kumpi voittaa, äidin vai lapsen paras?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
anteeks nyt kun kysyn mutta millasia kauhukohtauksia poikas saa? ja ymmärsinhän oikein et herää yöllä huutamaan jotain olematonta asiaa? sillä vaan kyselen et mun 5 vuotias poikaherää joka yö samaan aikaan itkemään, eikä oo siis hereillä vaan itkee ja on ihan paniikissa jostain. luulin ensin et näkee pahaa unta mut ei se nyt joka yö samaan aikaan voi siihen "herätä"..

kauhukohtaukset on sellasia että poika alkaa vain huutamaan, ei avaa silmiään, siihen ei saa mitään kontaktia.. huutaa ja itkee hysteerisesti, ei saa koskea,ottaa syliin jne kun se vaan aiheuttaa huudon yltymistä kirkumiseksi..

yöhuuto on sellanen että se alkaa itkulla joka voimistuu, ei heti avaa silmiään, mutta saa ottaa syliin, saa koskea/paijata.. jos esim alan hyräilemään/laualmaan niin poiak kieltää, vastaa kysymyksiin kuten ottaako vettä, haluaako meidän viereen nukkumaan jne. tosin välillä saa kysellä monta kertaa ennenkuin vastaa.. huuto muistuttaa sitä huutao aj itkua mikä tulee päivisin uhmakohtauksissa.. ja huutaessaan poika esim kertoo haluavansa ulos, kun sanoo että nyt on yö, ei voi mennä ulos niin raivo yltyy.. jossain vaiheessa sitten rauhottuu, itku laantuu ja sitten voidaan jutella asiasta...

Juuri tuollaisia minunkin lapsi sai 3-4-vuotiaana. Oletko muuten kyselly neuvolasta apua tai vinkkejä? toki tämä vertaistukikin on tärkeää, siis mikäli sitä täältä saa ;) Kaikilta ei heru sympatioita, ikävä kyllä. Ohita ne. :)

neuvolasta en sanaut apuja, muuta kuin että unikouluja ei kuulemma enää järjestetä, lupas lähettää postissa jonkun MLL lapsen unioppaan.. niin ja sekä neuvola että tarha huolestui kun tein itsenäisen ratkaisun ja testäsin onko huutojen syy kasvukivut tai muut säryt ja annoin 4 iltana pronaxenia jotta voin poissulkea ne.. eli neuvola ja tarha on nyt paikkoja mistä en enempää kysele apuja.. kun ei sieltä mitään vinkkejä ole tullut tähän..
ja alan pikkuhiljaa myös kyseenalaistaa oman järkeni kun tänne näitä asioita kirjoitelen kun valtaosa kommenteista saa lähinnä mut raivostumaan.. :ashamed:

Noh, ei se ole tyhmä joka kysyy, vaan se, joka kuvittelee tietävänsä muttei tiedä.
Musta tää palsta on muuten ihan kiva, mutta muakin ärsyttää sellanen, että jos kysyy apua/neuvoja esim. just lapsen uniongelmiin, niin vastaukset on tyyliä "MITEN sä oot oikein kasvattanu, ei MEILLÄ vaan ole tuollaisia ongelmia, MUN lapset osaa kyllä nukkua ja MÄ olen kyllä kasvattanu ihan täydellisesti mut SÄ oot näköjään vähä tyhmä" jne. Hohhoijaa, voi kun täällä on täydellisiä ihmisiä. Jos ei neuvoja tai edes sympatiaa löydy, niin voisitteko jättää kommenttinne kommentoimatta, te kaikki täydelliset. Mutta onneksi olen saanut monessa asiassa myös hyviä vinkkejä, kiitos niistä teille, joilla ei ole oma napa tärkein! :)

Ja hivenenhullu, toivon todella että tilanne helpottaa. En osaa auttaa enempää...

