Kumpaan kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiksu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiksu"

Vieras
Meidän pitäisi päättää kumpaan eskariin ja kouluun lapsemme menisi.

Vaihtoehto 1. Ruotsinkielinen koulu 4 km päässä. Pojan isä puhuu ruotsia ja lapsi on nyt ruotsinkielisessä päiväkodissa koulun vieressä. Koulu on tosi pieni. Vuosikurssille on tulossa nyt 7 tyttöä sekä yksi uusi poika, jota emme tunne. Paras kaveri lähteekin nyt toiseen kouluun, mikä on ollut tosi kova pala pojalle. Kouluun kuljetaan vuorobussilla ja alkuun mahdollista kuljettaa lapsi kouluun. Lapset tulevat kouluun melko isolta alueelta.

Vaihtoehto 2. Suomenkielinen lähikoulu, joka on melko iso. Meiltä hyvä kävelymatka 1,5 km. Koulussa on myös levottomuuksia eikä erityisen hyvä maine. Oman alueemme lapset luonnollisesti menevät sinne. Poikamme tuntee yhden tytön, joka menee luokalle.

Vaihtoehdon 1 puolesta puhuu ruotsinkieli, pienempi koulu ja tutut ympyrät.
Vaihtoehdon 2 puolesta puhuu paremmat kaverimahdollisuudet (koska ruotsinkielisessä vain 1 samanikäinen poika), muiden alueen lasten meneminen sinne ja käveltävä matka.

Kumman valitsisit?

Miksi se ruotsinkieli nähdään etuna? Jos lapsi on kaksikielinen, niin väliäkö sillä, kumpaa kieltä koulussa puhuu? En siis näe sitä ruotsinkieltä etuna sen enempää, kuin suomenkieltäkään.

Joten ainoa asia, joka ykköskoulun puolesta puuu on tutut ympyrät. Joskaan en kyllä nyt yhtään ymmärrä, että mitä tarkoitat tuolla "tutut ympyrät". Mikä siellä siis on tuttua?

Valitsisin vaihtoehdon 2. Itse näen siinä enemmän hyötyjä.

Miettisin asiaa varmaan arjen sujuvuuden kannalta.

4km eskariin tarkoittaa kuljettamista koko vuoden ja mahdollisesti pitkälle eka luokkaakin.

Muuten pieni koulu kieliedun kera olisi toki parempi.

Siksi tuttu, että lapsi on ruotsinkielisessä päiväkodissa koulun vieressä, jolloin muut lapset menevät sinne. Luokan tytöt siis ovat tuttuja ja sitten tulee se yksi uusi poika. Huono tuuri, ettei ole muita poikia, vaikka toki pienessä koulussa vuosikurssit leikkivät keskenään. Ruotsinkielen näen etuna ja oppiakseen sen kunnolla, on hyvä käydä koulu ruotsiksi, koska suomenkieli on alueellamme selkeä valtakieli ja sen oppii kuitenkin. Lisäksi siis on pienempi ja turvallisempi koulu, mutta juuri kaverimahdollisuuksien rajallisuus huolettaa. Mikä sinusta puhuu kakkosen puolesta?

[QUOTE="Tiksu";28352407]Siksi tuttu, että lapsi on ruotsinkielisessä päiväkodissa koulun vieressä, jolloin muut lapset menevät sinne. Luokan tytöt siis ovat tuttuja ja sitten tulee se yksi uusi poika. Huono tuuri, ettei ole muita poikia, vaikka toki pienessä koulussa vuosikurssit leikkivät keskenään. Ruotsinkielen näen etuna ja oppiakseen sen kunnolla, on hyvä käydä koulu ruotsiksi, koska suomenkieli on alueellamme selkeä valtakieli ja sen oppii kuitenkin. Lisäksi siis on pienempi ja turvallisempi koulu, mutta juuri kaverimahdollisuuksien rajallisuus huolettaa. Mikä sinusta puhuu kakkosen puolesta?[/QUOTE]

Meidän poika on kohta käynyt eka luokan lähikoulussa, mutta erityisluokalla. Oli yksityisessä päiväkodissa josta porukka hajaantui melkoisesti eri kouluihin. Vain yksi poika tuli samaan kouluun, tavalliselle ekaluokalle.
Yhteenvetona siis, hyvin on kavereita löytynyt sekä omalta luokalta että ip-kerhosta. Kyllä lapset paikkansa löytää .

[QUOTE="Tiksu";28352407]Siksi tuttu, että lapsi on ruotsinkielisessä päiväkodissa koulun vieressä, jolloin muut lapset menevät sinne. Luokan tytöt siis ovat tuttuja ja sitten tulee se yksi uusi poika. Huono tuuri, ettei ole muita poikia, vaikka toki pienessä koulussa vuosikurssit leikkivät keskenään. Ruotsinkielen näen etuna ja oppiakseen sen kunnolla, on hyvä käydä koulu ruotsiksi, koska suomenkieli on alueellamme selkeä valtakieli ja sen oppii kuitenkin. Lisäksi siis on pienempi ja turvallisempi koulu, mutta juuri kaverimahdollisuuksien rajallisuus huolettaa. Mikä sinusta puhuu kakkosen puolesta?[/QUOTE]

No ne tietenkin, mitkä itse luettelit.

