Kummin tehtävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hanna"

Vieras
Mitä mielestänne kuuluu kummin tehtäviin? Harkitsen kummiksi ryhtymistä mutta aloin miettiä onko minusta siihen kun eräs ystäväni väitti että kummin tehtäviin kuuluu hoitoapuna oleminen ja jonkinasteinen lapsen "kasvattaminen". Elämäni on tällä hetkellä niin kiireistä ja raskasta ettei minusta tuollaiseen ole. Omissa lapsissa on tarpeeksi. Siis voiko tuollaista edellyttää?

Minun kummilasteni vanhemmat eivät ole vaatineet mitään.

Olen muistanut synttäripäivisin, nimpparipäivisin ja jouluisin ainakin. Usein myös pääsiäisenä vien suklaamunan tms.

Aina yhteydenpidot eivät ole pelkkää lahjomista mutta en minä nyt mitenkään erityisen läheiseksi kutsuisi suhdetta kummilapsiin ..

Mulle se on aito kiinnostus kummilapsen elämään ja ajan viettäminen hänen kanssaan. :) Kummiuteen ei mielestäni automaattisesti "kuulu" kummilapsen hoitaminen, mutta itse hoidan kummilapsiani mielelläni tarvittaessa. Tällä viikollakin olen yhtenä päivänä hakenut kummilapseni päiväkodista, yhtenä päivänä hoitanut häntä kotonaan ja kerran vienyt päiväkotiin.

Lainaus Wikipediasta "Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kummin tehtävä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummeja pitää olla vähintään kaksi 15 vuotta täyttänyttä henkilöä. Kummina voi toimia luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvän uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kummeja voidaan myöhemmin lisätä, mutta kummiutta ei voi purkaa." Eli kummius eli lahja-automaatin virka vaan ikäänkuin hengellinen kasvattaja...

Mun mielestä kummi on lapsen aikuinen ystävä, jonka tehtävä on tukea perhettä lapsen kasvatuksessa. Varsinaista taloudellista osallistumista en kummilta odota, minusta tärkeintä on lapsen muistaminen enemmin kortein kuin lahjoin. Kummi on minulle läsnäoleva aikuinen kummilapsensa elämässä.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89