Kummin sinä valitsisit (vauvan hoitoon vieminen)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tykkään vuorotöistä. Arkivapaat on kivoja, ja se, että hoidossa olevalla lapsella on vapaapäiviä myös. Hoitopäiviä tulee keskimäärin 4/vko. Joskus voi olla enemmän. Arkivapailla olen myös läsnä koululaisille enemmän.

Se, miten lapsi suhtautuu tuohon, selviää vasta hoidon alettua. Riippuu myös siitä, onko vapaapäivät säännöllisesti samoja, vai vaihtelevatko. Meillä nyt ekaluokkalainen meni vielä päiväkodissa ollessa sekaisin näistä vapaapäivistä, ja kiukutteli joka päivä hoitoon mennessä. Ei jotenkin hahmottanut hoito- ja vapaapäiviä, vaikka niistä aina selkeästi puhuttiin ja yritettiin varautua. Hänelllä tuli tämä muutos kun vaihdoin työpaikkaa, oli siis aikaisemmin koko arkiviikon hoidossa, ja molemmat vanhemmat päivätyössä.
Tällä hetkellä päiväkodissa oleva on aina elänyt "vuorotyöaikaa", eikä ole ongelmia sopeutua. Nyt osaa itsekin kysyä montako hoitopäivää viikolla on. Nauttii myös vapaapäivistä viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti;25868591:
valitsisin kyllä sellaisen työn, missä itse viihdyn, olipa työaika kumpi vain. minä siellä töissä olisin, eikä lapsi. työssäkäyviä koitetaan syyllistää mistä milloinkin, mutta totuus on se, että äiti on silti se oma yksilönsä, tämä on hänenkin elämä.
Tämä on kyllä tosi juttu. Aiemmin tuonne mainitsinkin, että ottaisin vastaan sen työn, jonka saan, harvalle noita työtarjouksia hirveästi satelee. Mutta jos pystyisi valitsemaan kahdesta paikasta, niin työaikoja tärkeämpi olisi kuitenkin työn mielekkyys, viihtyvyys ja työpaikan henki ym. mikä vaikuttaa henkiseen jaksamiseen ihan älyttömästi.

Mutta jos sattuisi niin, että olisi tasavahvat mahdollisuudet ja yhtä kiinnostavat paikat, niin mieluummin se päivätyö. Yksinäni tekisin kyllä vuorohommiakin, mutta perheen kanssa sellainen "läpsystä vaihto" -elämä ei houkuttele yhtään, ei edes väliaikaisesti.