Kumpi toimi teistä oikein (asiaa lapsen kiusaamisesta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammamma

Vieras
Poikani aloitti juuri ekaluokalla ja samoin samalla tiellä asuvan tuttavan tyttö. Lapset ovat kavereita keskenään ja leikkivät toisinaan yhdessä.

Eilen illalla ovikellomme soi. Menin avaamaan ja tämä tuttava oli tyttönsä kanssa oven takana. Tuttava kysyi mielestäni vähän tiukkaan sävyyn poikaani ovelle. Ihmettelin mielessäni, mutta hain poikani. Poikani tultua ovelle alkoi tuttava puhumaan pojalleni, että hänen tyttönsä oli tullut koulusta myrtyneenä kotiin ja kertonut poikani kiusanneen tätä. Sitten hän alkoi kyselemään anteeksipyyntöä tytöllensä.

Katselin tapahtumaa äimistyneenä, sillä minulle ei puhuttu ollenkaan. Tunnen poikani, joka on hiljainen ja vetäytyvä, ja meni aivan lukkoon kun tuttava tuohtuneena selitti hänelle asioita ja odotti anteeksipyyntöä. Tiedän, että poikani pyytää vaikka mitä anteeksi, jos tilanne on painostava, joten päätin ottaa aikalisän lapselleni. Sanoin tuttavalle, että juttelen poikani kanssa ja selvitän hänen näkemyksensä asiasta ja tulemme sitten juttelemaan asiasta tuttavan luokse.

Tuttava oli ihan tuohtuneena, että hänen lastaan on kiusattu ja hän haluaa anteeksipyynnön. Kerroin uudelleen, että haluan keskustella asiasta rauhassa lapseni kanssa ja selvittää asian tämän kanssa ennen anteeksipyyntöä. Lisäsin vielä, että minusta ei ole oikein, että aikuinen tulee selvittämään asiaa ekaluokkalaisen kanssa suoraan. Jouduin melkein vetämään oven kiinni tuttavan edestä.

Sitten juttelin poikani kanssa asiasta. Tuttavan tyttö oli "lällätellyt" pojalleni tämän kuulovammasta ja läpsinyt tämän lippistä. Poika oli aikansa kuunnellut ja kävellyt yrittäen olla piittaamatta. Kunnes sitten oli saanut tarpeekseen ja ottanut tytön lippiksen ja viskannut sen tienpenkereelle. Juttelin lapseni kanssa siitä, miten asiat kannattaa hoitaa ja siitä, mikä on fiksua ja mikä ei. Sitten vasta menimme tuttavan luokse selittämään poikani näkemyksen.

Jaa-a. Olisin itse soittanut sinulle ja kertonut asiasta asiallisesti. Kun olisit puhunut tapauksesta oman poikasi kanssa, olisimme tavanneet koko porukka toisemme. Muksut olisivat molemmat saaneet pyytää toisiltaan anteeksi. Ja olisivat kumpikin luvanneet, että käyttäytyvät kauniimmin jatkossa.
Tiedätkö, onko tyttöä kiusattu esikoulussa? Tai äitiä itseään koulussa? Tällaiset asiat saattavat aiheuttaa pientä, mutta ymmärrettävää ylireagoimista joissakin vanhemmissa.

Lähtökohatisesti aikuiset ihmiset selvittävät asiat asiallisesti keskenään.

Meillä on naapurissa äiti, jonka lapset eivät tee koskaan mitään väärin, aina on vika jossain muussa vaikkapa vanhapiikaopettajassa. Tosiasiassa lapset oireilevat omalla käytöksellään kodin ongelmia.

Taktiikkani heihin on välttäminen niin pitkälle kuin mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24398683:
ette toimineet oikein kumpikaan. ei mitään nurkan takana keskusteluja, vaan asiat olis pitänyt puhua siinä halki kaikkien osapuolten läsnä ollessa

Mä olen samaa mieltä, olis vaan heti välittömästi puhua asiat halki, poikki ja pinoon, olisit pyytänyt ne sisään ja oisitte selvittäneet sotkun..

ette toimineet oikein kumpikaan. ei mitään nurkan takana keskusteluja, vaan asiat olis pitänyt puhua siinä halki kaikkien osapuolten läsnä ollessa

Miten ihmeessä arka pieni poika uskaltaa kertoa oman kantansa asiaan jos häntä syyttävä aikuinen tuijottaa vieressä?!

