Kumpaan luottais? ...kinkun paistosta...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
vajaan 3kg kinkku on ollu nyt klo 21:stä asti uunissa ja 125 asteessa ja paistomittari näyttää vasta 65 astetta. Kinkku on luuton rulla verkon sisällä... Onkohan se kypsä jo? Aikaa on kuitenkin kulunut aikas paljon...

Kinkun paketissa sanottiin kyl ohjeessa, et 1-1,5 tuntia kiloa kohden ja nyt on ollu sen 1,5 tuntia kiloa kohden...tai vähän yli siis... otin nyt pois uunista sen... Toivottavasti on nyt sit kunnollinen... 80 asteeseen olisin kinkun muuten kypsentänyt...et tulis sopivan mureaa ja kuivaa...no kohta täytyy leikata ja tutkia...ja laittaa sinappihuntu sialle ylle :p

Meniköhän mun kinkku "pipariksi"...

Leivinuunissa paistoin reilut kolme tuntia (170 astetta) ja kinkku oli 3,2 kiloa. Mittari näytti jo 90 astetta :whistle:

Tuolla se on nyt kuiten folioon ja liinaan käärittynä ja kuorrutettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitteräinen:

Leivinuunissa paistoin reilut kolme tuntia (170 astetta) ja kinkku oli 3,2 kiloa. Mittari näytti jo 90 astetta :whistle:

ei se pilalle ole menny , ompahan ainaki kypsää :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:

ei se pilalle ole menny , ompahan ainaki kypsää :xmas:

Se kait se tieten on pääasia..

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä otan aina 80 asteisena ulos.

No tää oli eka kinkun paitos meille, joten vähän hukassa ollaan... ku kait s pitäis sen 80 asteista olla ja nyt oli vasta 65, joten pitäisköhän pistää takas uuniin vai kuin?

Jos tykkää sellaisesta perinteisestä ja mureasta nin neuvotaan 80 asteista. 75 asteinenkin on ihan ok. Itse laittaisin vielä hetkeksi.

Unohdin ihan kokonaa laittaa tuolin uunin luukun eteen :ashamed: ..uunin luukku kun ei pysy ihan tiiviisti kiinni vaan repsottaa ihan pikkuisen auki, ni laitetaan aina tuoli nojaamaan luukun kahvaan, jolloin painaa luukun tiiviisti kiinni... Ku muuten kahva ja yläreunan säätönappulat kuumenevat hirmuisesti, ku luukun yläreunasta karkaa lämpöä...ni voisko tuo vaikuttaa?

mä otan aina 80 asteisena ulos.

No tää oli eka kinkun paitos meille, joten vähän hukassa ollaan... ku kait s pitäis sen 80 asteista olla ja nyt oli vasta 65, joten pitäisköhän pistää takas uuniin vai kuin?

Jos tykkää sellaisesta perinteisestä ja mureasta nin neuvotaan 80 asteista. 75 asteinenkin on ihan ok. Itse laittaisin vielä hetkeksi.

80 asteiseks just haluan, ku tykkään vähän kuivemmasta kinkusta... Laitoin nyt takasin ja tuolin luukun eteen... saa nähä syyäänkö meillä kinkkua ollenkaan huomenna
:whistle:

Minäpä kysyn viel tässä et kun tuon nyt sain paistettua niin voinko jättää sen yöksi pöydälle folioon ja liinaan käärittynä.

Ja voiko niitä läskejä käyttää mihinkään?

Meil ei säilyis liinojen ja folioiden sisällä...ellen laita kissoja kellarikerrokseen tai pihalle yöksi

:D

Minäpä kysyn viel tässä et kun tuon nyt sain paistettua niin voinko jättää sen yöksi pöydälle folioon ja liinaan käärittynä.

Meil ei säilyis liinojen ja folioiden sisällä...ellen laita kissoja kellarikerrokseen tai pihalle yöksi

No meillä sen enintään mies syö aamupalakseen töihin lähtiessään :D

Tuo koirenpentu tuskin hellalle pääsee :)

Mä laitoin meidän kinkun tonne eteiseen (semmonen kylmä eteinen ), mutta en kyl näkis mitään huonoa siinäkään että kinkku jähtyis rauhas pöydällä. En tiedä saako oikeasti niitä läskejä antaa linnuille mut kuulemma jotkut niin tekee. Poissurasvasta.. siitä liemestä voi ainakin tehdä kastiketta lisäämällä siihen nokareen voita ja tarvittaessa suolaa ja pippuria. Sit se kastike vain aina lämmitetään ja voidaan kaataa joko laatikoiden tai kinkun päälle.

voit sen pöydälle jättää ihan hyvin , ja päälle riittä hyvin folio tai joku pussi :xmas:
läskin käyttöön en ota kantaa , ite nakkaan ne roskiin :x

Noin miekin aattelin joskus, kun vanhempi koiramme oli suht nuori... ja erehdyin pahan kerran...nostin kerran roskapussin lattialta keittiön tyhjään lavuaariin, ettei koira pääse käsiks ja töihin lähdin ja unohdin sen lavuaariin... kotio ku tulin, ni oli roskis nätisti levitelty ympäri vasta aamulla siivottua kämppää ja vieraat oli tulossa puolen tunnin sisällä...

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:

voit sen pöydälle jättää ihan hyvin , ja päälle riittä hyvin folio tai joku pussi :xmas:
läskin käyttöön en ota kantaa , ite nakkaan ne roskiin :x

No sinne siis, kiva kun tääl on tuollainen kinkkumestari
:xmas:

(sait joulun kunniaksi uuden arvonimen)

Noin miekin aattelin joskus, kun vanhempi koiramme oli suht nuori... ja erehdyin pahan kerran...nostin kerran roskapussin lattialta keittiön tyhjään lavuaariin, ettei koira pääse käsiks ja töihin lähdin ja unohdin sen lavuaariin... kotio ku tulin, ni oli roskis nätisti levitelty ympäri vasta aamulla siivottua kämppää ja vieraat oli tulossa puolen tunnin sisällä...

:laugh:

Auts, no mä pönkkään tuon kodinhoitohuoneeseen yöksi

:D Mut mikäs ansa sille isännälle? :whistle:

Mie taidan tuupata kissat ulos iltarimpsalle, ni eivät sit aamusella mourua aikaseen, ku haluuvat pihalle..saa kinkku olla rauhassa... koiratkin on jo nukkumassa ulkona...lunta sataa koko ajan ja koiratkin ovat saaneet jo ihanan lumipeitteen =)

Mun pitää viel tuo meiän pentu hakea kanssa sisälle. Ikää nyt 3kk. Nukkui jo pari yötä yksinään ulkona kuistilla ihan vapaana eikä edes karannut. Mut jotenki en raaskikkaan pitää yötä ulkona, vaikka ulkokoira siitä on tulossa.

Mun pitää viel tuo meiän pentu hakea kanssa sisälle. Ikää nyt 3kk. Nukkui jo pari yötä yksinään ulkona kuistilla ihan vapaana eikä edes karannut. Mut jotenki en raaskikkaan pitää yötä ulkona, vaikka ulkokoira siitä on tulossa.

Tää nyt menee ohi kinkkukeskustelun, mut pakko kysyy, et minkä rotuinen koira teille tuo pentu on?

Yhteistyössä