Kumpi nolompaa: ettei ole antaa mitään virpojille vai että päästetään lapset virpomaan tuntemattomien oville?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtija

Vieras
Tulipanan vaan mieleen, kun tuo aika taas lähestyy. Itse olen köyhähkö opiskelija, joten en varaa virpojille mitään. Mulla ei myöskään ole lapsia, joten koko virpomispäivä ei kosketa mua millään tavalla. Miltei aina myös unohdan ko. päivän ja sitten käy niin, että avaan oven ja tuntemattomat lapset ovat ovella virpomassa eikä mulla ole antaa yhtään mitään. Ei edes hedelmää.

Viime pääsiäisenä unohdin jälleen ja avasin oven eikä ollut yhtään mitään annettavaa. Lapsilla oli äiti mukana ja huomasi appelsiinin mun eteisen pöydällä ja totesi vaan, että kai noille lapsille hedelmätkin käy. No, enpä viitsinyt työevästäni antaa. Kiusallinen tilanne.

Oli hieman noloa kyllä, mutta toisaalta, on minustakin vähän noloa tulle vieraiden ovelle virpomaan, ilman että kysyy "saako virpoa?".

Nuorempana tuli ruuvattua ovikello irti niin ei tarvinnut keskeyttää unia :) Nykyään virpojia ottaa vastaan ihan mielellään, vähänpä noita on liikkeellä täällä.

No mitä ne halvimmat pääsiäsimunat maksaa jossain Tarjoustalossa? Olisiko peräti 50 senttiä? Keräät pari pulloa kauppamatkalla ojasta, niin saat nuo hätävara-munaset ostettua.

mun ovelle ei yhdenkään trullin tarvii tulla -anteeksi vain.
olen tiukkapipoinen ja kamala ihminen, hävetäkin varmaan pitäis, mut en osaa.
vihaan koko perinnettä..
noni, kivittäkää.

Alkuperäinen kirjoittaja Senkin pihistelijä;23580730:
No mitä ne halvimmat pääsiäsimunat maksaa jossain Tarjoustalossa? Olisiko peräti 50 senttiä? Keräät pari pulloa kauppamatkalla ojasta, niin saat nuo hätävara-munaset ostettua.[/QUOTE

Just. Onko minun tehtävä ostella karkkia vieraille lapsille, kun vanhemmat eivät tajua ohjeistaa kysymään virpomislupaa? Enpä usko.

Kyllä me käytiin lapsena virpossa tuntemattomillakin. Ei ole tullut mieleenkään, että sitä pitäisi hävetä. Jos tuon virpominen niin ärsyttää, niin älä avaa sitä ovea. Onpa hankalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Senkin pihistelijä;23580730:
No mitä ne halvimmat pääsiäsimunat maksaa jossain Tarjoustalossa? Olisiko peräti 50 senttiä? Keräät pari pulloa kauppamatkalla ojasta, niin saat nuo hätävara-munaset ostettua.[/QUOTE

Just. Onko minun tehtävä ostella karkkia vieraille lapsille, kun vanhemmat eivät tajua ohjeistaa kysymään virpomislupaa? Enpä usko.

No onko sun tehtävä sanoa päivää, kun naapuri tulee pihalla vastaan? Tai onko sun tehtävä auttaa kaupassa vanhusta painavan kassin nostamisessa? Onko sun tehtävä nostaa, jos kadulla edellä kävelevältä tippuu vaikkapa lapanen.
Joskus asioita voi tehdä, ihan vain toista ilahduttaakseen, ei siksi, että ne olisi pakko tehdä.

Niin, että sitten itse ollaan töissä nälässä?

No eipä nuo miljoonia kaupassa maksa, yksi appelsiini. Olisi voinut työmatkalla hakea uuden sitten tilalle. Kyseessä oli kuitenkin lapsi. Ja niinku joku jo totesikin, eipä ne munat paljon maksa jossain tarjoustalossa, kannattaa sieltä hakea vähän hätävaraa vaikka nyt heti, kun vielä muistaa. Ei tule sitten noloja tilanteita.

Meidän oven takana ei ole vuosien aikana käynyt kuin tuttuja, sukulaislapsia, kummilapsia ja sitten kahden naapurin lapset. En tiedä tuleeko enää tänä vuonna ketään kun kaikki ovat jo aika isoja.

[QUOTE="alma";23580750]Kyllä me käytiin lapsena virpossa tuntemattomillakin. Ei ole tullut mieleenkään, että sitä pitäisi hävetä. Jos tuon virpominen niin ärsyttää, niin älä avaa sitä ovea. Onpa hankalaa.[/QUOTE]

Me kävimme myös, mutta aina kysyttiin lupa. Joskus ovenavaaja kertoi, että ei ole antaa mitään palkkaa, mutta me annoimme silti oksat, pääsisäisiloa siellä ollaan levittämässä eikä kerjäämässä! Eli vika löytyy kyllä lasten vanhemmista, eihän hitossa voida edes olettaa, että oven avaa joku, joka ylipäätään viettää pääsiäistä. Eikä taas voida vaatia, että pääsiäistä viettämättömät ja köyhät joutuvat pitämään ovensa kiinni, kyllä ovi pitää voida avata kellon soidessa, oli mikä päivä vuodesta vain.

Kumpikaan ei ole noloa.

Hymy ja hyvän pääsiäisen toivotus riittää kyllä palkaksi sellaiselta, jolla itsellään tiukkaa.
Ja tavallaanhan sellaiselle, jolla ei aikaa, rahaa tai voimia koristella kotiaan itse, on vielä mukavampi jättää koristeltu oksa ja tulppaani.
:)

jep eli omat lapset ei toisten ovilla kärky virpomassa pääsiäismunat ja karkit ostetaan itse, meillä toki on pääsiäiskarkkeja kun trulleja on täälläpäin paljon liikkeellä että saavat osansa :)

töissä nälässä? se appelsiiniko sut siitä nälästä sitten pelastaa :D :D kai sulla oli jotain muutakin mukaan töihin kun se appelsiini, ja ETKÖ SÄ JUST SANONU että olet köyhä opiskelija, nyt kuitenkin käyt töissä.
Aika noloo kyllä, tosin jos ei oikeesti oo mitään tarjottavaa ni sit ei oo, mutta mä antasin vaikka 50 cnt per nokka, ihan vain huvikseni vaikka rahaahan siinä ei pyydetä, mutta että olisi jotain kun toiset kerta virpomassa siinä ovat.
Mut tollasiahan noi lapsettomat yksinäiset opiskelijat ovat, itsekkäitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Senkin pihistelijä;23580769:
Tuskin kukaan laskee työpäivän ruokailua yhden köpösen appelsiinin varaan.

Tähän on nyt kommentoitava, että minä kyllä usein lasken, kun työpäiväni ovat niin lyhyitä. Kaupassa poikkeaminen taas tekee matkaan sen verran pitkän lenkin, että siksipä en appelsiinistani luopunut.

Kerjäämisen kieltämisestähän on jo tehty aloitteita, joten mielestäni kerjäämisen tulee loppua Suomessa. Jos lapset haluavat virpoa, menkööt sovittujen ihmisten luokse. Kerjääminen on rumaa ja osoittaa hyvän käytöksen ymmärtämisen puutetta.

Noita pikkutrulleja on joka lähtöön, joku tyytyy vähään, toinen taas valittaa ääneen, kun palkaksi tulikin vain karkkia tai 50-senttinen. Kun pitäisi olla suklaamuna ja sittenkin tietynmerkkinen, halpismunistakin osa kehtaa valittaa. No, meillä saa käydä, tiedossa on karkkia, kelpasi tai ei. Mulla(kaan) ei ole varaa hommata kindereitä puolelle kylälle.

Kumpikaan ei ole noloa. Ainut outo juttu tuossa oli se äiti, joka yritti kieltäytymisestä huolimatta etsiä jotain, mitä voisi saada.

Meillä saa käydä tuntemattomatkin lapset virpomassa. Meillä saattaa olla annettavaa tai sitten ei, siihen pitäisi vanhempien lapsensa ohjeistaa jo ennakkoon. :)

Kylläpä tämä virpomis-asia herättää joka vuosi suuria tunteita....
Ei ole noloa virpoa vaikkapa tuntemattoimalle, eikä ole noloa kieltäytyä virpomisesta. Aikuisen luulisi osaavan sanoa, että, hei en vietä Pääsiäistä, kiitos. :)
Oli kyllä kieltämättä vähän tökeröä lasten äidiltä pyytää ap:n appelsiinia lapsille. Toisaalta, saattoi tarkoittaa vain hyvää. Eli auttaa ovenavaajaa (muka) nolossa tilanteessa.

[QUOTE="vieras";23580784]töissä nälässä? se appelsiiniko sut siitä nälästä sitten pelastaa :D :D kai sulla oli jotain muutakin mukaan töihin kun se appelsiini, ja ETKÖ SÄ JUST SANONU että olet köyhä opiskelija, nyt kuitenkin käyt töissä.
Aika noloo kyllä, tosin jos ei oikeesti oo mitään tarjottavaa ni sit ei oo, mutta mä antasin vaikka 50 cnt per nokka, ihan vain huvikseni vaikka rahaahan siinä ei pyydetä, mutta että olisi jotain kun toiset kerta virpomassa siinä ovat.
Mut tollasiahan noi lapsettomat yksinäiset opiskelijat ovat, itsekkäitä.[/QUOTE]

Muutamia päiviä kuukaudessa töitä tuen lisäksi, siitähän huimat rahat kertyykin. Mulla on ihan oikeasti pirun tiukkaa välillä ja joskus ennen tilipäivää se voi olla (niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin) hyvinkin pienestä kiinni, jopa senteistä;)

Mutta just tuollaisiahan ne lapsiperheet ovat, käytöstavattomia.

Yhteistyössä