Olen tästä eri mieltä.
Jos lapsi on arka, hän menee oikeasti lukkoon, kun toinen tulee syyttämään yhtäkkiä asiasta eikä ole rauhallinen.
Aikuiset olisivat voineet ensin keskustella keskenään ja sitten lapsiensa kanssa.
En toisaalta näe mitään vikaa ap:n käyttäytymisessä.

[QUOTE="Nappi";24398719]Miten ihmeessä arka pieni poika uskaltaa kertoa oman kantansa asiaan jos häntä syyttävä aikuinen tuijottaa vieressä?![/QUOTE]

no sitten se varmaan ottaa kiltisti syyt niskoilleen. olkoon arka tai hiljainen, niin pakko ne on opettaa siihen, että asiat selvitetään kaikien osapuolten kesken, ei niin että jokainen nurkan takana supattaa ja sitten tullaan syyttämään tai puoltamaan omaansa tai ihteään. siellä nurkan takana on liian helppo puhua asiat niin että onkin itse syytön vaikka ei olisi. enkä nyt tarkoita sitä, että ap:n lapsi on taatusti syyllinen, toki se on voinut olla myös se toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24398780:
no sitten se varmaan ottaa kiltisti syyt niskoilleen. siellä nurkan takana on liian helppo puhua asiat niin että onkin itse syytön vaikka ei olisi.

Onko tuo sitten parempi vaihtoehto? Arempi lapsi ottaa syyt niskoilleen, koska asia on hoidettava tässä ja nyt? Miten ihmeessä se on nurkan takana puhumista, jos kumpikin vanhempi puhuu oman lapsensa kanssa asiasta rauhassa? Onhan sen tytönkin äiti saanut rauhassa ensin jutella lapsensa kanssa kotona, ei hän siihen ovelle kylmiltään tullut asiaa selvittämään vaan ilmeisesti aika haastavalla ja ikävällä mielellä. Minusta on vain luonnollisesta JA aikuismaista käytöstä kohdella molempia lapsia tasapuolisesti ja SEN JÄLKEEN hoitaa asia kaikki nenätysten. Et ole tainnut olla herkkien lasten kanssa juuri tekemisissä, koska meillä ainakin jos vieras aikuinen olisi tullut suutuspäissään ovelle tytärtäni moittimaan hänen ollessaan ekaluokkalainen, ei tyttö olisi paljon saanut suustaan kuin nyyhkytystä, oli sitten syyllinen tai ei. Sen sijaan jos hänellä antaa rauhaa selittää tapahtuman, hän on kyllä rehellinen ja kiltti tyttö, joka kertoo asiat niinkuin ovat.

Jaa-a. Olisin itse soittanut sinulle ja kertonut asiasta asiallisesti. Kun olisit puhunut tapauksesta oman poikasi kanssa, olisimme tavanneet koko porukka toisemme. Muksut olisivat molemmat saaneet pyytää toisiltaan anteeksi. Ja olisivat kumpikin luvanneet, että käyttäytyvät kauniimmin jatkossa.
Tiedätkö, onko tyttöä kiusattu esikoulussa? Tai äitiä itseään koulussa? Tällaiset asiat saattavat aiheuttaa pientä, mutta ymmärrettävää ylireagoimista joissakin vanhemmissa.
Olihan tyttökin puhunut ensin äitinsä kanssa kahden kesken. Ei lapsi tuossa paineessa uskalla pitää puoliaan, vaan saattaa pyytää anteeksi jo selvitäkseen tilanteesta. Parempi näin, niin mahdollisesti tuli rehellisempi tieto asiasta.

Meillä muuten tuollaisia asioita on hoidettu niin, että vanhemmat ovat jutelleet keskenään, sitten kotona omien lastensa kanssa ja tämän jälkeen lapset ovat tavanneet ja pyytäneet toisiltaan anteeksi. Minusta on tärkeää, että aikuiset ovat tietoisia ongelmista, selvittävät ne kotonaan omia kasvatusperiaatteitaan kunnioittaen ja sitten lapset opettelevat ITSE hoitamaan asian keskenään, kun ovat siihen ensin saaneet eväät kotoaan. On toiminut aina hyvin.