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Noh, ei se ole tyhmä joka kysyy, vaan se, joka kuvittelee tietävänsä muttei tiedä.
Musta tää palsta on muuten ihan kiva, mutta muakin ärsyttää sellanen, että jos kysyy apua/neuvoja esim. just lapsen uniongelmiin, niin vastaukset on tyyliä "MITEN sä oot oikein kasvattanu, ei MEILLÄ vaan ole tuollaisia ongelmia, MUN lapset osaa kyllä nukkua ja MÄ olen kyllä kasvattanu ihan täydellisesti mut SÄ oot näköjään vähä tyhmä" jne. Hohhoijaa, voi kun täällä on täydellisiä ihmisiä. Jos ei neuvoja tai edes sympatiaa löydy, niin voisitteko jättää kommenttinne kommentoimatta, te kaikki täydelliset. Mutta onneksi olen saanut monessa asiassa myös hyviä vinkkejä, kiitos niistä teille, joilla ei ole oma napa tärkein! :)

Ja hivenenhullu, toivon todella että tilanne helpottaa. En osaa auttaa enempää...

kiitos :) kyllä tää varmasti helpottaa... viimeistään 15-18v kuluttua kun poika muuttaa pois kotoa :laugh:

kyllä mä tota valvomista kestän, kunhan vaan välillä saa nukkua kunnolla..
täytynee vaan koittaa keksiä joku superhyvä ratkaisu nukkumisjärjestelyihin, niin että me kaikki saatais edes kohtuulliset unet :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Onko sun lapsi vuorohoitopäiväkodissa?

jeps, ja sen takia pitäis saada noi yöhuudot loppumaan.. kun ei se siellä tarhassa voi huutaa niin että toiset lapset herää..

mutat itse se tarhassa olo ei liene syy kun tässäkin kuussa pojalla on vain 2 yötä tarhassa.. viime kuussa tasi olla 4

Oisko mahdollista jättää pieni valo päälle pojan huoneeseen. Aikansa vie ennenkuin tottuu nukkumaan omassa huoneessaan. Itse istuin tunnin lapsen sängyn luona kun nukkumisesta ei meinannu tulla mitään. Lopulta se rauhallinen uni löysi lapsen ja kaikki saatiin nukkua yömme rauhassa.
Kannattaa tehdä niistä iltatoimista rutiini ja aikaa käyttää siihen. Kun lapsi on rauhallinen tunnin pari ennen nukkumaan menoa tulee se uni helposti. Ja ne heräämiset vähentyy.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Mä en nyt ihan ymmärtänyt...
Siis nukuit huonosti kun poika oli vieressä. Mut nukuttehan te kai huonosti vaikka ei ois, niiden yöhuutojen takia?

joo, siis kun lapsi on kokoyön vieressä niin mä nukun todella huonosti ja olen ihan jumissa aamulla, havahdun siis joka ikiseen inahdukseen, pojan käännähdykseen jne.
mutta kun poika nukkuu omassa sängyssä niin nukun ne huutojen väliajat todella hyvin.. eli toki joudun heräämään siihen huutoon, joudun nousemaan ylös ja menemään pojan huoneeseen ja olemaan siellä sen x määrän aikaa.. mutta kun sitten pääsen takas sänkyyn niin nukun hyvin, en havahdu hereille kokoajan, voin vaihtaa asentoja jotta ei selkä jumiudu jne.
kuulun siis niihin ihmisiin jotka nukkuvat liikkumatta jos vieressä on lapsi taikak eläin

jeps, ja sen takia pitäis saada noi yöhuudot loppumaan.. kun ei se siellä tarhassa voi huutaa niin että toiset lapset herää..

mutat itse se tarhassa olo ei liene syy kun tässäkin kuussa pojalla on vain 2 yötä tarhassa.. viime kuussa tasi olla 4

