Kummityttöni 13 v saa alkoholia kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riina35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riina35

Vieras
Olen huolissani kummitytöstäni jolle tarjotaan kotona alkoholia. Lisäksi ei välitetä vaikka hän on varastanut osan alkoholijuomista kaapista. Hänen vanhempansa eivät itse käytä paljon alkoholia, joten ihmettelen käytöstä. En oikein voi puuttua asiaan, koska se ei auttaisi mitään. Onko mielestänne oikein tarjota 13-vuotiaalle tytölle kotona siideriä, likööriä ja olutta? Hän saa ilmeisesti enemmän kuin vain maistaa niitä. Olen varmaan niuho kalkkis t. mummeli 35 v:) Mitä itse tekisitte tilanteessani. Lasten äiti tarjoaa jotta alkoholin juominen ei olisi niin jännittävää ja kiellettyä ja lapsi ei alkaisi käyttää huumeita tai viinaa.

Täysin laillistahan tuo on, jos lasta ei kuitenkaan ihan humalaan juoteta. Mitä tekisin? Jos asia kovasti huolestuttaisi, niin juttelisin sekä äidin että lapsen kanssa.

Mä en oikein tiedä, kuinka sä tuohon puuttua voisit, ellet sitten lastensuojeluilmoitusta tee. Siitä kyllä vanhempana suuttuisin, jos lapsi olisi varastanut alkoholia, koska silloin tarjoaisi sitä mitä luultavimmin muille, mutta ekat kännit antaisin kyllä ottaa kotona valvotuissa olosuhteissa. On turha luulla, että lasta saa varjeltua alkoholilta täysikäiseksi asti, jos lapsi itse haluaa juoda. Nuorilla on keinot saada alkoholia ja ties mitä myrkkyä siinä sivussa.

Alkoholin käyttöhän on "iso" juttu lähinnä vain suomessa. Itselleni sanottiin jo nuoresta asti että jos haluan niin ota jääkaapista kalja tai jos haluan tupakkaa käydään yhdessä kioskilta ostamassa.

Eipä tullu koskaan käytyä/otettua. Kun se ei ole kiellettyä ei se ole niin kiehtovaa.

jIVulv
1Ir00C
WGuZqg
m4CcmW
mDEUUw
yP9q9k
KgXkvi
KxeNMU

Olen huolissani kummitytöstäni jolle tarjotaan kotona alkoholia. Lisäksi ei välitetä vaikka hän on varastanut osan alkoholijuomista kaapista. Hänen vanhempansa eivät itse käytä paljon alkoholia, joten ihmettelen käytöstä. En oikein voi puuttua asiaan, koska se ei auttaisi mitään. Onko mielestänne oikein tarjota 13-vuotiaalle tytölle kotona siideriä, likööriä ja olutta? Hän saa ilmeisesti enemmän kuin vain maistaa niitä. Olen varmaan niuho kalkkis t. mummeli 35 v:) Mitä itse tekisitte tilanteessani. Lasten äiti tarjoaa jotta alkoholin juominen ei olisi niin jännittävää ja kiellettyä ja lapsi ei alkaisi käyttää huumeita tai viinaa.

Mistä sie näin tarkoin tieät ton perheen tarjoomat lapsille?
EI ole oikeen tarjota alle 18v mitään alkoholia.

No en ymmärrä. Meidän ja tuttavien illanistujaisissa on teinejä välillä mukana ja vaikka ikää on jo 16-18v niin alkoholijuomia emme heille tarjoile. Emme omillekaan tenaville ole koskaan tarjonneet, eivätkä ole edes halunneet toistaiseksi. Kuulostaa aika vastuuttomalta tuo 13v:lle tarjoilu.

[QUOTE="inari";24073938]Täysin laillistahan tuo on, jos lasta ei kuitenkaan ihan humalaan juoteta. Mitä tekisin? Jos asia kovasti huolestuttaisi, niin juttelisin sekä äidin että lapsen kanssa.[/QUOTE]

Siis laillistahan tuosta ei saa tekemälläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24073983:
Siis laillistahan tuosta ei saa tekemälläkään.

Mikä siinä on laitonta?

Alkoholilaki 8.12.1994/1143

50§a Joka tahallaan

5) tarjoaa alle kahdeksantoistavuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, alkoholirikkomuksesta sakkoon.

Ehkä tytön nuorehkon iän vuoksi voidaan pitää rajatapauksena, mutta kunhan eivät juota humalaan, niin en usko kenenkään langettavan tuollaisesta mitään tuomiota.

Minkä pykälän mukaan itse koet, että toiminta rikkoo lakia?

