kumpi hoitopaikka parempi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitopaikkaongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitopaikkaongelma

Vieras
Lapsi on 1v 1kk ikäinen aloittaessaan hoidon ja hoitopaikkajärjestelyyn olisi seuraavat 2 vaihtoehtoa:

1. Pieni 8h ryhmis mukavissa kodinoloisissa tiloissa, 2 hoitotätiä, osa lapsista vielä osa-aikaisia joten tuo 8h ei ole aina edes täynnä. Hoitopaikka sijaitsee automatkan päässä joten hoitopäivän pituus on toisen vanhemman työpäivä + matkat, eli yhteensä melkein 9h.

2. Iso päiväkoti, jossa kuitenkin erillinen pienten puoli 0-3vuotiaille, pienten puolella 12 lasta + 3 varapaikkaa pph:iden sairastapausten takia. Tätejä 3 kpl. Pienten puoli on erillinen tila mutta ulkona ollaan isot ja pienen sekaisin ja meno on meluisaa ja hurjaa, tilukset siis rauhattomat. Tässä etuna se että vanhemmat voisivat limittää työpäivän niin että toinen menee aikaisin, toinen myöhään ja lapsen hoitopäivän pituus olisi siis noin 6,5 h matkoineen.

Kumman te valitsisitte?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitopaikkaongelma:
Lapsi on 1v 1kk ikäinen aloittaessaan hoidon ja hoitopaikkajärjestelyyn olisi seuraavat 2 vaihtoehtoa:

1. Pieni 8h ryhmis mukavissa kodinoloisissa tiloissa, 2 hoitotätiä, osa lapsista vielä osa-aikaisia joten tuo 8h ei ole aina edes täynnä. Hoitopaikka sijaitsee automatkan päässä joten hoitopäivän pituus on toisen vanhemman työpäivä + matkat, eli yhteensä melkein 9h.


siis tarkoitin tällä että 8 henkilön ryhmis, ei 8 tunnin ryhmis :)
 
Olen päätynyt jälkimmäisen kaltaiseen vaihtoehtoon. Erona se, että meidän pk:n pihalla pienet ovat erikseen.
Mietin kovasti kolmiperhepäivähoitoa, mutta tuntui hankalalta että meillä "asustaisi" hoitaja ja toisten lapsia, ja joutuisin vielä tekemään niille ruuat. Ja hoitajaan luottaminen oli myös yksi juttu, päiväkodissa hoitajia on useampia. Mutta teillähän tätä ongelmaa ei ole, kun ryhmiksessäkin on kaksi tätiä.
Saa nyt nähdä miten paljon lapsi sairastelee tämän ekan hoitovuoden aikana. Tarvittaessa täytyy miettiä, toistaiseksi olen hyvin tyytyväinen.
 
Itse päiväkotityöntekijänä joutuisin vaikean valinnan eteen. Tuo isot ja pienet samalla pihalla voi toisinaan olla jopa vaarallista. Omassa päiväkodissamme oli näin ennen. Kunnes rahakirstusta löytyi sen verran rahaa, että saatiin aidalla rajattua pihaa pienillekkin. Olivat aina isompien jaloissa, tiellä yms. Eikä ne 3-5v. muista aina varoa pienempiä, hoitajat eivät ehdi jokaipaikkaan ja pitäähän pientenkin saada juosta yms.

Toistaalta päivä olisi lyhyempi pk:ssa. Se on hyvä puoli siinä.

Oma ehdotukseni on, että käytte tutustumassa molempiin paikkoihin. Päiväkotiin kannattaa mennä nimenomaan aamupäivällä ennen ruokailua jolloin ollaan ulkona. Näet millaista meininkiä pihalla on, paljonko on aikuisia, varooko isot pienempiä yms.
 
Ottaisin kakkosen, koska selvästi lyhyempi päivä on todella merkittävä asia, varsinkin noin pienelle lapselle. Pienet ja isot ovat sekaisin meidänkin perheessä (3 poikaa) ja kaikki ovat vielä hengissä ja terveinä, tavallisia pieniä kolhuja lukuunottamatta ;) Yleensä isommat haluavat muutenkin leikkiä keskenään, erillään pienistä.

