kummit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kultakala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kultakala

Jäsen
05.10.2007
172
0
16
Millaisia kummisuhteita teillä pienten vauvelien äideillä on? Meillä on kolme kummia joista vain yksi pitää säännöllisesti kummilapseensa yhteyttä ja käy kylässä.

Jotenkin on vaan pettynyt olo kun luulin valitsevani hyvät kummit lapselle ja yhteydenpito on mitä on... Oma siskoni on todella paljon tekemisissä lapseme kanssa, mutta kaksi muuta kummia ihan aniharvoin käyvät katsomassa/ kysyvät lapsesta.

Toinen kummeista on miehen veli. Hän ei miltei koskaan käy lastamme katsomassa ja jos soittaa miehelleni niin ei kysy lapsesta mitään... Harmittaa, mutta eihän sille mitään voi. :(

Meidän pojalla on kolme kummia. Miehen sisko ja hänen miehensä pitävät kummipoikaansa paljon yhteyttä, käyvät kylässä, kysyvät kuulumisia, me käydään myös heillä paljon, haluavat ostaa pojalle käyttövaatteita ja lahjoja (tekevät sen siis omasta vapaasta tahdostaan, en koskaan vaadi enkä odota kummeja ostamaan lahjoja, kummius on paljon muuta kuin lahjat). Minun veljeni eli pojan kolmas kummi pitää meihin vähän yhteyttä. Nähdään harvoin, mutta en koe, että hän olisi sen huonompi kummi kuin toisetkaan, kun ei pojasta niin kysele. Kun nähdään on hän aidosti iloinen ja kiinnostunut lapsesta, mutta hänen elämäntilanteensa (kiireinen yötyö, oma yritys, opiskelut) on vain sellainen, ettei aikaa ole. Ymmärrän häntä täysin ja meillä on veljen kanssa läheiset välit, ollut aina, ja tiedän kummiuden merkitsevän hänelle sydämessään paljon.

Pitää vielä lisätä, että mielestäni yhteyden pidon pitää olla molemmin puolista. Ei vain niin, että kummit tulevat kylään ja soittelevat. Vaan myös toisin päin. Voihan sitä soitella kummille kuulumisia lapsesta tai laittaa tekstiviestiä tai s-postia tai lähettää vaikka valokuvia kummilapsesta.

Meidän pojalla on neljä kummia... Miehen sisko ja kaveri, mun sisko ja serkku. Mun sisko on ainoo, joka useemmin näkee poikaa, (asuu lähellä) kun muilla välimatkaa on enempi. Kaverilla tosin vähän, mut ei vaan tuu käytyä puolin eikä toisin. En sit tiä kuin paljo mieheltä jätkästä kyselee. On ollu kerran lapsenvahtina ja ihan hyvin pärjäs. Pitäiskin muuten kuttuu vaimonsa kanssa kylään...

Miehen siskon ja mun serkun kanssa mä mesetän ja meilaan... En välttis viikottain, mut kuiten. Kesäreissuilla käytiin serkkua moikkaamassa pariin kertaan ja miehen siskon kans oltiin paljon. Miehen sisko on täälläkin käyny ja on taas perjantaina tulossa.

Mun mielestä myös yhteyden pito on molempien osapuolten asia... Siinä vaiheessa, kun lapsi on liian pieni ite pitääkseen yhteyttä, on se vanhempien tehtävä. Kummit saattaa ajatella, että miks heidät valittiin, jos ei toiselta suunnasta kuulu mitään.

On myös hyvä puhua siitä, mitä vanhemmat odottavat kummeilta ja kummit vanhemmilta. Ei tarvi kumpienkaan ihmetellä ja harmistella. :)

esikoiseni sylikummi on mieheni ystävä (oli myös bestmanina häissä miehelleni)
siskoni ja hänen avokki on kummeja + mieheni veli

kuopuksen sylikummi on ystäväni, muita kummeja on 3 muuta ystäväämme

Esikoisella on 3 kummia.Minun ja mieheni veljet ja sylikummina miehen kaveri.--> ja kyllä muistaavat aina synttärit ja joulut ja kylään tullessaan tuovat yleensä aina jotain namuja tms..

Keskimmäisellä 3 kummia kanssa. Minun sisko,isäpuoleni sisko ja serkkuni. Isäpuoleni siskon kanssa soitellaan usein ja siskoni ja serkkunikin kanssa ollaan usein tekemisessä.

Kuopuksella on 2 kummia. Kaverini ja äitini kaveri =) (pieni kummi pula iski jo)...Kaverin kanssa ollaan toki yhteydessä--> nyt jopa enemmän,kun hänestä tuli kummi. Äitini ystävän kanssa tulee ehkä yhteyden pito olemaan lähinnä äitini kautta...

Meidän esikoisella on viisi kummia, minun ja mieheni pikkusiskot, mieheni ystävä ja minun ystäväni miehensä kanssa. Yhteydenpito on kaikkien kanssa runsasta ja ovat kovasti kiinnostuneita lapsemme puuhista. :) Tuliaisiakin tuovat joskus reissusta tai tullessaan käymään. Yhteydenpito molemminpuolista. :)

Meillä molempia kummeja nähdään samoissa yhteyksissä kuin ennen pojan syntymää ja kummiksi pyytämistä. Ja sitten se "kummiekstra" on kyllä meillä enemmänkin meidän puolelta, pyydetään kylään enemmän tai järjestetään jotain vauvajuttua kummeille.

Minusta se on ihan luonnollista näin. Ollaan pyydetty kummit sillä peusteella, että ovat ei-sukua eli "ylimääräisiä" aikuisia lapsen elämässä ja sellaisia ihmisiä, joista me tykätään ja halutaan pitää myös meidän elämässä mukana. Heillä ei ehkä vielä ole sellaista suhdetta tähän lapseen (vasta nelikuinen tyyppi), että osaisivat kaivata hänen seuraansa tai muuta. Mutta tulevat mielellään aina kun pyydetään kylään (usein) ja uskon, että pikapuoliin alkavat enemmän siltäkin puolelta oma-aloitteisesti haluta nähdä lasta.

Pojalla on kummina minun sisko, joka soitteleen päivittäin ja käy useemman kerran viikossa tai minä käyn siellä. Ja ostelee kokoajan vaippoja, maitoo, vaatteita, vellejä, soseita sun muuta.

Sitten minun veli, joka näkee silloin poikaa, kun käyn äidillämme. On kuitenkin vielä siinä iässä (16v), ettei sillain tänne ajele katsomaan poikaa. Ja nyt kun talvikin tulee, ei voi skootterilla tulla ja bussimatkat olisivat pitkiä.

Sitten kolmas kummi on mieheni sisko. Hän asuu kaukana, mutta pitää yhteyttä viikottain. Vaikka näkee poikaa harvoin, niin koen silti, että hän on yhtä hyvä kummi kuin muutkin. =)

Meillä on pojalla 4 kummia ja eivät oikeastaan pidä mitään yhteyksiä, en kyllä odottanutkaan että pitäisivät.

Käytettyä vaatetta ja lelua olen heiltä saanut, osa niin järkkyjä likaisia tahraisia että en voi käsittää. En ite edes kehtaisi sellaisia kenellekään antaa.

Yhteistyössä