vierailulla ja me heillä, kummitäti muisti nimi- ja syntymäpäivät, joulun jne...

Kummitäti kuoli pari vuotta sitten. Kummisetä ei enää noteeraa kuulumisiamme juuri mitenkään. Soittelen välillä, kutsun kylään jne. Viimeksi soitin eilen ja kutsuin pojan synttäreille ensi viikolla, tai joulukylään, ehdotin että voimme itsekin ajella heille tms. Kummisetä syytteli kiireitään, ei ehdi.

Kerroin, että meillä tyttöjen elämässä kummit ovat läsnä, ja poika kaipaa kummiaan myös. Pyysin, että laittaisi edes kortin syntymäpäiväksi, en muuten halua painostaa. Ja sitten minua alkoi hävettää itseni ja pojan puolesta.

Olemme olleet kummisedän ystäviä reilut 10v.

Surettaa todella poikani puolesta, enkä enää tiedä, mitä vastaan, kun hän ihmettelee, miksei kummisedästä koskaan kuulu. "Kiireisiin" olen vedonnut nyt pari vuotta.

Onko muita kohtalotovereita? Ottakaa kantaa muutkin ...

Omasta kummikunnastani viisastuneena otin lapsille useammat kummivanhemmat, koska arvasin että noin käy vuosien varrella. Tähän asti kaikki ovat kuitenkin pitäneet yhteyttä, vaikkakin melko harvakseltaan - nykyään on kaikilla niin paljon kiireitä ja omia menoja.

No mun tytön kummi ei oo ollu synttäreillä, saati joululahjaa ostanu tms. En tiedä, onko edes nähny tyttöä ristiäisten jälkeen, on eksän hyvä kaveri.

Meillä vähän sama juttu tytön kanssa. Tyttö täyttää kohta 8 v. Pyysin kummeiksi kaverini ja hänen miehensä jotka tuntuivat "ikuisuusparilta" ja olivat olleet pitkään yhdessä ja suunnittelivat naimisiin menoakin. Kolmantena kummina on toinen kaverini. Tämä pariskunta erosi tyttöni ollessa noin 3-4 v ja pari vuotta pariskunta kävi erikseen synttäreillä ym. ja kylässä muutenkin ja muisti tyttöä. Nyt enää kaverini muistaa ja tämä mies ei pidä yhteyttä :( Joka on myös kaverini ihan teiniajalta asti. Tyttö kyselee aika usein miksei hän käy ja muutama viikko sitten kummisetä lupasi tulla käymään parin viikon päästä mutta eipä ole kuulunut mitään. Kerroin miten pahoillaa olen lapsen puolesta. Olen tuonut ilmi ettei tarvitse lahjoa tms. jos ei halua mutta kävisi edes kylässä. Hänelläkin uusi perhe nykyään niin luulisi ymmärtävän miten tärkeää lapselle tuommoinen asia on. Olen tytölle sanonut että ollaan tyytyväisiä näihin kummitäteihin että he edes ovat yhteydessä usein.

Mäkään en ole oikein osannut valita lasten kummeja oikein, harmittaa oikein että olis pitänyt aikoinaan erota kirkosta niin ei olisi niistäkään päänvaivaa. Mutta onneksi on jokaiselle sattunut edes yksi kummi jotka jaksavat muistaa.
Ja pään aukojille tiedoksi, että en odota mitään lahjavirtaa, kun saisi edes kortin /tekstiviestin syntymäpäivänä. yksipuolista suhdetta en jaksaisi pitää :(

Mun omat kummisedät ei oo pitänyt erojensa jälkeen mitään yhteyttä silloin kun olin lapsi, nuori, eivätkä nykyäänkään vaikka ovat isän veljiä. Kummitädit puolestaan on pitänyt yhteyttä ihan tähän päivään asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pretty:
Mutta miten selitän tuon pojalle, joka nielee itkua kun muiden lasten kummit käy joulukylässä..?

Voisiko joku muu pojalle tärkeä henkilö tulla kylään samaan aikaa kun muiden lasten kummit ja huomioida vain poikaa niinkuin kummi tekisi ja voisitko kertoa pojalle että tämä ihminen on varakummi? Tietysti että tämä henkilö suostuisi myös. Itse varmaan tekisin näin.

Jos vaimo on kuollut, niin ehkä kummisedästä on vaikeaa kyläillä yksin. Ehkä tilanteet jotenkin ahdistaa ja vaimon suvun kanssa hankalaa olla. Kaikki muistuttaa vaimosta ja puhe kääntyy siihen aina sopivassa tilanteessa. Sattuiko välillänne jotain kun kummitäti kuoli? Poika on kyllä jo niin iso, että ymmärtää asiat, kun ne selittää.