Oma lapseni vaihtoi isoon lähikouluun siksi, että siellä olisi suurempi mahdollisuus tutustua ja saada uusia kavereita. Lisäksi kaikki kylän lapset käyvät ko. koulua, jolloin koulumatkaakaan ei lapsen tarvitsisi kulkea oikeastaan koskaan yksin.

Myös lapsen luokkakaverit asuvat lähellä, joten kanssakäyminen heidän kanssaan kouluajan ulkopuolellakin onnistuu kivasti.

Itse valitsisin ehdottomasti sen ruotsinkielisen koulun. Kyllähän pienessä koulussa juuri ikäkaudet leikkii keskenään ja pienessä koulussa monesti se yhteisöllisyys on parempaa. Pienissä ympyröissä huomataan paremmin lapsen huono olo, kuin jos luokassa on esim. yli 20 oppilasta.

Itse kaksikielisestä perheestä tulleena tiedän että olisi tärkeää laittaa nimenomaan siihen vähemmistökielen kouluun.

Hyviä pointteja kaikilla. Kumpaankin suuntaan tuntuu löytyvän kannattajia. Niin meidänkin mielipiteet heiluu ihan siinä rajalla. Toisaalta ja toisaalta... Kunpa tietäisikin, miten menisi kummassakin paikassa. Isommassa olisi mahdollisuuksia löytää omanlainen kaveri helpommin, mutta eihän sekään taattua. Voihan siellä joutua vaikka koko luokan kiusaamaksi, koska koulu on vähän levoton. Toisaalta pienessä koulussa luokalla on sitten vaan se yksi toinen poika, josta ei yhtään tiedä, millainen hän on. Ja sitten koulukaverit ovat kaukana eikä iltaisin nähtävissä. Mutta voisiko poika tutustua tässä meidän "pienellä kylällä" (kaupungissa kuitenkin) muihin alueen lapsiin muuten. Naapurissa on jo vuotta vanhempi kaveri. Jos se paras kaveri jatkaisi samassa koulussa, asia olisi selvä.

[QUOTE="Tiksu";28352481]Edellinen Tiki olen siis minä Tiksu. Kaksi lempinimeä :).[/QUOTE]

Samassa ketjussa ei saa keskustella kahdella eri nikillä, tai saa bannia. Tämä kannattaa jatkossa muistaa.

[QUOTE="Tiksu";28352494]No ihan vahingossa kirjoitin väärin... Ootko sä nyt tosissas?[/QUOTE]

Ei nämä MUN säännöt ole, enkä MÄ näitä ole keksinyt.

Olen kyllä sikäli tosissani, että kyllä, totta tuo on. Lukee ihan niissä säännöissä, jotka löytyy etusivulta.

Ei nämä MUN säännöt ole, enkä MÄ näitä ole keksinyt.

Olen kyllä sikäli tosissani, että kyllä, totta tuo on. Lukee ihan niissä säännöissä, jotka löytyy etusivulta.

No eiköhän säännöissä tarkoiteta sitä, että tahallaan hämätäkseen kirjoittaa usealla nimimerkillä. Ei varmaan sitä, että vahingossa kirjoittaa väärin ja korjaa sen. Pysytäänkö tässä koulukeskustelussa :)?

Minä laittaisin pieneen ruotsinkieliseen kouluun. Ensinnäkin näen pienen luokan etuna ja toiseksi voisitte tukea toista äidinkieltä. Voihan olla, että se luokkakaveri onkin ihan paras kaveri, kun ei häntä vielä tunne? Lisäksi etsisin lapselle harrastuksen, jossa tutustuu lähialueen muihin lapsiin, joiden kanssa voi sitten leikkiä vapaa-ajalla.

Minä laittaisin pieneen ruotsinkieliseen kouluun. Ensinnäkin näen pienen luokan etuna ja toiseksi voisitte tukea toista äidinkieltä. Voihan olla, että se luokkakaveri onkin ihan paras kaveri, kun ei häntä vielä tunne? Lisäksi etsisin lapselle harrastuksen, jossa tutustuu lähialueen muihin lapsiin, joiden kanssa voi sitten leikkiä vapaa-ajalla.

Jos koulukieli on ruotsi, voi harrastus hyvinkin olla suomi. Mutta jos sekä koulukieli että harrastus on suomenkielisiä ja asuinympäristökin vahvasti suomenkielistä, niin helposti se ruotsi jää heikommaksi. Voihan vaikka siltä hyvältä tarhakaverilta kysyä harrastaako jo jotain tai on alottamassa syksyllä. Näin tämän kanssa voisi edelleen käydä samassa harrastuksessa.

Yhteistyössä