Kumpi parempi lapsille; lyhyemmät hoitopvät vai enemmän vapaapviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen palaamassa kesäkuun alusta työelämään vanhempainvapaalta ja tämä asia pitäisi pikkuhiljaa päättää. Olen ilmoittanut työnantajalle tekeväni kesä-heinäkuun 60% työaikaa, elokuu mulla on lomaa ja miehellä syyskuu. Lokakuun alusta lapset palaavat hoitoon, jolloin alan tekemään 80% työaikaa.

Nyt siis mietinkin, teenkö kesän n.5t työvuoroja vai 3 pvää /vkossa? Käytännössä siis lapsille (1v 2kk hoidon alkaessa, kaksoset) tulisi hoitopäiväksi joko ma-pe n. klo 6.15-12 tai ti, ke ja pe n. klo 7.15-16.

Sama sitten lokakuun alusta lähtien; 6t työpäivät vai 4 työpvää /vko (vapaapäivä olisi silloin aina maanantai)

Molempi parempi, mikä sopii kokonaisuutena perheellenne parhaiten.

Kaikilla tietenkin eka vastaus lyhyt päivä. Mutta asiaa voi ajatella toisinkin päin, eli niitä "stressaavia" lähtöjä ei olisi kuin kolmasti viikossa pitkien päivien kanssa. Muut päivät rauhallisempia ja häly&hälinä vapaita.

Itse saman kokeneena ja pk:n työntekijänä sanoisin että enemmän vapaata. On mukava kun on rauhallisia vapaapäiviä kotona eikä tarvitse olla hälinässä joka päivä. Pienet varsinkin.
Ja pk:ssa pienten ryhmässä ovat monesti jo puoli 12 jälkeen nukkarissa. Sinun lapset toki pidetään ryhmätilassa ja hereillä, mutta miten pitkä kotimatka teillä on? Saatko lapset hereillä kotiin ja siellä nukkumaan? Ovat varmaan väsyneitä kun aikainen herätys... Itse silloin tällöin lähden 12 ja otan lapsen mukaan. Kipin kapin on kotiin mentävä, joskus on autoonkin nukahtanut.

Mää olisin lyhyempien päivien kannalla.
Meillä lapsi 3v on ajoittain molempia, lyhyitö ja pitkiä päiviä. Ja hän ainakin on ihan normaali oma itsensä lyhyen päivän jälkeen. Normaalin päivän jälkeen (vaikka oltais juuri oltu vapaapäivillä), hän on ihan väsyny ja kiukkunen, eikä varmasti jaksa lähteä esim ulos enää päivällisen jälkeen, kauppareissut voit vaan kuvitella...

Mut jos otat lyhyen päivän, nii varmista saako lapsesi jäädä ryhmätilaan, vai pitääkö heidän mennä hetkeksi sänkyyn. Täällä vasta yks kirjoitti miten hankalaa on repiä kotia pieni joka on vartin nukkunut.

Niin. No jos tykkää lapset joka päivä herätellä reilusti ennen kuutta jotta 6:15 on päikyssä niin mikäs siinä. Aika pitkä päivä siitä silti tulee (liki 6h), ilman päikkyjä.

Mä kyllä liputtaisin useamman puhtaan vapaapäivä puolesta, jo inhimillisemmän heräämisajan kohdan vuoksi. Ja toisaalta noin pienet nukkuu päikyssä helpostikin sen 2 tuntia päikkyjä siellä.

Puntarina voi toimia myös tämä (meidän tenavien päikyn aikataulujen mukaan):
1. Viitenä päivänä liki 6 tuntia "mekkalassa" (6.15-12.00)
2. Kolmena päivänä vajaa 7 tuntia "mekkalassa" (7.15-11.45 & 14.00-16.00)+ parin tunnin tirsat/hiljaisuus.

Että jos sitä metelin määrää koittaa rajoittaa niin....

Yhteistyössä