Kumpi on rakkautta antaa ihmisen pitää riippuvuus vai yrittää saada luopumaan siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helmi"

Vieras
tai vähetää sitä.

Alkoholiriippuvuus
-Rakkautta on tukea miestä juomaan,koska hän haluaa
-rakkautta on tukea miestä raitistumaan,hänen itsensä ja koko perheen hyvinvoinnin takia

tupakkariippuvuus
-rakkautta on hyväksyä asia,vaikka se tietäisi mahdollista ennenaikaista hautaanmenoa, muita terveysriskejä. yms
-rakkautta on kertoa että on huolissaan hänen terveydestä, ja omasta(passiivinen tupakointi, tupakoitsija tuo sisälle niitä hiukkasia tupakasta)

peliriippuvuus
-rakkautta on kehoittaa ihmistä hakemaan apua, ja yrittää saada hänet tekemään muutakin
-rakkautta on antaa puolison pelata kun se on ainoa asia joka tuo mielihyvää

oma mielipiteeni on että yhdenkään riippuvuuden hyväksyminen ei ole rakkautta,koska riippuvuus tuhoaa aina jotain.. pidemmän päälle,myös siltä henkilöltä joka on riippuvainen

Näitä olen joutunut itsekin paljon pohtimaan. Esim annanko huumeriippuvaisen läheisen vajota ns. pohjalle, olemalla auttamatta esim. kun vuokrarästit painaa...jne.jne
Vaikka ei ole helppo olla "auttamatta" asioissa mitkä on seurausta päihteidenkäytöstä, niin se on kuitenkin yleensä se oikea tapa auttaa. Sittn voi olla tukena siinä raitistumisesssa ja askeleissa oikeaan suuntaan, mutta ei siinä kun on tarve vain saada sitä päihdettä yms.

eihän sitä rakkautta pelkästään näillä mitata,jos nyt ollenkaan voi mitata millään, mutta tulipahan vaan mieleen pohtia asiaa siltä kannalta että mikä on enimmistön mielipide.

Itse olen sitä mieltä että jos vaikka puolisolla tai omalla lapsella on tuhoava riippuvuus,niin rakkautta on kannustaa kaikin tavoin ihmistä pääsemään irti riippuvuudestaan.

Sitten on näitä riippuvaisia jotka on taas sitä mieltä että häntä ei hyväksytä jos "ei saa pitää riippuvuuttaan",tai jos riippuvuutta ei hyväksy,ei hyväksy häntä itseään. Minä olen asiasta erimieltä..

mutta olisi toki kiva kuulla vastakkaisen mielipiteen omaavien perustelut asialle, minä kun tykkään ymmärtää koko kuvion,eikä vaan omaa osaa.

jotenki ajattelee että syöminen ja juominen on sellaisia asioita jotka on välttämättömiä. ja jos joku on riippuvainen kahvista tai suklaasta, niin että se pysyy hallinnassa, niin se ei ole tuhoava riippuvuus.. ei siis mkuulu samaan kastiin kuin peliriippuvuus,alkoholi tai tupakkariippuvuus.

toki mikä tahansa riippuvuus voi olla ongelma jos ilman olo tuo hirveän ahdistuksen! eli jos ei pysty olee päivääkään ilman sukluuta ja sitä on syötävä viikossa kilokaupalla,niin kyllä se alkaa olemaan jo ongelma.

Vahingoittavan riippuvuuden luopumiseen saa kyllä yllyttää. Nuo sun mainitsevat ovat kyllä kaikki niitä. Rakkautta on se että yrittää toista saada luopumaan noita. :) Noilla vahingoittaa kumppania ja samalla tietenkin koko perhettä.

Yhteistyössä