Kumpi meistä äideistä oli "huono kasvattaja"? ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamukaste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamukaste

Vieras
Siis nimenomaan huono kasvattaja lainausmerkeissä ja silmäniskulla varustettuna :)

Olin kahden lapseni, 3- ja 5-v:n kanssa leikkipuistossa. Istuin vähän kauempana ja katselin lapsieni leikkiä yhdessä. Leikkipuistoon on hiekkikselle jätetty paljon muotteja, lapioita ja rikkinäisiä autoja. Lapseni leikkivät muutamalla muotilla ja lapiolla sekä yhdellä autolla pienessä leikkimökissä laittaen ruokaa ja leikkien kotia. Yleensä heillä on tosi hyvät ja intensiiviset leikit yhdessä ja niitä on kiva seurata :) *kehuu*

Leikkipuistoon tuli äiti n reilu 1v-1,5v lapsensa kanssa. Äiti nosti lapsen rattaista maahan tepastelemaan ja lapsi tietenkin meni hetilapsieni luokse. Ei siinä mitään, kyllä lapseni antavat pienempien katsoa ja ottavat kyllä isommat mukaan leikkiin jos toiset niin tahtovat. Mutta tämä pikkuinen poika meni repimään lapsieni käsistä muotteja ja lapiota, kuten nyt noin pieni tekee kun ei ymmärrä. Omat lapseni pistivät vastaan ja pitivät lelut omissa käsissään. Tätä kesti jonkin aikaa ja mietin jo mielessäni, että eikä tämän pienen pojan äiti aio yhtään puuttua asiaan, kun katseli vaan sivumpaa.

Sitten pojan äiti meni poikansa luo ja sanoi:" Tule Sebastian, nämä lapset eivät osaa jakaa!" ja vei poikansa roikkumaan seuraavan isomman lapsen leluihin. Jäin siellä kauempana vähän hoomoilaseksi...itse ajattelin että Sebastianin äidin olisi pitänyt mennä mukaan pienen lapsensa luo ja opastaa ettei kädestä saa ottaa ja ehkä pyytää että saisiko Sebastiankin kokeilla. Koen itse, että kädestä ei saa ottaa eikä omien lapsieni tarvitse antaa kenenkään repiä leluja käsistään. Mutta ilmeisesti se olinkin minä se huono kasvattaja, kun en ollut opettanut lapsiani jakamaan...

joo nimenomaan sen pikkupojan äidin olisi pitänyt tulla neuvomaan ettei kädestä saa ottaa, ja hyvä kun lapsesi pitivät puolensa, meinaan itse ainakin opettaa että kädestä ei oteta, ei ota minun lapsi eikä myöskään häneltä oteta...(saa taistella kynsinhampain lelustaan jos joku yrittää kädestä ottaa:) :)

Ei sitä sentään käsistä revitä, ei munkaan alle 2v sitä saa tehdä. En opeta jakamista niin että se kädessä olevan pitää antaa, usein lapsilla on ympärillään leluja joilla ei leiki ja niistä kyllä voi jakaa toisellekin.

Jaa-a. Minä olisin ehkä huutanut omille lapsille jo heti alussa, että antakaa pienemmänkin leikkiä niillä leluilla (kun eivät olleet omiakaan). Mutta tuo äiti oli aika törppö kommentteineen.

Jaahas. Sebastianin äidin mielestä jakaminen on sitä, että revitään toisen lapsen käsistä leluja. Voi olla aika järkytys pienelle Sebastianille, kun totuus tulee viimeistään eskarissa ilmi....

Nämä onkin kinkkisiä tilanteita. Mut aika törppö toi Sebun mamma.

Mulle kävi tämmönen tapaus. Kaveri tuli lapsensa kanssa meille. Lapsi sitten otti mun tytön lempilelut ja piti niitä käsissään, ei edes leikkinyt niillä kun katsoi videoita. Mun tyttö sitten yritti ottaa lelujaan (tytöllä ikää 1,5 v) mutta tää mun kaveri vaan sanoi omalle lapselleen että "älä anna sille niitä leluja, älä vaan anna". Ja sit mulle sano että hän on opettanut että jos ottaa lelun niin sitä ei tarvi antaa pois. Mun tyttö itki siinä naama punaisena kun ei saanut omia lelujaan. Koitin sitten ehdottaa että tää kaverin lapsi antais ees toisen lelun mun tytölle mut sekään ei käynyt. Rupes hieman jo ottaan itteä kupoliin toi tilanne....

