Kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Olin lapsen ja vanhempieni kanssa perinteisellä kesälomaretkellä. Ja minä onneton menin möläyttämään, että lapsi on sillon tällöin isänsä mukana isän työpaikalla. Siitäkös myrsky nousi hetkessä, vanhempani olivat todella äkäisiä ja vihaisia. He sanoivat, että vakuutukset eivät korvaa mitään jos lapselle sattuu työpaikalla jotain ja lisäksi mies voi saada mahdollisesta tapaturmasta saada sakon + huomautuksen.

Kun miehelle kerroin kotona asiasta, hän sanoi vanhempieni olevan ihan päästään sekaisin. Lapsella on oma tapaturmavakuutuksensa ja se korvaa, jos lapselle sattuu jotakin. Mies oli myös sitä mieltä, että ei hänelle mitään sakkoja anneta.

Joten kumpaako nyt uskoa?

( Mies on siis raksa-alalla töissä, mutta nyt hänellä on ns. helpompia töitä (esim; laatoitus) menossa ja siksi voi lapsen ottaa työpaikalle mukaan. Hän on yksityistalouksissa rakentajana ja lapsi pääsääntöisesti leikkii kunkin talon lasten kanssa, eikä sählää isän töissä.)

No en kyllä mihinkään sakkoihin usko. Eipä ole tullut mieleenikään, vaikka exänikin välillä ottaa 7v esikoisen mukaan töihin (on sähkäri, joka tekee lähinnä remonttikohteiden sähköjä).

Meillä taloa rakennettiin esikoisen ollessa 6kk-18kk ikäinen eikä hän päässyt koko raksa-alueelle muuta kuin sylissä. Tämä tarkoitti sitä että yleensä vain toinen (useimmiten mies) vanhemmista pääsi kerrallaan töihin. Työmaa on niin vaarallinen paikka että en sinne päästäisi lasta lainkaan.

gi, mutta mieheni on siis yksityistalouksissa töissä ja usein kodeissa on lapsia, omani sitten leikkii noiden lasten kanssa. ja lisäksi mies sanoo, että lapsi on ollut ihan kiltisti. ei ole aiheuttanut harmeja.

jellonainen, no samaa minäkin asiasta ajattelen, että ei hitto mitään sakkoja saada, että tenava on miehen matkassa. ja lisäksi kun hän ei tee mitään isoja raksatöitä nyt kesällä. hyvin lapsi hänen matkassaan menee.

heinekeeni, mutta mies on sellaisissa kodeissa töissä, että niissä tehdään siis vain jotain pientä remppaa. ei taloa alusta asti rakenneta. tyyliin laatoitusta ja uunin muurausta jne. pientä remppaa

minulla lapsi oli vauvana siis täällä rakennettavan talon sisälläkin peiton päällä köllöttelemässä. ja taaperona hänellä oli täällä sisällä vauvakeinu missä hän keinui.

Lapsen paikka ei todellakaan ole työmaalla. Varsinkaan rakennustyömaalla! Ja lapsen vakuutus voi hyvinkin evätä maksamasta mitään jos selviää, että lapsi ollut työmaalla mukana.

Mä en haluaisi että työmies tuo oman lapsensa meille mukanaan vaikka kuinka olisi "helppo". Siinä jonkun pitää kuitenkin vahtia lasta. Eli joko koko homma kaatuisi mun niskaani tai sitten työmiehellä ei tulisi töitten tekemisestä mitään kun vahtisi lastaan. Ja jos lapsi on niin iso ettei sitä tarvitse vahtia, silloin sitä ei tarvitse myöskään tuoda mukanaan.

[QUOTE="minä";24178194]Lapsen paikka ei todellakaan ole työmaalla. Varsinkaan rakennustyömaalla! Ja lapsen vakuutus voi hyvinkin evätä maksamasta mitään jos selviää, että lapsi ollut työmaalla mukana.[/QUOTE]

Luitko oman tekstisi yläpuolella olevan? Onko nyt puhe rakennustyömaasta?????

No minusta asia on niin, että jos miehellä on ihan joku työsopimus johonkin kohteeseen, niin minusta hänen ei pitäisi ottaa sinne lapsia mukaan.
Eriasia on sit esim. joku talkooväki, joka tekee töitä talkoovoimin, siis ilman mitään työsoppareita ja palkanmaksuja.

Mie en kyllä tiedä, mutta kyllä joku vakuutusyhtiö saattaa tuostakin jonkun epäkohdan löytää, on ne välillä niin moniselkoisia ne niiden vakuutusehdot.

Kuka lasta hoitaa siellä kun mies työskentelee? Tekeekö ihan vieraalle töitä? Mä en työnantajana ainakaan tykkäisi hyvää jos mulle lykättäisiin "vaivoiksi" vielä työmiehen lapsikin. Kerran eräs tuttavamme oli palkattu meille kattohommiin ja hän toi lapsensa mukana, en tykännyt vaikka kyseessä oli tuttu lapsi, mulla oli omissakin kyllin työtä.