Vierailisin molemmissa paikoissa lapsen kanssa ja kuulostelisin henkilökunnan asenteita ja käytäntöjä, ne ovat tärkeämpiä kuin ulkoiset puitteet.
 
Hei
Olen ollu joskus töissä päiväkodissa ja minusta isopäiväkoti ei itestä ainakaan tuntuisi pahalta vaihtoehdolta. Itse valitsisin alemman just päivän pituuden vuoksi.
 
Oma lapseni meni Päiväkotiin n.10kuukautisena ja ongelmia ei ole ollut. Itseasiassa lapsi tuntuu tykkäävän olosta suuremmassa ryhmässä. Mielestäni mitä lyhyempi päivä sen parempi. Lapsen kanssa olisi mielestäni parempi olla niin paljon kuin mahdollista.
 
Minä valitsisin kakkosvaihtoehdon tuon lyhyyden takia ja myös sen takia, että jos teille tuleekin jonain päivänä sellainen tilanne, että työpäivä venyykin pidemmäksi tai jotain muuta vastaavaa niin ei sen takia sitten tule ongelmia.

Olen itse ollut 6vuotta sitten päiväkodissa töissä ja tässä päiväkodissa pihassa olivat sekaisin niin isot kuin pienet. Tapana ainakin meillä oli se, että pienet eivät olleet jokapuolella pitkin pihaa vaan tietyllä alueella esim. isolla hiekkalaatikolla ja sen ympärillä. Näin pystyttiin seuraamaan helposti tilannetta. Joskus pieniä törmäyksiä tuli, mutta jos kotona on 3v ja 1v nk minulla niin he törmäävät kyllä täällä kotona huomattavasti useammin toisiinsa. Meilläkin on edessä päiväkotiin meno ja meidän lapset menevät 70 lapsen päiväkotiin.

Muistan kun vein lapseni ensimmäisen kerran hoitoon niin tuntui kuin olisi sydäntä revitty rinnasta. Lapsi kuitenkin sopeutui parissa viikossa päiväkotiin ja se auttoi minuakin tokenemaan tilanteesta ;o)
 
Minäkin kallistuisin kakkosvaihtoehdon puolelle, minusta 6,5 tunnin ja 9 tunnin ero hoitopäivän pituudessa on jo sen verran iso. Jos ero hoitoajassa olisi pienempi (esim. vain tunnin), niin sitten kannattaisin ykkösvaihtoehtoa.
 
Jos saatte oikeasti toteutumaan tuon 6,5 tunnin päivän, niin sitten kannatan minäkin tuota 2. vaihtoehtoa.
Muuten 1.

9 tuntia vaan on tosi pitkä aika lapselle hoitopaikassa.
 
Itse valitsisin noin pienelle ehdottomasti sen pienemmän ryhmän vaikka päivä olisikin vähän pidempi. Matkoineen siis alle 9 tuntia eli hoidossa ilmeisesti 8h? Eipä siinä mielestäni ole niin suurta eroa. Kuitenkin välissä päiväunet (ryhmiksessä saa varmaan nukkua niin pitkään kuin vaan nukkuu? Ainakin ulkona vaunuissa). Päiväkodista sitten haettaisiin suunnilleen siinä vaiheessa kun olisi unet nukuttu. Saattaisi jopa vaikuttaa nukkumiseen. Siis silleen että kun tottuisi siihen että unien jälkeen haetaan. Tämä tietty vaan arvailua =D

Meilläkin on kolme eri ikäistä lasta (2v3kk, 4,5v ja 6,5v) mutten tätä menoa kuitenkaan vertaisi päiväkodin eri ikäisten lasten yhteiseen leikkialueeseen, jossa meno voi olla todella hurjaa. Omaa pikkuistani olen ainakin vahtinut silmä kovana jos vähänkin enemmän lapsia leikkimässä yhdessä. Pieni jää niin helposti muiden jalkoihin. Riippuu tietysti paljon päiväkodistakin. Joissain paikoissa sitä näkee usein, että työntekijät juttelee keskenään ja sivusilmällä vahtii lapsia, toisissa taas vahditaan hyvinkin tarkkaan ja touhutaan lasten kanssa yhdessä.

Isomman (yli 3v) lapsen veisin ehdottomasti päiväkotiin!
 
Tietysti kakkosessa etuna lyhyempi päivä, mutta taitaisin siltikin valita sen pienemmän ryhmän. Oma lapseni meni hoitoon 1v 6 kk, perhepäivähoitajalle. Hänen hoitopäivänsä pituus on noin 9 tuntia, mutta emme ole sitä kokeneet ongelmaksi. Itse tulen joka tapauksessa vielä myöhemmin kotiin, että isä hakee, joten ilta lapsen kanssa jää aina lyhyehköksi ennen nukkumaanmenoa. Mutta, jotenkin noin pienen lapsen kohdalla arvostan enemmin sitä rauhallisuutta ja läheisyyttä kun ryhmä on pieni on hoitajilla enemmän aikaa.
 
Ilmeisesti pitkä hoitopäivän pituus perustuu siihen, että autolla työmatkat ajava vanhempi tuo ja vie lapsen hoitoon? Entäpä, jos työmatkan varrella on kolari tai muuta ruuhkaa niinkuin usein on kauden ensimmäisten liukkaiden säiden ja kovien lumisadepäivien aikaan? Kevätaikaan on taas tietyötä, työkoneita yms. liikkeellä. Silloin myöskin sen vanhemman pitää aina hoitaa hakeminen eikä koskaan voi jäädä ylitöihin tai mennä töistä suoraan tapaamaan kavereita/harrastuksiin/pikkujouluihin/viemään autoa huoltoon tms. Elämäntilanteet saattavat myös vaihdella eli jos ryhtyy osa-aikaopiskelijaksi, jää sairaslomalle uuden raskauden myötä ja pitää lasta silloin puolipäivähoidossa tms, niin autottoman on tosi vaikea hoitaa hakemisia ja tarjota täten lyhyempää hoitopäivää lapselle. Entäpä sellainen tilanne, että lapsi sairastuu kesken työpäivän (niitä tulee noin pienelle vuorenvarmasti)? Silloin autollisen henkilön pitää myös hoitaa kaikki hakemiset.

Mikäli asutte nyt sellaisella alueella, johon aiotte todennäköisesti asettua, niin kannattaa miettiä sitäkin, että jatkossa tulevat tarhakaverit tulevat olemaan myös esikoulu- ja koulukavereita. Me asetuimme aloillemme, kun esikoinen meni päivähoitoon ja on ollut ihana seurata, kun 13-vuotiaalla esikoisellamme on kavereita, jotka hän on tuntenut 1-vuotiaasta asti. Tietysti myös heidän vanhempansa on oppinut tuntemaan tosi hyvin. Tuntuu ehkä turhalta miettiä sellaista aikaa, kun lapsi menee kouluun, mutta tiedän itse kokemuksesta, miten kamalaa oli mennä ekalle luokalle, kun ei tuntenut ainuttakaan ihmistä sieltä etukäteen.

Kannattaa siis tarkistaa, että kuinka vanhaksi tuossa ryhmiksessä voi jatkaa ja kuuluuko se alue tulevaan koulupiiriinne ts. meneekö sen alueen lapset samaan kouluun, johon lapsenne tulee menemään.

Ison päiväkodin huonoin puoli on tartuntataudit, mutta muuten en pidä isoa päiväkotia välttämättä huonona vaihtoehtona. Pikkuryhmissä taas ongelmana voi olla se, että siellä ei ole sopivan ikäistä leikkiseuraa ja hoitajien poissaolo voi olla iso ongelma.

Minä valitsisin isomman päiväkodin juuri lyhyemmän päivän ja tulevien ongelmien välttämiseksi (esim. noudot lapsen sairastuessa kesken päivän).
 

Yhteistyössä