Selvennän siis, alaikäisille saa tarjoilla alkoholia osana kotikasvatusta. Tarjotaanhan kirkoissakin ehtoollisviiniä alaikäisille:

Kysymys
(12.7.2010) Tekeekö pappi rikoksen kun antaa ehtoollisviiniä alle 18-vuotialle?

Ehtoollisen yhteydessä viiniä tarjotaan vain vähäinen määrä, joten siitä ei voi juopua eli lainvastaisesta teosta ei ole kyse.

Alkoholilain 50 a pykälässä, joka on tullut voimaan 2009 todetaan että, alle kahdeksantoistavuotiaalle ei saa tarjota alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana.
Laki kokonaisuudessaan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...4/19941143

Lakia valmistelleen työryhmän mietinnössä todetaan lisäksi seuraavasti: "Säädöstarvetta harkittaessa on syytä pohtia, minkälaisesta alkoholijuoman tai väkiviinan tarjoamisesta on syytä rangaista. Hyväksyttävänä voidaan pitää sitä, että lapselle osana kasvatusta kodin piirissä tarjotaan alkoholia esimerkiksi aterian yhteydessä. Toisena ääripäänä on lapsen terveyttä vahingoittava toiminta, joka on jo pahoinpitelynä rangaistavaa.
Näiden ääripäiden väliltä olisi löydettävä tilanteet, jossa alkoholin tarjoaminen voisi olla
niin moitittavaa, että se olosuhteista riippuen olisi syytä säätää rangaistavaksi. Tällaisena rajana voidaan pitää alaikäisen juopumista."
Lähde: Oikeusministeriö
Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto

Miks ne haluaa tuhota sen kehittyvät aivot? tarjoavatko siis enemmän kuin maistiaiset?

ja muissa maissako alaikäiset juovat kunnolla alkoholia kuten totuustorviu väitti?

Alkuperäinen kirjoittaja täh;24074142:
Miks ne haluaa tuhota sen kehittyvät aivot? tarjoavatko siis enemmän kuin maistiaiset?

ja muissa maissako alaikäiset juovat kunnolla alkoholia kuten totuustorviu väitti?
Useimmissa muissa maissa tämä perseet olalle -kulttuuri ei muistaakseni ole läheskään yhtä vahva kuin Suomessa. Vanhemmista ikäluokista nuoret ottavat usein mallia aikuistumiseensa. Mitä edellinen sukupolvi tekee, jälkipolvi apinoi kun haluaa olla aikuinen. Suomessahan on tapana juhlia urheilutapahtumia, vappua, juhannusta, joulua, uutta vuotta, pääsiäistä ja helluntaita vetämällä oikein kunnon kaatokännit.

Ja sitten jotkut dorkat ihmettelevät, miksi nuoret juovat. No vittu, miksiköhän? Koska kaikki muutkin juovat!

• Tykkää
Reactions: zenn ja MINTYNEN
Tyttö taitaa olla fiksumpi kuin äitinsä, joten juttelisin tytön kanssa ja kertoisin faktoja alkoholista:
-se on hermomyrkky, jos sitä katsotaan pelkästään kemialliselta kanalta. Haluaisitko syödä rotanmyrkkyä?
-jotkut ihmiset ovat alttita alkoholismille, mitä nuorempana alkaa käyttää, sitä nuorempana sairaus puhkeaa, jos tuo alttius on.
-Mieti tarkasti mitä hyötyä alkoholista on?
-Entä mitä haittaa siitä on?
-aivot kehittyvät 25 vuotiaaksi asti ja mitä aiemmin alkoholisn käyttö aloitetaan, sitä peruuttamattomampia muutoksia se aiheuttaa aivoissa ja tunne-elämän kehityksessä.

Jaa-a, kyllä miun mielestä alaikäiselle alkoholin antaminen ja ala-ikäisen alkoholin hallussapito on ihan laissa kielletty juttu.

Olet väärässä :) Alkoholin hallussapito on toki kiellettyä alaikäiseltä, mutta kotikasvatukseen kuuluva alkoholijuomien anniskelu alaikäiselle ei ole kiellettyä. Etkö lukenut laittamiani tekstejä aiheesta? Vai päättelitkö niiden lukemisenkin jälkeen, että sinä tiedät paremmin kuin FinLex tai oikeusministeriö?

Sallittua tai ei niin on tyhmää tarjota teineille alkoholia. Ja vielä tyhmempää on luulla että tämä estäisi juopottelua ulkona kavereiden kanssa. Meillä 2 teiniä, enkä osta heille juomia enkä tupakkaa. Toki tiedän että tytön kavereista osa saa kotoaan juotavaa (jopa 13-vuotiaat). Mun mielestä alkoholin välittäminen alaikäisille ei ole koskaan hyväksyttävää.

Yhteistyössä