Juu en sillä kysynytkään että syy olisi hoidossa ja luin ketjua läpi niin kun on kerran vauvasta saakka ollut ns. huono nukkuja niin eipä varmaan tuosta yöhoidosta juonna nuo vaikeudet. Ja kun on noin harvoinkin vielä. Se kävis tietysti järkeen jos niitä kauhukohtauksia/yöhuutamista olis juuri ennen tai jälkeen hoidon että jokin siinä olis sitten sellaista vaikeaa lapselle, mutta joo, eipä taida siitä johtua. Onko teillä aina samat iltarutiinit tai oisko tarvetta sun mielestä muuttaa jotain?
Tuli mieleen että jos lapsi saa valita missä ja miten nukkuu niin se voi tietty häiritä sitä nukkumista kun paikka vaihtuu.
Mutta toivottavasti menee ihan vaan ajan kanssa ohi, raskasta varmasti kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Oisko mahdollista jättää pieni valo päälle pojan huoneeseen. Aikansa vie ennenkuin tottuu nukkumaan omassa huoneessaan. Itse istuin tunnin lapsen sängyn luona kun nukkumisesta ei meinannu tulla mitään. Lopulta se rauhallinen uni löysi lapsen ja kaikki saatiin nukkua yömme rauhassa.
Kannattaa tehdä niistä iltatoimista rutiini ja aikaa käyttää siihen. Kun lapsi on rauhallinen tunnin pari ennen nukkumaan menoa tulee se uni helposti. Ja ne heräämiset vähentyy.

yövalo on jo käytössä, pojan omasta halusta, telkkari on kannettu pois huoneesta (näki jonain yönä painajaista jossa apina tuli telkkarista, veikkaan että on havahtunut unesta ja nähnyt oman heijastuksensa tv ruudusta, muutama yö meni hyvin kun telkkari peitettiin mutta vaikka ei ole sen jälkeen yöllä huutaessaan sanonut että se olisi juttu joka pelottaa niin siirrettiin se nyt sitten pois kokonaan) sillä on unikavereita, huoneen ovi on raollaan ja yläkerran aulassa on valot jotta poika näkee tulla meidän huoneeseen jos haluaa.. iltaisin luetaan pari kirjaa ja lauletaan unilaulut, mutta täytynee noista iltarutiineista tehdä vielä tarkemmat :)

No eikö yöt voisi sitten jatkua siten, että poika nukkuu sängyssään ja kun huutaa, menet rauhoittelemaan ja sitten palaat omaan sänkyyn jos kerran saat taas nukuttua. Eihän tässä tavassa mitään ongelmaa ole?

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Meillä nukkuu neljä henkeä 160 cm leveässä punkassa. Se, jonka selkä/unet ei kestä, saa hipsiä sohvalle.

Pojan sänky on ison sängyn ja seinän välissä, nukkuu siellä alkuyön ja se on kokopitkä sänky, joten voin itsekin pudottautua sinne jos ahdasta tulee...

Kun on tarpeeksi kauan valvonut, niin nukkuu vaikka kannon nokassa.

Ei muuten nuku. Täällä yks kukkuja, joka ei todellakaan nuku missä vaan vaikka viikkoja olisi melkein ilman unta.

Juu en sillä kysynytkään että syy olisi hoidossa ja luin ketjua läpi niin kun on kerran vauvasta saakka ollut ns. huono nukkuja niin eipä varmaan tuosta yöhoidosta juonna nuo vaikeudet. Ja kun on noin harvoinkin vielä. Se kävis tietysti järkeen jos niitä kauhukohtauksia/yöhuutamista olis juuri ennen tai jälkeen hoidon että jokin siinä olis sitten sellaista vaikeaa lapselle, mutta joo, eipä taida siitä johtua. Onko teillä aina samat iltarutiinit tai oisko tarvetta sun mielestä muuttaa jotain?
Tuli mieleen että jos lapsi saa valita missä ja miten nukkuu niin se voi tietty häiritä sitä nukkumista kun paikka vaihtuu.
Mutta toivottavasti menee ihan vaan ajan kanssa ohi, raskasta varmasti kaikille.

