Kumpi pahempi todella, stressi vai tupakka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupakkanarkkis:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tupakkanarkkis:(

Vieras
Olen jo yli puolenvälin raskautta ja ennen lopettamista polttanut 1-2 päivässä, kunnes 5 pvää sitten lopetin kokonaan. tää on ihan hirveetä. itkettää koko ajan. raivoan miehelle ja itsekseni. mietin koko ajan tupakkaa. tekisi mieli lähteä heti kauppaan hakemaan tupakkaa. ajattelen aamulla herätessa ekana tupakkaa, heti syömisen jälkeen, joka tilanteessa. se on mun unissakin. milloin tää helvetti loppuu? voiko tämä olla terveellistä jos kauan jatkuu?? ahdistaa!! mutta en aio tätä käyttää heti takaporttina tupakoinnin jatkamiselle, yritys jatkuu kuiteskin. en vaan saa mieltä rauhotettua vaan koko ajan ahdistaa: (((

Alkuperäinen kirjoittaja tupakkanarkkis:(:
Olen jo yli puolenvälin raskautta ja ennen lopettamista polttanut 1-2 päivässä, kunnes 5 pvää sitten lopetin kokonaan. tää on ihan hirveetä. itkettää koko ajan. raivoan miehelle ja itsekseni. mietin koko ajan tupakkaa. tekisi mieli lähteä heti kauppaan hakemaan tupakkaa. ajattelen aamulla herätessa ekana tupakkaa, heti syömisen jälkeen, joka tilanteessa. se on mun unissakin. milloin tää helvetti loppuu? voiko tämä olla terveellistä jos kauan jatkuu?? ahdistaa!! mutta en aio tätä käyttää heti takaporttina tupakoinnin jatkamiselle, yritys jatkuu kuiteskin. en vaan saa mieltä rauhotettua vaan koko ajan ahdistaa: (((

Kuten tästä on keskustelua käyty, niin stressi, joka aiheutuu esim. aviomiehen kuolemasta voi olla "ongelmallinen" stressi. Tupakka on aina pahempi juttu, kuin tupakasta aiheutunut stressi.

Tupakasta aiheutuva stressi katoaa 2kk-n.10kk:ssa kokonaan. Stressiä nikkiksiin voi lievittää myrkkyjä+nikotiinia vaarattomimmilla lääkkeillä. Keskustelu lääkärin kanssa valaisee mielesi :).

Voin sanoa että kun nyt olen ollut polttamatta sikareitani n.6 kk niin vielä tekee joka päivä mieli noin puolen tunnin ajan;). MUtta sehän on paljon vähemmän kuin 24/7!!!! Olin 3 ekaa kuukautta ihan down... Mutta koitin liikkua että saan raivon pois. Onnistuin joskus.

Itse en ottanut lääkkeitä. Mulla oli aika kovat tukijoukot takana alkuvaiheessa :heart: Kyllä mä itkin ja kärsin. Mutta oikeesti 6 kk ei oo paha aika loppupeleissä. Nyt ei kaduta että lopetin.. lapsi ei oo joutunu riskin alle.

No mun mies ei voi ymmärtää mua kun tupakkaa ei ole ikinä polttanut. itkin sille eilen, että kaipaan niin sitä myrkkyä, että tää on ihan hirveetä.. se sanoi tylysti, että "turha kaivata sellasta mitä et voi saada pitkään aikaan"...

oikeasti mun päästä on hävinnyt kaikki järkevät ajatukset, en osaa edes iloita savuttomista päivistä kun tekee mieli repiä oma tukka suunnilleen päästä. oikea päätös tämä on, mutta tää ahdistus on pirun kova. vauva potkii ainakin ennätystahtiin mahassa.

:D Sun täytyy toivoa että sulle tulee raskauskipuja oiiiiiikein paljon ja pahaa oloa.. ne vei mulla ainakin kummasti pahimmat himot- Tosin kipu ja pahaolo laitto mieltä matalaksi ( ei silti niin paha kuin nikat :D). Raskausaika vaan ei ole ollut helppoa millään tavalla. Olin polttanut murrosiästä asti.

helpottaa kun lukee mitä tupakointi aiheuttaa lapselle

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=tupakointi+raskaus&meta=

Siinä sulle iltaluemista :D Eli sitä mitä itse olen jo lukenut ja saanut voimaa!

tottahan toki tupakka on pahempi. stressiä voi lievittää muilla tavoilla, yksi monista keinoista on liikunta. Toki ymmärsit tupakoinnin aloittaessasi, että se on huume ja aiheuttaa riippuvuutta ? Ei Suomessa voi välttyä tietämästä näitä asioita.
Suomen sydänliitto kertoo sivuillaan tupakan vieroitusoireista näin:
http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/savuttomuus/irti_tupakasta_opas_naisille/mika_pitaa_ylla_tupakanhimoa/fi_FI/vieroitusoireet/

tämä linkki sisältää tietoa myös raskauden aikaisesta vierottautumisesta:
http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=42

Onnea yritykseen ja koeta kestää, pikkuisen nyytin takia se kyllä on sen arvoista!

