Kumpi vahvoilla työnhakutilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haenko vaiko en...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haenko vaiko en...

Vieras
Paikkakunnalla tulee hakuun toimi, johon minulla on koulutus. Paikkaa on pedattu työantajan puolelta sijaiselle (vakituinen ollut virkavapaalla ja hänellä siis sijainen, nyt vakkari irtisanoutunut) jolla ei ole koulutusta. Työilmoituksessa sanotaan, että yhtenä työnkuvana on erityisosaaminen, joka sijaisella on, mutta minulla ei. Tätä erityisosaamista ei siis ole koulutuksessa vaan tämän osaaminen riippuu harrastuneisuudesta.

Hankalasti selitetty mutta toivottavasti ymmärsitte :) Kumpi olisi vahvoilla työpaikan saannin suhteen? Ilmeisesti koulutettu menee edelle, mutta miten tämmöisessä tilanteessa?

Ei välttämättä koulutus. Ystäväni, joka rekrytoi porukkaa työkseen sanoi aina että karkeasti sanottuna koulutus on vaan paperi. Työnantajaa kiinnostaa enemmän että OSAATKO homman johon sinua palkataan.

Pidän sinulle peukkuja!

Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Ei välttämättä koulutus. Ystäväni, joka rekrytoi porukkaa työkseen sanoi aina että karkeasti sanottuna koulutus on vaan paperi. Työnantajaa kiinnostaa enemmän että OSAATKO homman johon sinua palkataan.

Pidän sinulle peukkuja!

Kumpikin osaa homman :) Työkokemusta meillä on molemmilla aika lailla saman verran. Minulla vain eri paikkakunnalta.

En vielä ole ihan varma haenko tuota paikkaa. Minulla on ollut muita suunnitelmia, mutta toisaalta tuo olis toimi, palkkaus suurin piirtein sama ja kiinnostava työ tämäkin...

Jos et hae paikkaa, niin silloin et ainakaan ole vahvoilla. Hae ihmeessä, jos olet kiinnostunut paikasta. Voit saada paikan tai sitten ei.

Mieheni syrjäytti aikoinaan kolme vuotta viransijaisena toimineen siitä huolimatta, että tällä viransijaisella oli esimiestensä kannatus. Miehelläni ei edes ollut koulutusta tähän työhön, mutta osaaminen oli.

Hae toimea niin siinähän se selviää. Joskus tuntuu että noissa työpaikkojen täyttämisissä tuijotetaan liikaa sitä "koulutusta ja kokemusta" eikä huomioida että onko henkilö itse sovelias ko tehtävään. Itse hain joku vuosi sitten paikkaa mutta en tullut valituksi vaan virkaan valittiin henkilö jolla oli työkokemusta aivan toisenlaisesta työpisteestä, oli varmasti kyllä ihan pätevä ja hienon ansioluettelon omasi, mutta juuri ko työpisteeseen ei välttämättä se paras. No tuli valituksi ja eipä oikein sopeutunut joukkoon eikä viihtynytkään kuin reilun vuoden ajan kun lähti pois. Toinen tapaus jossa myös valituksi tuli varmasti pätevä ja hyvän työkokemuksen omaava henkilö mutta jolla myös ei ollut kokemusta nimenomaisesta työpisteesta. No eipä pystynyt olemaan töissä kun selkä ei kestänytkään vaan joutui irtisanoutumaan kesken koeajan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hae toimea niin siinähän se selviää. Joskus tuntuu että noissa työpaikkojen täyttämisissä tuijotetaan liikaa sitä "koulutusta ja kokemusta" eikä huomioida että onko henkilö itse sovelias ko tehtävään. Itse hain joku vuosi sitten paikkaa mutta en tullut valituksi vaan virkaan valittiin henkilö jolla oli työkokemusta aivan toisenlaisesta työpisteestä, oli varmasti kyllä ihan pätevä ja hienon ansioluettelon omasi, mutta juuri ko työpisteeseen ei välttämättä se paras. No tuli valituksi ja eipä oikein sopeutunut joukkoon eikä viihtynytkään kuin reilun vuoden ajan kun lähti pois. Toinen tapaus jossa myös valituksi tuli varmasti pätevä ja hyvän työkokemuksen omaava henkilö mutta jolla myös ei ollut kokemusta nimenomaisesta työpisteesta. No eipä pystynyt olemaan töissä kun selkä ei kestänytkään vaan joutui irtisanoutumaan kesken koeajan.
Se kappalejako...vai mikä se nyt onkaan...

Noin se on niinkuin tuo edellinen vieras sanoo. Meidänkin firmassa tuntuu, että työhönottajilla ei ole homma hanskassa. He palkkaavat ihmisiä tietämättä edes mitä työhön kuuluu. Ei ole sitten mikään ihme, jos työhön valitaan sellainen, joka ei siinä viihdy. Eihän työnhakija itsekään voi tietää, mitä häneltä odotetaan, kun hän ei pääse keskustelemaan sellaiseten henkilöiden kanssa, jotka tuntevat työtehtävän.

Yhteistyössä