Kumpi meistä ny on oikeessa: mies vai mie?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vanha omakotitalo joissa kahdessa makkarissa (yksikerroksinen) ei nukuta. Niin mies sitä mieltä että niissä voi olla alhaisempi lämpö kuin muualla talossa, että turha siellä pitää samaa lämpötilaa (hukkaan heitettyä).

No minusta noi (ihan sama kuin päin se oikein menee) joko vetää muualta lämpäö itteensä tai laskevat muihin huoneisiin kylmää - joten sitten muualla patterit joutuu hehkuttamaan enemmän. Eli ei mitään säästöä tms. - ainoastaan noissa on aika viileetä ja sieltä hohkaa muuallekkin.

Kummin se nyt on?

Toinen asia on kylppäri, mies haluaa sielläkin pitää räppänää auki aika isolla että ilma vaihtuu (kun ei oo koneellista) ja minusta se vaan saa kylppärin turhaan TALVELLA kylmemmäksi ja lattialämmitys sitten turhaan välillä hohkaa kuumempana.
Minusta riittää kun on just ja just pieni rako että kädellä tuntee kun tulee viileää ilmaa ja ei palele suihkussa. Minä pienennän välillä ja mies isontaa kun ei kuulema vaihdu ilma...

Kumpi tässä?

Meillä siis vesikiertoinen öljylämmitys.

Ellei huoneet ole käytössä, niissä on ihan turha pitää yllä samaa lämpöä mitä muualla asunnossa. Ovi kiinni, niin ei kylmempää niinkään tunge muualle asuntoon, tai lämpö 'karkaa' kylmempiin huoneisiin (meillä ainakin makkarit on pari astetta viileämpiä aina).

Tuuletuksen kanssa olen tehokas- nopea ja tehokas tuuletus, sitten räppänät kiinni. Patterit tietenkin ikkunan alta sammuksiin tuuletuksen ajaksi, samaten lattialämpöä pienennän, jos tuuletan khh kautta ovesta.

Ei kai se teidän räppänä nyt alvariinsa auki ole? SIINÄ ei meinaan ole mitään järkeä.....

Jos makkareissa on ovet kiinni niin ihan hyvin voi pitää vaikka muutaman asteen alhaisemman lämmön.
Siihen raittiiseen ilmaan auttaa paremmin kunnon läpiveto. Jos pitää vaan yhtä ikkinaa auki niin lämpö karkaa ja ei sieltä pääse sitä uutta raikasta ilmaa sisään .

jos räppänä on koko ajan auki nii sähköö tietty meneen enempi. patterit hehkuttaa ku huomaa et on kylmä, vaikkei todellisuudes ole.

ja jos huoneita ei käytetä, niissä ei tietenkään pidetä samaa lämpötilaa ku muissa.

vähemmin kuluu sähköä (tai millä lämmitetään), jos huoneissa, jotka vähemmällä käytöllä, on viileämpää. Ja nopea tuuletus on parempi, kuin että kokoajan olisi räppänä auki.

Meilläkin makkareissa alhaisempi lämpötila ja ovet pidetään kiinni, ettei kylmä karkaa muihin huoneisiin. Patterit pidetään hyvin pienellään, jopa talvella. Meillä nukutaan paremmin viileässä, sen takia viileämmät makkarit.

Miehesi on oikeassa kaiken muun paitsi tuon räppänän suhteen. Jos ilmanvaihto ei riitä nykyiseen elämäntyyliin tulee joko ilmanvaihto korjata nykyaikaiseksi tai sitten elämäntyylin downgradeta 50-luvun tyyliksi jolloin vettä ei lotrattu satoja litroja kuten tänä päivänä.

Kylppäriin ei riitä "nopea tuuletus". Tuuletuksella saa ilman vaihtumaan asuintiloista, käytetyn hiilidioksidipitoisen ilman tilalle happirikasta ulkoa, mutta kylpyhuoneen kosteutta se ei poista.

No ei tarvitse olla samaa lämpöä kaikissa huoneissa. kuten moni jo sanoikin ovet kiinni niihin huoneisiin. Kylppäri on semmonen jonka kannattaa antaa tuulettua kunnolla, joten olisin siinäkin miehen kannalla. Kosteus kylppäristä siirtyy sitten muualle taloon, jos ei ulos pääse ja muistaakseni se vielä lisää sähkölaskua.

Joo, okei noi makkarit. Mutta siis kylppärissä on siis kaksikin räppänää jotka aina raollaan. Minä laittasin niin että ihan pieni rako, mutta mies pitää sellasta sentin rakoa, taitaa kauimmaisessa katon rajassa olla isommallakin.
Siis talvella mä pitäsin ihan vaan niin että kädellä tuntee kun on kylmää viimaa siinä. Kesällä olkoon vaikka selällään...

[QUOTE="vieras";25519452]Joo, okei noi makkarit. Mutta siis kylppärissä on siis kaksikin räppänää jotka aina raollaan. Minä laittasin niin että ihan pieni rako, mutta mies pitää sellasta sentin rakoa, taitaa kauimmaisessa katon rajassa olla isommallakin.
Siis talvella mä pitäsin ihan vaan niin että kädellä tuntee kun on kylmää viimaa siinä. Kesällä olkoon vaikka selällään...[/QUOTE]

Miksi kylppäriä pitää jatkuvasti tuulettaa, me tuuletaan nopeasti ja tehokkaasti käytön jälkeen, sitten räppänä kiinni.

Yhteistyössä