Kumpi on vaikeampaa, kutominen vai virkkaaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;28617592:
Mää opettelin pari vuotta sitten kutomaan Punomon (ent. Käspaikka) ohjeitten mukaan. Eläissäni en ollut kaulahuivia kummempaa kutonut, ja muutaman harjottelukappaleen jälkeen niistä sukista alkoikin tulla ihan hyviä!

Punomo.fi / Neulesukan yksityiskohtainen ohje

Oravainen! *töks* piti vaan kokeilla, ookko se sää. :)

Sori ap, meni ihan ohi aiheen.

Kangaspuilla kudotaan ja se on helppoa, jos joku on laittanut loimet valmiiksi.

Neulominen on helpompaa, perusneuletta voi tehdä ihan televisiota katsellessa katsomatta itse työtä jatkuvasti, virkatessa joutuu aina katsomaan, mihin sen koukun tunkee. Tosin jostain pitsineuleesta saa hankalamman kuin hankalimmasta virkkauksesta. Virkkaaminen käy myös käden päälle enemmän, neuloessa ei samanlaista rasitusvammaa ole tullut.

[QUOTE="vieras";28617787]Kangaspuilla kudotaan ja se on helppoa, jos joku on laittanut loimet valmiiksi.

Neulominen on helpompaa, perusneuletta voi tehdä ihan televisiota katsellessa katsomatta itse työtä jatkuvasti, virkatessa joutuu aina katsomaan, mihin sen koukun tunkee. Tosin jostain pitsineuleesta saa hankalamman kuin hankalimmasta virkkauksesta. Virkkaaminen käy myös käden päälle enemmän, neuloessa ei samanlaista rasitusvammaa ole tullut.[/QUOTE]

Joissaki murteis kutominen tarkoottaa sitä puikoolla tapahtuvaa neulomista. Mä puhun aina kutomisesta koska siihen sanaan oon tottunu jo lapsesta asti.

[QUOTE="vieras";28617827]Anteeksi kun ehdotin.[/QUOTE]

Miks mun pitääs mihinkää marttoohin mennä? En mä täällä mitää neuvoja kyselly. Ihmeellistä suunsoittoa taas.

Virkkaamistahan lapsille opetetaan ensin ja sitten vasta neulomista eli kai se virkkaaminen on aluksi helpompaa. Mun mielestä neulominen on kyllä kivempaa, kun sitä voi tehdä vaikka kirjaa lukiessa (tai netissä surffatessa, hih).

Kaikkein helpoimmat sukat taitaa olla kantapäättömät sukat eli tällaiset:
Novita Oy - Neulemalli: Putkisukat

Mun mielestä noista on hyvä aloittaa ja harjoitella sitä viidellä puikolla neulomista ja oikean koon hakemista. Sitten myöhemmin voi taiteilla sen kantapään kanssa.

Yhteistyössä