kumpi voittaa, äidin vai lapsen paras?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neith

Aktiivinen jäsen
02.06.2008
7 016
0
36
tälläinen kysysmys sitten tähän aamupäivään... :snotty:

nyt kokeiltiin pojan yöhuutojen takia sellasta että poika meni ihan alunperinkin meidän sänkyyn nukkumaan.. heräsi itkemään siinävaiheessa kun me sinne sänkyyn mentiin mutta rauhottui sitten suht nopeasti kuitenkin.. nukkui yön itkemättä,huutamatta ja heräämättä... :heart:

mutat sitten se ongelma kohta tässä...

mä olen nukkunut koko yön samassa asennossa,puolet yöstä pojan kuristus otteessa, välillä havahtunut siihen että sattuu ja kolottaa, herännyt siihen kun poika äännähtää, mies kääntää kylkeä,siihen että poika kääntelehtii... eli en ole todellakaan nukkunut hyvin, heräsin aamulla niin etten voinut liikkua kun oli selkä,hartiat niin jumissa :headwall: |O

mies ei ole nukkunut juuri yhtään kun on puolet yöstä kieppunut sängynreunalla, herännyt pojan äännähdyksiin ym.

eli kenen uni nyt voittaa?

sänky on 160cm leveä, se ei siitä leveämmäksi muutu, poika on tähän asti nukkunut omassa sängyssä 5kk iästä lähtien, joten tuntuisi todella typerältä nyt opettaa se tähän meidän sängyssä nukkumiseen 2v9kk iässä..
lisäksi kun ne alkuperäiset syyt siihen omaan huoneeseen siirtymiseen on ollut se että me häiritään toistemme unta, ja vieressä nukkuminen on tuskaa kun poika liikkuu paljon yöllä, mä taas kuulun niihin ihmisiin jotka nukkuvat samassa asennossa koko yön kun lapsi on vieressä, lisäksi havahdun joka ikiseen inahdukseen...

ei noi yöhuudot ole herkkua, eikä varmasti ole pidemmän päälle hyväksi, mutta ainkain me ollaan se väliaika saatu nukkua kunnolla...

Meillä ratkaisuna 3 veen sänky meidän sängyssä kiinni ja nukkuu yön heräilemättä/itkemättä (98 prosenttisesti) Ja itse myös nukun hyvin,paitsi vauvan yösyötöt x2 ovat tietysti kuvioissa :)

Äidin uni tietenkin, että jaksat touhuta sitten pojan kanssa. Mie kuulun kanssa nuihin jotka ei pysty nukkuun ku yhdessä asennossa yöllä jos lapsi vieressä ja herään huokaisuunkin:) Meillä kummatkin siis opetettu vauvasta asti omaan sänkyyn nukkumaan.

Meillä nukkuu neljä henkeä 160 cm leveässä punkassa. Se, jonka selkä/unet ei kestä, saa hipsiä sohvalle.

Pojan sänky on ison sängyn ja seinän välissä, nukkuu siellä alkuyön ja se on kokopitkä sänky, joten voin itsekin pudottautua sinne jos ahdasta tulee...

Kun on tarpeeksi kauan valvonut, niin nukkuu vaikka kannon nokassa.

Mun lapsenlapsi nukkuu kotonaan omassa sängyssä ja herää välillä yöllä parkumaan tai tekemään pahojaan ( lapsi on melkein 3 v ) , mutta mun luona ollessaan haluaa itse nukkua vieressä , ja nukkuu hyvin koko yön heräilemättä.

Mitä jos te hommaisitte teidän sängyn viereen , ihan siihen sänkyyn kiinni , samankorkuisen 80 tai 90 cm leveän sängyn , jossa poika ( tai toinen vanhemmista ) nukkuisi ? Tila ainakin riittäisi jokaiselle.