No minusta tuo lapsen rakennustyömaalle tai remonttiin mukaan ottaminen ei aivan hirveän suurta uhkaa lapselle aiheuta, kuten jotkut täällä keuhkoaa. MUTTA itse en kyllä pitäisi siitä, että jos tilaan paikalle remonttimiehen, saan mukana myös hänen lapsensa!
Vaikka lapsesi leikkisi kiltisti paikan leluilla, niin kaikkipa eivät välttämättä halua vierasta kutsumatonta pentua leikkimään leluillaan!

Kyselin mieheltäkin vielä lisää tietoa ja hän sanoi, että hän on aina kysynyt yksityistalouksilta, että saako lapsen ottaa mukaan töihin. Ja hän jatkoi, että myönteisesti ovat suhtautuneet lapseen. Lapsi on siis leikkinyt kiltisti leluilla yksikseen tai talon lasten kanssa. Ei häntä nyt kauheasti enää tarvitse vahtia, kouluun menevää lasta, mutta silti hän sanoo, ettei halua olla yksin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24178240:
Nipo, lapsi ei voi olla vielä yksin kotona, mutta ei hän mitään harmia ole miehen työpaikoillakaan aiheuttanut. Hän osaa kiltisti leikkiä leluilla.

Niin ei SUN mielestä. Mutta onko isäntäväeltä kysytty lupa viedä lapsi mukana ja kuka lasta hoitaa? Kuten sanottu jos mä maksan töyden palkan raksamiehelle todellakin oletan että hän sitten tekee hommansa kunnolla, eikä käytä mua minään ilmaisena lastenvahtina. Sitäpaitsi meillä esimerkiksi tehdään etätyötä kotona jolloin lapset on hoidossa. Haluaisinko omana työpäivänänäi vahtia vieraita lapsia? EN. Antaisinko vieraan lapsen tuosta vaan leikkiä omani leluilla vahtimatta? EN. Jos taas lapset on kotona meillä voi olla muitakin suunnitelmia jotka vieras lapsi sotkee totaalisesti.

No ton saman logiikan mukaan esim. lastentarhanopettajat voisivat viedä omat lapsensa mukanaan töihin B) ihan mukavasti ne siellä muiden lasten kanssa varmasti leikkisivät...

Minä en myöskään haluaisi työntekijän lasta meille leikkimään, vaikka leikkisi omien lastemme kanssa sujuvastikin. Lisäksi jos työntekijä olisi tuntipalkalla, niin työteho ei oleisi suinkaan sama, jos hän vahtisi lasta samalla. Todennäköisesti kuitenkin vahtija olisi se sama, joka vahtii perheen omia lapsia...Aika näppärä tapa saada lapselle ilmainen hoitopaikka...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24178320:
Kyselin mieheltäkin vielä lisää tietoa ja hän sanoi, että hän on aina kysynyt yksityistalouksilta, että saako lapsen ottaa mukaan töihin. Ja hän jatkoi, että myönteisesti ovat suhtautuneet lapseen.

Mutta moniko sit kehtaa ihan suoraan sanoa, että ”Ei, se ei kyllä sovi, kiitos” jos siis muuten ollaan jo asiat puhuttu ja sovittu ja sit tuleekin vielä tää lapsi-asia esiin.
Se ei meinaan varmaan suurimmalla osalla ihmisistä käy edes mielessä, että sellaista joku ehdottaisi, jos siis ei todellakin ole kyseessä joku ns. talkooväki tai sit joku ihan pakko-hätätilanne, että mitään muutavaihtoehtoa ei kertakaikkiaan ole, ennenkuin ehtii järjestää jotain esim. seuraavaksi päiväksi.

Minun mielestäni lapset eivät kuulu rakennustyömaalle. Olin tätä samaa mieltä myös silloin kun itse rakensimme.

Meillä lapset ovat ihan pienestä pitäen olleet mukana niin rakennus- kuin muissakin talkoissa, omissa ja vieraiden.
Joskus miettinyt että tämä(kin) varmasti positiivisella tavalla vaikuttanut siihen, millaisiksi aikuisiksi kasvoivat...

:)

[QUOTE="Nipo";24178221]Mä en haluaisi että työmies tuo oman lapsensa meille mukanaan vaikka kuinka olisi "helppo". Siinä jonkun pitää kuitenkin vahtia lasta. Eli joko koko homma kaatuisi mun niskaani tai sitten työmiehellä ei tulisi töitten tekemisestä mitään kun vahtisi lastaan. Ja jos lapsi on niin iso ettei sitä tarvitse vahtia, silloin sitä ei tarvitse myöskään tuoda mukanaan.[/QUOTE]

Ihmiset erilaisia.
Minä taas ajattelisin erityisen hyvää nuohoajasta/putkimiehestä/kodinkonekorjaajasta/antenniasentajasta/tms. jolla olisi lapsi mukana.
Tietenkään en odottaisi hänen laskuttavan tuntitaksaa ajasta, jonka hoitaa lastaan (tauoista työskentelyssä), mutta itse lapsen läsnäolo ei minua haittaisi.
Päinvastoin epäilemättä huvittaisi ja kannustaisi palkkaamaan saman vastuullisen, läsnäolevan isän uudestaankin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä