Kummiksi pyytäminen, mutta puolisonsa ei kuulu kirkkoon. Mitäs ny?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Haluaisin pyytää serkkuani vauvamme kummiksi, mutta hänen miehensä ei kuulu kirkkoon, eikä mihinkään muuhunkaan edes vähääkään kristillisyyteen viittaavaan.

Mitäs nyt....? Voinko pyytää pelkkää serkkuani.....? Onko se hieman epäkohteliasta...?
Ja mistä nykyään edes saa kummeja kun ei kukaan enää kuulu kirkkoon! Täytyykö tässä alkaa pyytää vanhempa sukupolvea, ne nyt vielä kuuluu kirkkoon...

Meillä aikanaan kun mieheni ei kuulunut kirkkoon, olin minä virallisesti kummi ja mieheni epävirallisesti. Mieheni oli ihan täysin samoin mukana kasteen aikana jne, ei vain merkitty papereihin. Tämä asia sovittiin etukäteen papin kanssa.

Pyydä pelkkää serkkua.

Meillä on esikoisen kummeina mun sisko ja miehen serkku. Kuopuksella mun kaksi serkkua. Yhdenkään miestä ei ole kysytty. Eikä kukaan ole loukkaantunut.

Voit pyytää pelkkää serkkua. Tietysti on aina kohteliasta pyytää pariskunnasta molempia, mutta jos toinen ei kuulu kirkkoon, niin eipä hänestä voi tulla virallista kummia.

Pyydät molempia, itse saavat tehdä sitten päätöksen, ryhtyykö molemmat vai toinen vain.
no ei siitä kirkkoon kuulumattomasta voi tulla mitään virallista kummia:

Kummiksi voi valita henkilön, joka

• kuuluu luterilaiseen kirkkoon
  • on käynyt rippikoulun ja
  • on konfirmoitu.
Pääsääntöisesti kastettavalla, myös aikuisella kastettavalla, tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.

Näiden kahden kummin lisäksi muut kummit voivat kuulua johonkin toiseen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lapsikasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina. Jos lähipiiristä ei löydy kummiksi sopivia kirkon jäseniä, kummeja voi kysyä myös seurakunnasta.

no ei siitä kirkkoon kuulumattomasta voi tulla mitään virallista kummia:

Kummiksi voi valita henkilön, joka

• kuuluu luterilaiseen kirkkoon
  • on käynyt rippikoulun ja
  • on konfirmoitu.
Pääsääntöisesti kastettavalla, myös aikuisella kastettavalla, tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä.

Näiden kahden kummin lisäksi muut kummit voivat kuulua johonkin toiseen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lapsikasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina. Jos lähipiiristä ei löydy kummiksi sopivia kirkon jäseniä, kummeja voi kysyä myös seurakunnasta.
Joo, mutta kohteliasta silti kysyä (että on huomioitu) ja saa sitten itse kieltäytyä.

Meille kirkkoon kuulumattomille "kummina" oleminen on tärkeämpää, kuin se että lukeeko se meidän nimi kirkon kirjoissa. :) Jos vanhemmat eivät vaadi kummilta niitä alkuperäisiä tehtäviä, vaan turvallisen, rakastavan aikuisen joka kulkee lapsen mukana elämässä, niin meistä kirkkoon kuulumattomista löytyy kyllä sopivia henkilöitä.
Nykyään kai pitää olla 1-2 oikeaa kummia, mutta meitä "kummeja" voi olla siihen lisäksi vaikka kuinka monta. Itse olen kahden rakkaan lapsen "kummi"-täti ja siitä iloinen ja ylpeä. :)

Yhteistyössä