Mun eksän reilu vuoden vanha tytär halusi aina nukkua ihan mussa kiinni , ja oli se mielenkiintoista kun välillä heräs siihen , että lapsen varpaat oli melkein mun suussa ja toisinaan mun maha oli lapsen tyynynä :D

Alkuperäinen kirjoittaja kysyy:
ja sinä vielä ihmettelit eilen ettei äitisi ota poikaa yö kylään.... ootko tosissas että mummon pitäis sietää tuollaista ?+?????????????????????????

sietää mitä, lapsen itkua? kauhukohtauksia? vai sitä että saattaa huutaa 2 kertaa yössä tai olla huutamatat kertaakaan koko yön aikana?
eihän se kivaa ole kun lapsi huutaa, mutta eipä tuo mun lapsi ole ainut uniongelmainen tässä maassa... lisäksi, olenko jossain maininnut että siskoni lapset nukkuisivvat kokoyön heräämättä...

huoneeseen ei mahdu lisä sänkyä, ja taitaa tuo unien parannus tulla juurikin siitä että on kiinni mussa.. eli lisä sänky ei sinänsä auta.. ja vaikka mä ja mies häiriinnytään siitä että poika siellä nukkuu niin mites tilanne helpottuu sillä että me molemmat hipsitään pois sängystä.. kun silloin pojalal nimenomaan tulee niitä yöhuutoja, ihan niinkuin omassa sängyssä yksin ollessa..
eli se sängystä poistuminen ei oo oiekin vaihtari.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
ja sinä vielä ihmettelit eilen ettei äitisi ota poikaa yö kylään.... ootko tosissas että mummon pitäis sietää tuollaista ?+?????????????????????????

sietää mitä, lapsen itkua? kauhukohtauksia? vai sitä että saattaa huutaa 2 kertaa yössä tai olla huutamatat kertaakaan koko yön aikana?
eihän se kivaa ole kun lapsi huutaa, mutta eipä tuo mun lapsi ole ainut uniongelmainen tässä maassa... lisäksi, olenko jossain maininnut että siskoni lapset nukkuisivvat kokoyön heräämättä...

no ekaks se on suuri ongelma.. huutaa... sit sä kiellät ettei huuda ku joskus.. oot kyl outo....

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Miksette lailta lapsen sänkyä sivuvaunuksi omaan sänkyynne?

ei siis mahdu.. pojalla on tällä hetkellä 90cm leveä kerrossänky joka hommattiin kun sen pikku sänky kävi liian lyhyeks..

höpö höpö.. et haluakkaan muutosta.. on täällä aihetta sulla ruikuttaa jostain.. lapsi parka..

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
AP taitaa kasvatusmetodeissasi olla paljon vikaa, kun olet saanut lapsestasi yöhuutajan.

mitähän vikaa on kasvatusmetodeissa jos lapsella on kauhukohtauksia?
poika on ollut aina huono nukkuja.. siis ihan vauvasta lähtien..

voisko saada perusteluja siihen miten mä nyt olen kasvattanut tuon vialliseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja olli:

ei siis mahdu.. pojalla on tällä hetkellä 90cm leveä kerrossänky joka hommattiin kun sen pikku sänky kävi liian lyhyeks..

höpö höpö.. et haluakkaan muutosta.. on täällä aihetta sulla ruikuttaa jostain.. lapsi parka..

kun huone on liian kapea 160cm sängylle (todellinen mitta on reunojen kanssa 180cm) ja pojan sänky on 90cm leveä (siihen lisäksi se 10cm mitkä tulee reunoista) mä en voi siirtää huoneen seiniä jotta ne sängyt sinne mahtuis |O
kyllä mä mielelläni haluaisin muutoksen meidän öihin, kauhean mukavaa olis jos poiak nukkuis koko yön heräämättä ja me saatais nukkua koko yö heräämättä.. mutta kun se ei aina ole niin helppoa :headwall: :headwall:

AP taitaa kasvatusmetodeissasi olla paljon vikaa, kun olet saanut lapsestasi yöhuutajan.

mistä kauhut tulee noin pienelle.. onko töllö päällä yötä päivää... annatko kattoa elokuvia... en oo kuullu et noin pienellä olis kauhu kohtauksia..

