Kumpi meistä äideistä oli "huono kasvattaja"? ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamukaste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja xxf:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Joo, ihan selväähän on että Sepen äidin olisi pitänyt mennä opastamaan poikaansa ettei kädestä oteta ja ohjata hänet hakemaan vapaita leluja jos niitä kerran hiekkiksellä oli.

Itseäni ärsyttää kun olen ollut hyvin kärkäs vaatimaan lastani (2,5v) jakamaan lelunsa toisten kanssa. Muut lapset ovat oikein oppineet kärkkymään sitä kun lapseni päästää jostain lelusta irti niin ovat heti haukkana nappaamassa sen kun "eihän se ollut kädessä" vaikka lapseni selkeästi kuitenkin leikkii kyseisellä lelulla vielä. Esim laittaa lapion viereensä kun kumoaa kakkua muotista niin heti on joku sen nappaamsaa kun irti päästää. Mikä tässäkin olisi kultainen keskitie???

Minusta se että jos se lapio jätetään lojumaan niin saa ottaa. Jos taas on kakkupuuha kesken niin katsellan toinen lapio tälle odottavalle. Kun se kakku kumotaan jne välillä.

Minusta ei ole lojumaan jättämistä jos lapiom kädestään laskee kakun kumoamisen ajaksi. Ja jos lelut vielä ovat niillä leikkivän lapsen omia. Hampaissako lapiota pitää se hetki pitää kun molempia käsiä kakun kumoamiseen tarvii?

Tätä mä tarkotinkin että kesken puuhan ei oteta jos vaikka sitä kakkua kumotaan. Mut jos se lojuu eikä lapsi sitä käytä niin voi ottaa. Yleensä mä pojan kanssa vähän katselen tilannetta ja sitten otetaan se lelu mikä makaa vaan.

Toivottavasti kysytte saako ottaa? Kun ne yleensä on jonkun omia. Itse ainakin tykkään kun kysytään ja mielelläni luvan annan. Eihän me aikuisetkaan mennä esim naapurin rappusilta katuharjaa tai haravaa lainaamaan omin luvin!

Nyt taisi puhe olla hylätyistä leluista hiekkiksella.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
^mun mielestä reipas ja menevä lapsi ei ole kiusaaja!!

Ihan kohtuutonta, että häntä pitäis kokoajan torua ja alistaa kun jonkun toisen yliherkkä pikku prinsessa ei kestä??

Reippaan ja menevänkin on pakko osata ottaa herkemmät lapset huomioon. Jos joku alkaa itkemään on siinä vaiheessa sen raisumman tajuttava käyttäytyä hillitymmin.

Se on sitä kanssaihmisen tulkinnan opettelua jo lapsesta pitäen. Ei kaikkien kanssa voi käyttäytyä samalla tavalla vaan joskus koitettava asettua toisenkin asemaan. En olisi itse yhtään innoissani jos omat lapseni kiusaisivat ujompia ja herkempiä, vaikka raisuja tuppaavat luonteeltaan olemaankin. Herkkä lapsi ei osaa puolustaa helposti itseään mutta vilkkaampi yleensä osaa. Mitään ylivalta-asemaa ei saisi muodostua missä tempperamenttisempi saa vapaasti mellastaa herkemmät jyräten. Sama käytösmalli kyllä helposti jumittuu aikuisuuteen saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt:
Alkuperäinen kirjoittaja xxf:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Joo, ihan selväähän on että Sepen äidin olisi pitänyt mennä opastamaan poikaansa ettei kädestä oteta ja ohjata hänet hakemaan vapaita leluja jos niitä kerran hiekkiksellä oli.

