Kummin te tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP

Vieras
Eli lapsi on kohta 5 vuotias ja jään äitiyslomalle. Lapsi tottunut olemaan päivähoidossa, ja ajattelin pitää päivähoitopaikan äitiyslomankin ajan.

Kumpi olisi teidän mielestä parempi, se että lapsi on osapäivähoidossa (alle 5 h /pvä) vai se että olisi pvähoidossa alle 15 pvää /kuukausi?

Ja ei tarvitse tätä päätöstä sen kummemin kritisoida, näin iso ja sosiaalinen lapsi ei jaksa pelkkä kakkavaipan vaihtoa ja imetystä tuijotella kotosalla paria kuukautta putkeen.

Valitse se, kumpaan kuljetukset on sinusta helpompi hoitaa.

Tuon ikäiselle ei äidin ja vauvan seura riitä. Jos päiväkoti on helpoin ratkaisu (siellä on kuitenkin ne kaverit joiden perään nitistään), niin viet sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tuon ikäiselle ei äidin ja vauvan seura riitä. Jos päiväkoti on helpoin ratkaisu (siellä on kuitenkin ne kaverit joiden perään nitistään), niin viet sinne.

Minä siis ketjun aloittaja

Joka päivä joudun kuljettamaan esikoisen kouluun kuitenkin ja noutamaan sieltä kahden pintaan. Meidän lapsoset on tätä vilkkaampaa sorttia ;) joten entuudestaan tiedän ettei äitin seura riitä kattamaan kavereiden tarvetta.

Mäki ajattelin et jos lyhyttä pvää pitäisi alle15 pvää kk.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Luulisi sitä kotona olevan äidin voivan tarjota. Käsittämätöntä, että ihminen ei kahta lasta kykene itse hoitamaan.
Selvästi sellaisen mielipide, jolla ei ole lapsia tuolla ikäerolla. Isompi on juuri siinä iässä, että kaipaa kovasti ikäistänsä seuraa ja mieluiten vielä niitä tuttuja kavereita. Äiti ja vauva ei sellaiseksi muutu, vaikka mitä tekisi. Voi sitä kerhoihin ja muualle kuskailla, mutta tosia-asia on, että päiväsaikaan lähes kaikki samanikäiset on kuitenkin siellä tutussa päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:

Minä siis ketjun aloittaja

Joka päivä joudun kuljettamaan esikoisen kouluun kuitenkin ja noutamaan sieltä kahden pintaan. Meidän lapsoset on tätä vilkkaampaa sorttia ;) joten entuudestaan tiedän ettei äitin seura riitä kattamaan kavereiden tarvetta.

Mäki ajattelin et jos lyhyttä pvää pitäisi alle15 pvää kk.

Sittenhän se on helppo valita, viet samalla reissulla molemmat. Lämpimään aikaan on helppo lähteä vaikka useampaan kertaan liikkeelle, mutta jos joutuu vauvaa pukemaan useaan kertaan pakkasvarustukseen ja hyppäämään edestakaisin, niin se ei ole enää niin mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti.:
Kuka nyt kotonaan jaksais olla..

Kyllä 5 vuotias jo tarvitsee muutakin, kuin äidin ja vauvan seuraa :)

Ja sitäkö ei muualla voi saada kuin päiväkodissa :D. Ei ainakaan meillä ole ollut ongelma, ja elämä on vauvankin kanssa paljon muutakin kuin vaipanvaihtoa ja neljän seinän sisällä kököttämistä :).

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Ja sitäkö ei muualla voi saada kuin päiväkodissa :D. Ei ainakaan meillä ole ollut ongelma, ja elämä on vauvankin kanssa paljon muutakin kuin vaipanvaihtoa ja neljän seinän sisällä kököttämistä :).

No se on sinun valintasi. lastenkin tarpeet ovat erilaiset, hyväksytkö sitä?

tän lapsen kaikki kaverit on siellä päiväkodissa. Viikonloppuisinkin viemme lapset mäenlaskuun, pallomereen jne aktiviteetteihin, käytetään leffassa, askarrellaan jne.

Ja sit tunti kotiutumisen jälkeen alkaa jankutus kun kaivataan leikkikaveriksi just sitä päiväkodin iitaa. :D

Että ihan kaikkeen ei sen vauvan kanssa pysty repeämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:

tän lapsen kaikki kaverit on siellä päiväkodissa. Viikonloppuisinkin viemme lapset mäenlaskuun, pallomereen jne aktiviteetteihin, käytetään leffassa, askarrellaan jne.

Ja sit tunti kotiutumisen jälkeen alkaa jankutus kun kaivataan leikkikaveriksi just sitä päiväkodin iitaa. :D

Että ihan kaikkeen ei sen vauvan kanssa pysty repeämään.

Meillä aikanaan 5v poika jäi kotiin vauvan synnyttyä ja voi sitä surua, kun ei ollut kavereita. Puistossa käytiin toki, mutta ne omat kaverit jäi sinne päiväkotiin.. Sitten vauva alkoi sairastamaan, korvakierre, astma ym. joten olisi ollut suuri helpotus, jos olisi paikka ollut päiväkodissa.

No se on sinun valintasi. lastenkin tarpeet ovat erilaiset, hyväksytkö sitä?

Hyväksyn. Toki joillekin on parempi olla päiväkodissa jos ei muuten niitä kaverisuhteita pysty luomaan tai ylläpitämään. Sanoin vaan mielipiteeni, että kyllä voi onnistua muutenkin kuin päiväkodissa. Hyväksytkö itse sen :)? Riippuu toki sosiaalisesta verkostosta ja asuinympäristöstä, omista voimavaroista jne.

Kun meillä kuopus aikoinaan syntyi, pidin esikoisen pari viikkoa kotona että saa vähän tutustua vauvaan ennenkuin menee taas päiväkotiin. Se oli ihan hirveetä. Vaikka touhuttiin kaikkea kivaa ja yritin keksiä mahdollisimman palon tekemistä, poika kaipasi sinne päiväkotiin, kiukkusi ja oli hankala, joka aamu itki että milloin pääsee taas tarhaan. Usein sanotaan että äiti on laiska jos vie isomman hoitoon vaikka on kotona. Mun mielestä se aamulla kuskaaminen ja sitten taas hakeminen (etenkin kun vauvan rytmit ei menny ihan yksiin) oli paljon rasittavampaa, kuin se että isompi vaan olis ollut kotona.

Kuopus taas on ihan erillainen, ei tykkää yhtään olla päiväkodissa, ja niimpä mä otin sen nyt kokonaan kotiin kun olen lomautettu, vaikka päiväkodissa yrittivät saada mua pitämään poikaa puolipäiväisenä. Lapset on niin erillaisia. Ja että mua naurattaa nää lässyttäjät että lasta ei saa missään nimessä viedä hoitoon jos äiti kotona, niillä on niin kapea ja mustavalkoinen maailman katsomus, että säälittää jo niiden lapsetkin. Toki jokainen tekee omalla kohdallaan parhaaksi näkemänsä ratkaisut, mutta nää jotka arvostelee muiden ratkaisuja on ihan oikeesti jotenkin.... no, jätän sanomatta :D.

5h päivä on ihan ok tuon ikäiselle ja saa kavereistaan seuraa.
Mä kyselin aikoinaan kumpi parempi niin päiväkodissa suositeltiin tuota joka päivä puolikkaana kuin että että esim.10 päivää kuussa.

Yhteistyössä