Olen tästä eri mieltä.
Jos lapsi on arka, hän menee oikeasti lukkoon, kun toinen tulee syyttämään yhtäkkiä asiasta eikä ole rauhallinen.
Aikuiset olisivat voineet ensin keskustella keskenään ja sitten lapsiensa kanssa.
En toisaalta näe mitään vikaa ap:n käyttäytymisessä.

Peesi. Mun poika ei ainakaan olis uskaltanu tuollaisessa tilanteessa sanoa mitään, joten ap toimi mun mielestä ihan oikein, itsekin olisin tehny samalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24398780:
no sitten se varmaan ottaa kiltisti syyt niskoilleen. olkoon arka tai hiljainen, niin pakko ne on opettaa siihen, että asiat selvitetään kaikien osapuolten kesken, ei niin että jokainen nurkan takana supattaa ja sitten tullaan syyttämään tai puoltamaan omaansa tai ihteään. siellä nurkan takana on liian helppo puhua asiat niin että onkin itse syytön vaikka ei olisi. enkä nyt tarkoita sitä, että ap:n lapsi on taatusti syyllinen, toki se on voinut olla myös se toinen.

Höpöhöpö. Minä olen lapsena ollu arka ja todellakin tiedän miltä tuntuu kun arkaa lasta karaistaan. Alkukantaista ajattelua että joskushan sen lapsen on siihen opittava. Niinkun onkin, mutta ekaluokkalainen on vielä hyvin pieni, varsinkin syyttävän aikuisen edessä.

Poikani aloitti juuri ekaluokalla ja samoin samalla tiellä asuvan tuttavan tyttö. Lapset ovat kavereita keskenään ja leikkivät toisinaan yhdessä.

Eilen illalla ovikellomme soi. Menin avaamaan ja tämä tuttava oli tyttönsä kanssa oven takana. Tuttava kysyi mielestäni vähän tiukkaan sävyyn poikaani ovelle. Ihmettelin mielessäni, mutta hain poikani. Poikani tultua ovelle alkoi tuttava puhumaan pojalleni, että hänen tyttönsä oli tullut koulusta myrtyneenä kotiin ja kertonut poikani kiusanneen tätä. Sitten hän alkoi kyselemään anteeksipyyntöä tytöllensä.

Katselin tapahtumaa äimistyneenä, sillä minulle ei puhuttu ollenkaan. Tunnen poikani, joka on hiljainen ja vetäytyvä, ja meni aivan lukkoon kun tuttava tuohtuneena selitti hänelle asioita ja odotti anteeksipyyntöä. Tiedän, että poikani pyytää vaikka mitä anteeksi, jos tilanne on painostava, joten päätin ottaa aikalisän lapselleni. Sanoin tuttavalle, että juttelen poikani kanssa ja selvitän hänen näkemyksensä asiasta ja tulemme sitten juttelemaan asiasta tuttavan luokse.

Tuttava oli ihan tuohtuneena, että hänen lastaan on kiusattu ja hän haluaa anteeksipyynnön. Kerroin uudelleen, että haluan keskustella asiasta rauhassa lapseni kanssa ja selvittää asian tämän kanssa ennen anteeksipyyntöä. Lisäsin vielä, että minusta ei ole oikein, että aikuinen tulee selvittämään asiaa ekaluokkalaisen kanssa suoraan. Jouduin melkein vetämään oven kiinni tuttavan edestä.

Sitten juttelin poikani kanssa asiasta. Tuttavan tyttö oli "lällätellyt" pojalleni tämän kuulovammasta ja läpsinyt tämän lippistä. Poika oli aikansa kuunnellut ja kävellyt yrittäen olla piittaamatta. Kunnes sitten oli saanut tarpeekseen ja ottanut tytön lippiksen ja viskannut sen tienpenkereelle. Juttelin lapseni kanssa siitä, miten asiat kannattaa hoitaa ja siitä, mikä on fiksua ja mikä ei. Sitten vasta menimme tuttavan luokse selittämään poikani näkemyksen.

Mielestäni toimit aivan oikein. Itse olisin varmasti tehnyt samalla tavalla. Tytön äiti on varmasti vain kuunnellut oman lapsensa selityksen eikä kaikesta päätellen ole kysynyt että mitä hän itse on tehnyt. Hyvä kun selvisi asia :)

Yhteistyössä