tolla nukkumisen saralal ei tosiaan ole koskaan loistanut :D
mä oon koittanut pitää kirjaa noista levottomsiat öistä, että liittyykö jollain tavalal siihen että on esim ollut isällään/mummolassa jne useamman yön.. ja tavalalan se saattaa liittyä, mutta mitään pitävää kaavaa en ole siitä löytänyt..
noi yöhuudot alkoi viime marras/joulkuun vaihteessa kun pojalta otettiin isän luona tutti pois (mä en ollut silloin samaa mieltä asiasta) yöt meni ihan kamaliksi (poiak huus 30min välein) ja lopulta annoin tutin takas.. huudot loppuivat.. kunnes tammikuun alussa tutti otettiin taas pois (isällään) ja vaikak pari viikkoa sujui ongelmitta niin lopulta yöhuudot palasivat, ja ovat sen jälkeen kuuluneet öihin..
olen miettinyt josko tuo tutin pois ottamine olisi järkyttänyt jotain perusturvallisuuden tunnetta öisin (tutti on ollut ainut asia mikä on sama joka yökyläpaikassa) kun pojalla ei ole ikinä ollut mitään yhtä tärkeää unikaveria, eikä ole vieläkään.. pitää kotona tarkkaa lukua unikavereistaan mutta mikään ei nouse ylitse muiden

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
No eikö yöt voisi sitten jatkua siten, että poika nukkuu sängyssään ja kun huutaa, menet rauhoittelemaan ja sitten palaat omaan sänkyyn jos kerran saat taas nukuttua. Eihän tässä tavassa mitään ongelmaa ole?

no sitä juuri pähkäilen.. mutat se ei lopeta noita yöhuutoja, ja se taasen vaikuttaa juurikin tarhassa oloa.. eikä poika nuku silloin tarpeeksi..
eli siksi juurikin on dilemma että kumman unet on nyt etusijalla..
ja toki olisi helpotatvaa löytää joku syy noihin huutoihin, jotat niitä voisi edes helpottaa

ja tosissaan täytyy koittaa tuota iltarutiinien tarkentamista, että kaikki sujuisi aina samassa järjestyksessä suht samoihin aikoihin..
tilannetta vaikeuttaa nukkumaan mennessä esiintyvä viivytystaistelu pojan taholta,sillä on alkanut se vielä yksi kirja,laulu,hali,suukko joka ei lopu, ja näin ollen nukkumaan se menee yleensä itkun kanssa :/

Ohita se neuvolan terveydenhoitaja ja käänny suoraan esim. sairaalan puoleen. Uniklinikoita järjestetään lähes jokaisessa sairaalassa vaikka niitä aikoja ei neuvolan kautta suoraan jaeltaisikaan. Ihan ensimmäiseksi siirtäisin jonkin patjan teidän sängyn viereen, johon joko sinä tai miehesi voi siirtyä yöllä jos käy ahtaaksi. Toiseksi oletko keskustellut asiasta lapsen kanssa muullin kuin yöllä tai illalla? keskustele valoisaan aikaan, kun mitään pelottavaa ei ole ympärillä ja teillä on rauhallinen sylittelyhetki menossa. Voi löytyä lapselta ihan eritavalla vastauksia ja lapsikin saa turvallisesti käsitellä asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja irma:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
AP taitaa kasvatusmetodeissasi olla paljon vikaa, kun olet saanut lapsestasi yöhuutajan.

mitähän vikaa on kasvatusmetodeissa jos lapsella on kauhukohtauksia?
poika on ollut aina huono nukkuja.. siis ihan vauvasta lähtien..

voisko saada perusteluja siihen miten mä nyt olen kasvattanut tuon vialliseksi?

mistä kauhut tulee noin pienelle.. onko töllö päällä yötä päivää... annatko kattoa elokuvia... en oo kuullu et noin pienellä olis kauhu kohtauksia..

mulle sanottiin kolmevuotisneuvolassa että tuon ikäisellä alkaa mielikuvitus jo niin lentämään, eikä oikein sitten tiedä mikä on todellista, niin saattaa olla kauhukohtauksia.