Luulisin että 1-2 tupakkaa päivässä polttaneen vierotusoireet on kaikista eniten psyykkisiä...
Yksi tuttu lopetti sillein, että aina kun "jätti tupakan polttamatta" laitto sen jonoon mielessään. Ajatteli sit että jos polttaa tupakan, niin koko kerätty jono kaatuu ja joutuu alottamaan alusta, eikiä sit tahtonu yhen tupakan takia kaataa monta jo jonoon pistettyä :)

Alkuperäinen kirjoittaja palleriina:
Tupakasta aiheutuva stressi katoaa 2kk-n.10kk:ssa kokonaan. Stressiä nikkiksiin voi lievittää myrkkyjä+nikotiinia vaarattomimmilla lääkkeillä. Keskustelu lääkärin kanssa valaisee mielesi :).

Voin sanoa että kun nyt olen ollut polttamatta sikareitani n.6 kk niin vielä tekee joka päivä mieli noin puolen tunnin ajan;). MUtta sehän on paljon vähemmän kuin 24/7!!!! Olin 3 ekaa kuukautta ihan down... Mutta koitin liikkua että saan raivon pois. Onnistuin joskus.

ja ei muuten katoa... Olen ollut 6 vuotta polttamatta ja vieläkin on hirveä tupakin himo.... Ei ihan koko aikaa mutta hyvin usein...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

ja ei muuten katoa... Olen ollut 6 vuotta polttamatta ja vieläkin on hirveä tupakin himo.... Ei ihan koko aikaa mutta hyvin usein...

:$ Oho. Sulla jäänyt vahvat radat! Voi olla tuskaa. Mulla toi keskiarvio tuli kaikista tutuista ja läheisistä jotka on joskus lopettaneet kokonaan. Korkein lukema taisi olla vuoden että jonkun teki mieli.

Linkkejä siihen mitä stressi aiheuttaa ja pari lainausta:
"Huttunen korostaa, että pelkkä raskauden aikainen pelästyminen tai stressi eivät sellaisenaan johda lapsen psykiatrisiin häiriöihin. Tutkimustulokset peräänkuuluttavat entistä suurempaa huomiota naisen mielialaan raskauden aikana.

"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2000-08-19,104:2:53764,1:0:0:0:0:0:

Äidin stressi voi olla hyväksi sikiölle

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=3646/news_db=web_lehti2006/type=1

kiitos vastauksista. olen lukenut nuo useimmat linkit, ne auttoikin lopettamispäätöksessä. nyt vain ahdistaa kauhea olotila. 1-2 tupakassa oli vaikea pysyä, poltin aamulla ja alkuillasta, odottaen aina seuraavaa aamua ja iltaa tuota ennen poltin 15-20, eli jo alussa vähensin paljon.

aloitin polttamisen 12-vuotiaana, en todellakaan ymmärtänyt, mitä tupakointi aiheuttaa, ja että se riippuvuus voi olla tosi voimakasta. meillä ei kotona ikinä puhuttu tupakoinnista, eikä mun vanhemmat tienneet, missä vietin aikani ja kenen kanssa :/. nyt onneksi on paljon tietoa aiheesta

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

:$ Oho. Sulla jäänyt vahvat radat! Voi olla tuskaa. Mulla toi keskiarvio tuli kaikista tutuista ja läheisistä jotka on joskus lopettaneet kokonaan. Korkein lukema taisi olla vuoden että jonkun teki mieli.

Toden näköisesti suurin syy on se että pidän tupakan mausta (monet inhoaa sitä, mutta polttaa silti) ja missään vaiheessa ei tupakka ole mun mielestä alkanut haista pahalta... Ja kaipaan hirveästi niitä hetkiä kun istuskelen yksin illa pihalla (tupakilla) ja sitä että n. tunnin välein saa 5min rauhoittumis/hengähtämis tauon (jos menee pihalle tunnin välein ilman tupakkia, niin kaikki luulee hulluksi....)

Haluatko, että vauvasi kokee nämä samat oireet kuin sinä nyt sitten kun hän syntyy?
Niin nimittäin käy jos tupakoit raskaana. Vauva kärsii raskausajan + vieroitusoireet synnyttyään.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Haluatko, että vauvasi kokee nämä samat oireet kuin sinä nyt sitten kun hän syntyy?
Niin nimittäin käy jos tupakoit raskaana. Vauva kärsii raskausajan + vieroitusoireet synnyttyään.

No en todellakaan halua!!!! Vauvasta ne vieroitusoireet vasta tuntuukin kamalalta kun se tuntee vaan pahaa oloa, eikä sitä pysty purkamaan!! :(

uusi aamu, taas tupakka mielessä. nyt ei onneksi ole niin kova ahdistus päällä!

Kaverille lääkäri oli sanonut, että 1-2 tupakkaa päivässä on parempi kuin kauheat vieroitusoireet. Kyseisen lääkärin mielestä äidin vieroitusoireet ovat vauvalle pahempi siis kuin muutama tupakka. Kaveri siis poltti raskauden ekan puoliskon kuin korsteeni, kun ei edes tiennyt olevansa raskaana ja loppu aikana poltti silloin tällöin hyvin harvakseltaan, ehkä se yhden tai maksimissaan kaksi tupakkaa päivässä, joinain päivinä ei ollenkaan.

Ihan normaali lapsi syntyi ja todella tyytyväinen sellainen, ei ole koskaan kiukunnut ja itkenyt turhia vaan erittäin elämän iloinen kaveri on.