Itseäni ärsyttää kun olen ollut hyvin kärkäs vaatimaan lastani (2,5v) jakamaan lelunsa toisten kanssa. Muut lapset ovat oikein oppineet kärkkymään sitä kun lapseni päästää jostain lelusta irti niin ovat heti haukkana nappaamassa sen kun "eihän se ollut kädessä" vaikka lapseni selkeästi kuitenkin leikkii kyseisellä lelulla vielä. Esim laittaa lapion viereensä kun kumoaa kakkua muotista niin heti on joku sen nappaamsaa kun irti päästää. Mikä tässäkin olisi kultainen keskitie???

Minusta se että jos se lapio jätetään lojumaan niin saa ottaa. Jos taas on kakkupuuha kesken niin katsellan toinen lapio tälle odottavalle. Kun se kakku kumotaan jne välillä.

Minusta ei ole lojumaan jättämistä jos lapiom kädestään laskee kakun kumoamisen ajaksi. Ja jos lelut vielä ovat niillä leikkivän lapsen omia. Hampaissako lapiota pitää se hetki pitää kun molempia käsiä kakun kumoamiseen tarvii?

Tätä mä tarkotinkin että kesken puuhan ei oteta jos vaikka sitä kakkua kumotaan. Mut jos se lojuu eikä lapsi sitä käytä niin voi ottaa. Yleensä mä pojan kanssa vähän katselen tilannetta ja sitten otetaan se lelu mikä makaa vaan.

Toivottavasti kysytte saako ottaa? Kun ne yleensä on jonkun omia. Itse ainakin tykkään kun kysytään ja mielelläni luvan annan. Eihän me aikuisetkaan mennä esim naapurin rappusilta katuharjaa tai haravaa lainaamaan omin luvin!

Nyt taisi puhe olla hylätyistä leluista hiekkiksella.

Lueppa tämä loota kokonaan. Tässä oli uusi "ongelma".

No jopa oli Sebastianin äiti ääliö! Mistä noita idioootteja oikein tulee....

Eli kyllä sen pienen pojan äidin olisi pitänyt opettaa lasta,ettei kädestä viedä. Ja aina lelujen lainaan pitää kysyä lupa. Jos lapsi ei osaa,niin sitten kysyy äiti. Ja fiksuintahan se on viedä omat lelut mukana leikkikentälle.

Minä en voi käsittää noita "hylättyjä leluja"...yleensä rikkinäisiä pikkuautoja tai muuta epämääräistä tilpehöörää leikkipaikoilla.
Kyllä niille romuille on ihan eri osoite, kuin jättää lojumaan hiekkalaatikkoon tms....pienet renkaat ja muut saattavat joutua vahingossa lapsen/vauvan kurkkuun jne.

Ainakin minua on närkästyttänyt viimeaikoina suunnattomasti, kun meidän lähileikkipaikkaa käyvät lapset vanhempineen päivittäin sotkemassa, vaikka roskikset olisivat aivan vieressä!

Sebastianin äiti toimi mielestäni lapsellisesti tai sitten oli ymmärtänyt tilanteen väärin tms.

Olen pitänyt aina ongelmallisina tilanteita joissa hiekkalaatikko on täynnä ei kenenkään leluja. Lapset kun hyökkäävät yhtä aikaa tavaroiden kimppuun niin vaikea siinä on välistä selitellä mikä on kenenkin ja kenen kuuluu luovuttaa mikäkin kellekin. Myönnän että joskus menee ihan pää sekaisin seuratessa kuka otti minkäkin ensin käteen jne. :whistle: Sitä vaan hokee monotonisesti "vuoronperään, vuoronperään"

Mutta maalaisjärki kaikessa. Toisen kädestä ei oteta väkisin jos toisella leikki kesken.