Alkuperäinen kirjoittaja olli:

kun huone on liian kapea 160cm sängylle (todellinen mitta on reunojen kanssa 180cm) ja pojan sänky on 90cm leveä (siihen lisäksi se 10cm mitkä tulee reunoista) mä en voi siirtää huoneen seiniä jotta ne sängyt sinne mahtuis |O
kyllä mä mielelläni haluaisin muutoksen meidän öihin, kauhean mukavaa olis jos poiak nukkuis koko yön heräämättä ja me saatais nukkua koko yö heräämättä.. mutta kun se ei aina ole niin helppoa :headwall: :headwall:
on tässä muutama lapsi minullakin.. että kokemusta on.. tee lattialle peti .. eläkä tee joka asiasta ongelmaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ooou:

no ekaks se on suuri ongelma.. huutaa... sit sä kiellät ettei huuda ku joskus.. oot kyl outo....

no onhan se suuri ongelma jos öisin huutaa hysteerisesti, kauhukohtauksille ei voi mitään, noi yöhuudot ja itkut on asia mitä koiettaan kokoajan korjata.. mutta kun ei tiedä missä se vika on niin se ei ole kovinkaan helppoa...

väännetään nyt sitten ratakiskosta:

meillä on öitä jolloin on normi itkuja n1-3kertaa, kestoltaan 2-5min ja rauhottuu helposti

meillä on huutoöitä, poika huutaa 1-3krt hysteeristä huutoa n.20-60min kerrallaan, ei rauhoitu oikein millään

meillä on öitä jolloin tulee kaikkia, normi itkuja, yöhuutoja,kauhukohtauksia

eli joka ikinen yö ei ole huudolla kyllästetty, joka ikinen yö ei ole yhtä huono mutta kun tuo poika on kohta 3v elämänsä aikana nukkunut koko yön heräämättä/itkemättä sen alle 10 kertaa niin pidän sitä ongelmana..

anteeks nyt kun kysyn mutta millasia kauhukohtauksia poikas saa? ja ymmärsinhän oikein et herää yöllä huutamaan jotain olematonta asiaa? sillä vaan kyselen et mun 5 vuotias poikaherää joka yö samaan aikaan itkemään, eikä oo siis hereillä vaan itkee ja on ihan paniikissa jostain. luulin ensin et näkee pahaa unta mut ei se nyt joka yö samaan aikaan voi siihen "herätä"..

Alkuperäinen kirjoittaja irma:

mistä kauhut tulee noin pienelle.. onko töllö päällä yötä päivää... annatko kattoa elokuvia... en oo kuullu et noin pienellä olis kauhu kohtauksia..

no kauhukohtauskia sillä on, ei saa katsoa mitään sellaisia elokuvia jotka ei sille sopis, telkkari ei ole 24/7 päällä..
kaikki ei ole suinkaan kauhukohtauksia.. noita yöhuutoja saattaa aiheuttaa: mielikuvituksen kehittyminen, uhmaikä,eroahdistus..

Alkuperäinen kirjoittaja irma:

No ei ehkä yleensä, mutta ei kai ne kaikilla samana yönä ala... Älkää nyt moittiko kasvatusta, vaan keksikää vinkkejä. Mä en kyllä totuttaisi tuon ikäistä enää nukkumaan vieressä, jos on pienestä saakka nukkunut omassa huoneessa. Meidän 6-vuotiaalla on aina ajoittain ollut nukahtamisongelmia, ja siihen on auttanut se, että pahimmassa tapauksessa saa nukahtaa meidän sänkyyn, ja kun itse menemme nukkumaan, viemme omaan sänkyyn. Sitten jos heräilee yöllä ja tulee viereen, niin käydään peittelemässä takaisin omaan sänkyyn. Joskus on kömpinyt viereen eikä olla huomattu ennenkuin aamulla, kun on paikat kipeenä ahtaasti nukkumisesta... :)

Onneksi meillä tämä on ollut tilapäistä, yöheräily kyllä syö voimat vanhemmilta. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitäs jos menisit joksikin aikaa lapsen huoneeseen patjoille nukkuu. ottasit pojan viereesi ja nukusitte siinä.juttelisitte mikä lasta mahdollisesti pelottaa tms.