Toinen äiti ei kasvata lastaan. Sitten ihmetellään missä käytöstavat nuorilla kun sellaisia moukkia on. Kyllä yli 1v lasta pitää jo komentaa ja kasvattaa. Lisäksi äiti olisi voinut pyytää sinulta anteeksi omaa huonoa käytöstään. Itse ainakin olen pyytänyt anteeksi jos en ole huomannut että lapseni on vaikka täpsässyt toista naamaan vahingossa ( vahingossa koska tämä oli vasta 5kk ikäinen ). Pyytäisin myös anteeski jos lapseni riuhtoisi toisten leluja ja opettaisin lastani ettei niin saa tehdä.

Anteeksi pyyntö ei ole matelua vaan kohteliaisuutta ja ilmoitus että on huomannut epäkohdan. Se ei tarkoita että olisi syyllinen johonkin vakavaan.

Vähän kuin englannissakin pyydetään anteeksi tai liikenteessä jos joutuu ohittamaan toisen koskien tähän vähän lujemmin.

Minusta olette molemmat.

Ap:n olisi pitänyt tajuta tilanteessa, ettei noin pieni lapsi voi ymmärtää mitä tekee ja käskeä omia lapsia kysymään haluaako pienikin leikkiä ja antaa osa leluista hänelle.

Toinen äiti taas olisi voinut oman, pienen ja ymmärtämättömän lapsen puolesta kysyä saako lapsi ottaa jonkun lelun.

Molemmat äidit ihan yhtä tyhmiä.

Niin, kyllä toi toisen äidin kommentti oli aika ties mistä. Eihän leluja saa toisten käsistä repiä.

Mutta ap olis tietty voinut välttää ikävän tilanteen menemällä neuvomaan omiaan jo aikaisemmin. Noin pieni ei vielä ehkä ymmärrä olla repimättä toisten käsistä, mutta tyytyy helposti toiseen vaihtoehtoon, jos sellaista tyrkytettään... yli 3-vuotiaat kyllä myös osaavat toimia näin, jos neuvotaan.

Oikein vaihtoehto olisi tietty ollut sen pienen pojan äidin osallistuminen leikkiin. Älä S. ota toisten kädestä. Saisiko S. leikkiä teidän kanssanne. jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Jaa-a. Minä olisin ehkä huutanut omille lapsille jo heti alussa, että antakaa pienemmänkin leikkiä niillä leluilla (kun eivät olleet omiakaan). Mutta tuo äiti oli aika törppö kommentteineen.

No ei todellakaan tarvi kesken leikin antaa, ainakaan jos ei nyt montaa lelua pidä varattuna.
Toinen äiti teki todellakin väärin.

Koitan myös yleensä olla ystävällinen ja joustava osapuoli tuollaisessa tilanteessa ja ehdottaa ensin omille lapsille että antaa lainata toisellekin jos lastemme lelut jotakuta kiinnostaa. Yleensä lapset siinä tilanteessa antavatkin lainata.

Onneksi noin koppavia äitejä ei ole tullut vielä vastaan. Kyllä jokainen tajuaa ettei tavaroita revitä toisen kädestä. Tuosta asiasta saan kyllä muistuttaa koko ajan koulupoikaamme kun yleensä kiusallaan riistää pikkuveljeltään lelut käsistä ja haluaa haastaa riitaa. :kieh: Mutta ei hän tee sitä kuin veljelleen.

Taas muistin, miksen käy leikkipuistoissa. Koko ajan saa olla varpaillaan, mitä joku toinen äiti ajattelee ja koko puistossa oleminen on jotain suorittamista, kuka on omituinen ja kuka osaa kasvattaa ja kuka mitäkin. Olisi se tosiaan hyvä jos koti-isejä näkyisi enemmän, olisi rennompi ilmapiiri.

Isompien lasten olisi pitänyt jakaa ja heille selittää, miksi toinen toimii niin kuin toimii, kyseessä kun on ihan pieni lapsi vasta. Ja pienemmälle tietysti opettaa, ettei viedä kädestä.

