Kumpi äiti saisi täällä isommat haukut?

Lilii lisänimetön

Aktiivinen jäsen
08.05.2008
30 970
-26
36
Helsinki
Tiistaipäivän ratoksi, kumpaa äitiä sinä ymmärrät / et ymmärrä?

1) Äiti, joka vie 9kk vauvan päiväkotiin täydelle viikolle

vai

2) Äiti joka on vauvan kanssa kotona, mutta vie 3-vuotiaan lapsen osaviikkoisesti päiväkotiin

Olettaen, että lapset on normaaleja ja perheen talous on normaalitilassa. B)

Veikkaan, että enemmän paheksutaan numeroa kaksi, vaikka itse sanoisin että ymmärrän numeroa kaksi enemmän.

:wave: :xmas: :xmas: :xmas:

En ymmärrä lainkaan! Olen itse päiväkodissa töissä ja oikeesti tuo on ihan sairasta!!

2) Äiti joka on vauvan kanssa kotona, mutta vie 3-vuotiaan lapsen osaviikkoisesti päiväkotiin

Tämän ymmärrän osittain.

Jos kohdan 1 äidin on pakko syystä tai toisesta mennä töihin, ymmärrän hyvin. Oma äitini oli yksinhuoltaja ja hänen oli pakko tehdä töitä, ja vei minut päiväkotiin puolivuotiaana.

Kohdan 2 äiti tekee viisaasti, sillä tuossa voi kummasti säästää voimiaan,varsinkin jos isä töissä ja vauva nukkuu yöt huonosti ja äidille kertyy univelkaa ja masennus uhkaa.

Eli en tuomitse kumpaakaan!

riippuu näistä:
1)viikonpäivä
2)kellonaika
3)ketkä palstailijat ovat paikalla
4)ja heidän mielialat
5)sää
6)av-mammojen lukumäärä paikalla
7)onko yh vai avioliitossa
8)milloin on viimeksi saanu seksiä

tai ainakin noista se riippuu kumman puolelle kääntyy, koskaan ei voi tästä palstasta tietää.

En oikein ymmärrä kakkosvaihtoehtoa, kun kuitenkin on kotona. Ykkösen ymmärrän jos tekee sen töiden takia. Mutta jos ykkösen äiti jää itse kotiin, niin teilaisin sen täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:

En ymmärrä lainkaan! Olen itse päiväkodissa töissä ja oikeesti tuo on ihan sairasta!!

Tämän ymmärrän osittain.

ja minä en ymmärrä henkilökuntaa, jotka arvostelevat toisten valintoja! Joillakin ei ole todellakaan vaihtoehtoja! |O Hyvin vauvat päiväkotiin sopeutuu, siinä missä isommatkin. Mitä sairasta tuossa on. Ennen ei asiasta edes keskusteltu kun kaikki teki niin. Nyt syyllistetään ihan täysillä.

Minä ymmärrän ykkösvaihtoehdon oikein hyvin. Joidenkin kun ON PAKKO tehdä töitä kun muuten ei pärjää!

Jaa miksi? Okei, mä en pistänyt päiväkotiin vaan pph:lle. Mutta kyllä noita alle yksi vuotiaita alkaa olla päiväkodeissakin jo aika paljon (omana ryhmänään)

* toisaalta tuon ikäisellä ei ole vältis eroahdistusta ja sopeutuu tosi hyvin + onnellinen äiti = onnellinen lapsi, äitiysloma loppuu joten ihan luonnollinen kohta monelle lähteä töihin

vai

* miksi hylätä isompi päiväkotiin ja jäädä itse kotiin? tämä on se yhtälö jota mä en voi käsittää. Joo isompi tarvitsee virikkeitä mutta ei vielä 3.v ja niitä virikkeitä saa kyllä muualtakin kuin päiväkodista, se vaan vaatii äiditä vähän enemmän.
* tää on helppo ratkaisu, ja tasan olen sitä mieltä että jos sisarkorotus / kotihoidon tuen saisi tästä isommasta vaikka olisi äitiyslomalla niin näitä virikkeitä kaipaavia lapsia olis noin 90% vähemmän kuin nykyisin.
* nyt joku tulee ja kertoo kaikki kehitysjutut, masennukset ja muut mutta tässä olikin kysymys normaaleista lapsista
* tosin mun mielestä sairaan lapsen paikka ei oo tupaten täynnä olevassa päiväkodissakaan

Eli ymmärrän tuota ekaa

mä en ymmärrä kumpaakaan. itse olen ollut molempien kanssa kotona, isompi lapsi käy kaksi kertaa viikossa kerhossa ja käymme vielä hdessä kerran viikkoon perhekerhossa, lisäksi naapurissa asuu samanikäisiä lapsia jotka kotona myös äidin kanssa, siinä heille kavereita riittämiin tässä vaiheessa. kohta menevät molemmat päiväkotiin kun itse menen töihin, kuopus silloin 3v

Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En oikein ymmärrä kakkosvaihtoehtoa, kun kuitenkin on kotona. Ykkösen ymmärrän jos tekee sen töiden takia. Mutta jos ykkösen äiti jää itse kotiin, niin teilaisin sen täysin.

Olen samaa mieltä.

Tätä on helppo peesata. Jos on pakko mennä töihin/jatkaa opintoja. Kakkosvaihtoehto on mulle täysin käsittämätön, jos äiti on kotona.

Monet täällä kirjoittaa, että ei ymmärrä sitä ja tätä vaihtoehtoa, koska itse tekee niin ja näin.
Ettekö siis voi hyväksyä/ymmärtää muiden tekemiä valintoja, koska itse teette erilailla?

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Monet täällä kirjoittaa, että ei ymmärrä sitä ja tätä vaihtoehtoa, koska itse tekee niin ja näin.
Ettekö siis voi hyväksyä/ymmärtää muiden tekemiä valintoja, koska itse teette erilailla?

Voin ymmärtää ykköstä, vaikka itse olen pitänyt vähän hoitovapaata tai mies on niin tehnyt. Kakkosta en voi ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:

tämähän onkin mielipidekysymys. toinen tekee sitä ja toinen tätä, silloin ei välttämättä voikkaan ymmärtää toisenlaisia vaihtoehtoja kuin mitä itse on tehnyt.

Tämän ymmärrän osittain.

Millaista niillä vauvoilla siellä päiväkodissa on? Itkevätkö paljonkin jne? :(

Minä olen pohtinut molemmanlaisia vaihtoehtoja oman elämäni kohdalla, joten sen takia nää asiat ei herätä minussa kovin suuria tunteita. Ja vielä vähemmän, jos joku muu noin tekisi...Tietenkin, kun itse noita harkitsee, niin ehkä se kirpaisee äitinä enemmän, kun 9kk vanha jäisi hoitoon, kun se että veisi 3-vuotiaan osittain hoitoon..

Alkuperäinen kirjoittaja Mie vaan:

Jaa miksi? Okei, mä en pistänyt päiväkotiin vaan pph:lle. Mutta kyllä noita alle yksi vuotiaita alkaa olla päiväkodeissakin jo aika paljon (omana ryhmänään)

Sinäpä sen sanoit. "kyllä noita alle yksi vuotiaita alkaa olla päiväkodeissakin jo aika paljon (omana ryhmänään)". Miten luulet miten homma toimii, kun on monta alle 1-vuotiasta ja muutama hoitaja?

1) vaihtoehto on pahempi!

Yhteistyössä