Kyllä, toisten kädestä ei mennä ottamaan ja vanhempien kuuluisi sitä lapsille opettaa. Meillä kyllä lapset on jo ap:n lapsien ikäisenä itsekkin ojentaneet pienempiä jos ne ovat kädestä koittaneet ottaa ja ihan omatoimisesti hakeneet pienelle tarjolle jonkun toisen lelun. Ovat oppineet pienempien sisarusten kanssa että niin homma toimii kaiken sujuvimmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Asiasta kymmenenteen...:
Minä en voi käsittää noita "hylättyjä leluja"...yleensä rikkinäisiä pikkuautoja tai muuta epämääräistä tilpehöörää leikkipaikoilla.
Kyllä niille romuille on ihan eri osoite, kuin jättää lojumaan hiekkalaatikkoon tms....pienet renkaat ja muut saattavat joutua vahingossa lapsen/vauvan kurkkuun jne.

Ainakin minua on närkästyttänyt viimeaikoina suunnattomasti, kun meidän lähileikkipaikkaa käyvät lapset vanhempineen päivittäin sotkemassa, vaikka roskikset olisivat aivan vieressä!

Sebastianin äiti toimi mielestäni lapsellisesti tai sitten oli ymmärtänyt tilanteen väärin tms.

Vielä lisään tähän omaan tekstiini sen verran, että sitten kun olen joskus erehtynyt paiskomaan niitä rämiä pikkuautoja tms. roskiin omatoimisesti, niin sitten nämä sotkijaäidit kyselevät lastensa romujen perään. "ovat kuulemma jättäneet ne hiekkalaatikolle muidenkin leikittäväksi, kun olivat rikki niin eivät kotiin viitsineet enää viedä"...*hohooo* Köyhille vähän almuja =) mikä ei omille enää kelpaa, niin naapurin lasten kelpaa niillä kuitenkin leikkiä ja ehkä jopa satuttaa itsensä!

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Kyllä, toisten kädestä ei mennä ottamaan ja vanhempien kuuluisi sitä lapsille opettaa. Meillä kyllä lapset on jo ap:n lapsien ikäisenä itsekkin ojentaneet pienempiä jos ne ovat kädestä koittaneet ottaa ja ihan omatoimisesti hakeneet pienelle tarjolle jonkun toisen lelun. Ovat oppineet pienempien sisarusten kanssa että niin homma toimii kaiken sujuvimmin.

Jos lukisit koko ketjun, niin ap kertoo yhdessä kohdassa että hänen isompi lapsensa (en muista enää minkä ikäinen oli) antoi Sebastianille yhden leluistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
^mun mielestä reipas ja menevä lapsi ei ole kiusaaja!!

Ihan kohtuutonta, että häntä pitäis kokoajan torua ja alistaa kun jonkun toisen yliherkkä pikku prinsessa ei kestä??

No mitä sä tarkoitat menevällä? Jos se tönii muita tai ottaa leluja kädestä, niin kiusaamistahan se on. Vai mitä se tekee, että ne pikku prinsessat itkee?

Ei töni eikä yleensä ota keltään kädestä. Leikkii vaan reippaasti eikä kaikki(varsinkaan kotioloissa kasvaneet tytöt) kestä sitä että heidän leluillaan tai heidän kanssaan leikitään lainkaan esim. hiekkalaatikolla. Heti äidille itkemään ja kauhee huuto. Meidän poika on tarhassa ja pärjää siellä ihan hyvin sosiaalisesti. Leikkii kyllä siellä lähinn'ä poikien kanssa. Puistoissa tulee yleensä näitä ongelmia kotoan kasvaneiden kanssa. Ilmeisesti eivät löydä yhteisiä pelisääntöjä. Juu ja ikää 4v.

Ei bvoi olla kaikki vika meidän lapsessa?? Eikö nää prinsessat sais yhtään joutua kestämää mitään? Raivostuttavaa

Mutta jotainhan se poikasi niille herkille lapsille tekee, että alkavat itkemään. Jollain tavalla astuu heidän alueelleen tai pelottaa heitä. On se poikasikin opittava olemaan ihan kaikenlaisten ihmisten kanssa. Samalla tavalla herkän lapsen äiti voisi sinun pojastasi sanoa että eikö hänen muka tarvitse oppia joustamaan yhtään. Yhtä raivostuttavaa sekin.