Joo, ihan selväähän on että Sepen äidin olisi pitänyt mennä opastamaan poikaansa ettei kädestä oteta ja ohjata hänet hakemaan vapaita leluja jos niitä kerran hiekkiksellä oli.

Itseäni ärsyttää kun olen ollut hyvin kärkäs vaatimaan lastani (2,5v) jakamaan lelunsa toisten kanssa. Muut lapset ovat oikein oppineet kärkkymään sitä kun lapseni päästää jostain lelusta irti niin ovat heti haukkana nappaamassa sen kun "eihän se ollut kädessä" vaikka lapseni selkeästi kuitenkin leikkii kyseisellä lelulla vielä. Esim laittaa lapion viereensä kun kumoaa kakkua muotista niin heti on joku sen nappaamsaa kun irti päästää. Mikä tässäkin olisi kultainen keskitie???

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:

Koitan myös yleensä olla ystävällinen ja joustava osapuoli tuollaisessa tilanteessa ja ehdottaa ensin omille lapsille että antaa lainata toisellekin jos lastemme lelut jotakuta kiinnostaa. Yleensä lapset siinä tilanteessa antavatkin lainata.

Onneksi noin koppavia äitejä ei ole tullut vielä vastaan. Kyllä jokainen tajuaa ettei tavaroita revitä toisen kädestä. Tuosta asiasta saan kyllä muistuttaa koko ajan koulupoikaamme kun yleensä kiusallaan riistää pikkuveljeltään lelut käsistä ja haluaa haastaa riitaa. :kieh: Mutta ei hän tee sitä kuin veljelleen.

Juu, kyl yleensä pelaa se yhteiskäyttö tavaroissa ja saa/antaa lainaksi. Raja menee siinä että kädestä ei revitä. Oli ikää 1 tai 4v.

Alkuperäinen kirjoittaja aamukaste:
Istuin vähän kauempana ja katselin lapsieni leikkiä yhdessä.
----
Tätä kesti jonkin aikaa ja mietin jo mielessäni, että eikä tämän pienen pojan äiti aio yhtään puuttua asiaan, kun katseli vaan sivumpaa.

Juu olipas huono äiti kun katseli vaan sivumpaa!

....mutta kumpi nyt oli huono kun katseli sivumpaa?

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Joo, ihan selväähän on että Sepen äidin olisi pitänyt mennä opastamaan poikaansa ettei kädestä oteta ja ohjata hänet hakemaan vapaita leluja jos niitä kerran hiekkiksellä oli.

Itseäni ärsyttää kun olen ollut hyvin kärkäs vaatimaan lastani (2,5v) jakamaan lelunsa toisten kanssa. Muut lapset ovat oikein oppineet kärkkymään sitä kun lapseni päästää jostain lelusta irti niin ovat heti haukkana nappaamassa sen kun "eihän se ollut kädessä" vaikka lapseni selkeästi kuitenkin leikkii kyseisellä lelulla vielä. Esim laittaa lapion viereensä kun kumoaa kakkua muotista niin heti on joku sen nappaamsaa kun irti päästää. Mikä tässäkin olisi kultainen keskitie???

Minusta se että jos se lapio jätetään lojumaan niin saa ottaa. Jos taas on kakkupuuha kesken niin katsellan toinen lapio tälle odottavalle. Kun se kakku kumotaan jne välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
----
Tätä kesti jonkin aikaa ja mietin jo mielessäni, että eikä tämän pienen pojan äiti aio yhtään puuttua asiaan, kun katseli vaan sivumpaa.

Öh, en kai nyt mene puuttumaan toisen äidin lapsen juttuihin...etenkään kun oma äiti on melko vieressä. Omilla lapsillani oli hyvä leikki kesken ja vieressä oli hiekkalaatikossa lisää leluja tälle pienemmälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
----

Öh, en kai nyt mene puuttumaan toisen äidin lapsen juttuihin...etenkään kun oma äiti on melko vieressä. Omilla lapsillani oli hyvä leikki kesken ja vieressä oli hiekkalaatikossa lisää leluja tälle pienemmälle.
Öh, no omien lasten juttuihin kai voi puuttua, jos ne kerran osaavat jo ottaa muutkin lapset leikkeihin? Tämä toinen äitihän nimenomaan puuttui oman lapsensa leikkeihin ja vei muualle.