Voi kyllä hyvin olla että on järkyttänyt, tuommoisesta kun mun mielestä ois hyvä olla yhteiset pelisäännöt, ei tuon ikäiseltä tuttia voi noin vaan ottaa! :/ Ja että on saanut sen takaisin ja sitten taas viety, ei hyvä.
Tätä en sitten sano mitenkään pahalla mutta jos noita yökyläpaikkojakin on useampi niin kyllä sekin voi häiritsevästi vaikuttaa ja jos joka paikassa vielä erilaiset iltarutiinit niin lapsi voi olla aika sekaisinkin. :/
Mutta koita tosiaan ainakin siellä kotona saada rutiinit toimiviksi, ne on kuitenkin lapselle tosi tärkeitä. :)

Voi kyllä hyvin olla että on järkyttänyt, tuommoisesta kun mun mielestä ois hyvä olla yhteiset pelisäännöt, ei tuon ikäiseltä tuttia voi noin vaan ottaa! :/ Ja että on saanut sen takaisin ja sitten taas viety, ei hyvä.
Tätä en sitten sano mitenkään pahalla mutta jos noita yökyläpaikkojakin on useampi niin kyllä sekin voi häiritsevästi vaikuttaa ja jos joka paikassa vielä erilaiset iltarutiinit niin lapsi voi olla aika sekaisinkin. :/
Mutta koita tosiaan ainakin siellä kotona saada rutiinit toimiviksi, ne on kuitenkin lapselle tosi tärkeitä. :)

joo mä en siis ollut ollenkaan sitä mieltä että tuttia olis tarvinnut ottaa, kun se olsi pojan kanssa pitänyt keskustella.. (tarhasta kyllä kovasti kannustivat siihen että tutti vaan suoriltaan pois) ja mä annoin sen takas vaans iksi että yöt meni ihan hulluiks, ja se nukkumattomuus heijastu päiviin...
toi yökyläily saattaa tosissaan vaikuttaa negatiivisesti, jas iski olemmekin pyrkineet siihen että mahdollismman paljon sais olla kotona öitä.. mutta siis ennen tutin pois ottoa ei ollut mitään ongelmaa yöhoidoissa..
mutat koitan noita iltarutiineita tsempata ja koitan sopia että kaikissa paikoissa ne olis samat :)

Hyvä homma. :)
Tuli vielä sellainen mieleen että mitä jos kävisitte yhdessä pojan kanssa ostamassa sellaisen oikein mieluisan unikaverin, joka sitten olis just se tärkein ja paras kaikista, poika vois keksiä sille nimen jne.? :heart: :D

Jatkaisin niin et poika nukkuis omassa huoneessa.. saisit ittekki nukkua sitte paremmin.. mut niinku joku jo ehdotti et mitä jos ottaisit suoraan sairaalaan yhteyttä unikoulusta tai sitte lääkäriin??

Hyvä homma. :)
Tuli vielä sellainen mieleen että mitä jos kävisitte yhdessä pojan kanssa ostamassa sellaisen oikein mieluisan unikaverin, joka sitten olis just se tärkein ja paras kaikista, poika vois keksiä sille nimen jne.? :heart: :D

sillä on jo 15 unikaveria, joiden kaikkien pitää löytyä sängystä.. ja huomaa kyllä jos yksi niistä puuttu :D
sai mun vanahn unipupunkin kun ajattelin että jos se auttais, tuntuis turvallisemmalta kun on ollut mulla kun mä oon ollut pieni.. mutta voishan sitä koittaa, siis niin että poika sais itse valita jonkun kaupasta :)

Yhteistyössä