sitäkin on koietttu, ei oo vaikutusta, herää itkemään silti.. kyllä me ollaan liki kaikki mahdollinen koitettu, keskustellaan asiasta, vielä ei ole oikein selvinnyt mikä oikein on se syy niihin itkuih, välillä sanoo että pelottaa, välillä on nähnyt pahaa unta, välillä harmittaa se että mä olen omassa sängyssä nukkumassa, välillä ei sano mitään.. ikää on kuitenkin sen verran vähän että ei ole välttämättä kyklyä kertoa kovinkaan tarkasti siitä mikä harmittaa/pelottaa jne
koitetaan kuitenkin antaa niitä välineitä/sanoja millä kertoa

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
anteeks nyt kun kysyn mutta millasia kauhukohtauksia poikas saa? ja ymmärsinhän oikein et herää yöllä huutamaan jotain olematonta asiaa? sillä vaan kyselen et mun 5 vuotias poikaherää joka yö samaan aikaan itkemään, eikä oo siis hereillä vaan itkee ja on ihan paniikissa jostain. luulin ensin et näkee pahaa unta mut ei se nyt joka yö samaan aikaan voi siihen "herätä"..

kauhukohtaukset on sellasia että poika alkaa vain huutamaan, ei avaa silmiään, siihen ei saa mitään kontaktia.. huutaa ja itkee hysteerisesti, ei saa koskea,ottaa syliin jne kun se vaan aiheuttaa huudon yltymistä kirkumiseksi..

yöhuuto on sellanen että se alkaa itkulla joka voimistuu, ei heti avaa silmiään, mutta saa ottaa syliin, saa koskea/paijata.. jos esim alan hyräilemään/laualmaan niin poiak kieltää, vastaa kysymyksiin kuten ottaako vettä, haluaako meidän viereen nukkumaan jne. tosin välillä saa kysellä monta kertaa ennenkuin vastaa.. huuto muistuttaa sitä huutao aj itkua mikä tulee päivisin uhmakohtauksissa.. ja huutaessaan poika esim kertoo haluavansa ulos, kun sanoo että nyt on yö, ei voi mennä ulos niin raivo yltyy.. jossain vaiheessa sitten rauhottuu, itku laantuu ja sitten voidaan jutella asiasta...

niin ja siis huudot tapahtuu 00.30-01.30 sekä 03.30-04.30 välisinä aikoina
eli on samat ajat kuin pienempänä oli yösyönti ajat..

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

kauhukohtaukset on sellasia että poika alkaa vain huutamaan, ei avaa silmiään, siihen ei saa mitään kontaktia.. huutaa ja itkee hysteerisesti, ei saa koskea,ottaa syliin jne kun se vaan aiheuttaa huudon yltymistä kirkumiseksi..

yöhuuto on sellanen että se alkaa itkulla joka voimistuu, ei heti avaa silmiään, mutta saa ottaa syliin, saa koskea/paijata.. jos esim alan hyräilemään/laualmaan niin poiak kieltää, vastaa kysymyksiin kuten ottaako vettä, haluaako meidän viereen nukkumaan jne. tosin välillä saa kysellä monta kertaa ennenkuin vastaa.. huuto muistuttaa sitä huutao aj itkua mikä tulee päivisin uhmakohtauksissa.. ja huutaessaan poika esim kertoo haluavansa ulos, kun sanoo että nyt on yö, ei voi mennä ulos niin raivo yltyy.. jossain vaiheessa sitten rauhottuu, itku laantuu ja sitten voidaan jutella asiasta...

Juuri tuollaisia minunkin lapsi sai 3-4-vuotiaana. Oletko muuten kyselly neuvolasta apua tai vinkkejä? toki tämä vertaistukikin on tärkeää, siis mikäli sitä täältä saa ;) Kaikilta ei heru sympatioita, ikävä kyllä. Ohita ne. :)

Yhteistyössä