Kumpiko on parempi työssäoppimispaikka ensi keväänä .....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kevät mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kevät mielessä

Vieras
sairaala vai terveyskeskuksen vuodeosasto?

Olen siis suorittamassa nyt suuntaavia opintoja, "aiheesta" sairaanhoito ja huolenpito.

Laitoin kyllä hakutoiveeksi tuon sairaalan, koska mietin, että jospa tuolla pystyisi paremmin niitä näyttöpallukoita näyttämään. Osasto kun olisi sisätauti-kirurginen.

Pitäisi mm; tämmöisiä pystyä näyttämään ensi keväänä kuin, että " osaa auttaa hengityselinten ja verenkiertoelimistön sairautta ja syöpää sairastavaa potilasta/asiakasta ", " hallitsee leikkaukseen valmentavan ja leikkauksen jälkeisen hoidon, niin että pystyy toimimaan omaa hoitajaa korvaavana hoitajana yksilövastuisessa hoitotyössä ", "tietää iän mukaiset erityispiirteet kirurgisessa hoitotyössä " , " tuntee yleisimmät taudinmäärityskeinost ja tutkimusmenetelmät pääpiirteissään ja pystyy ohjaamaan asiakkaita/potilaita näissä."

Kaiken kaikkiaan kyllä kevään näyttö on todella todella haastava, pitää osata jo niin paljon kaikkea. Kyllä on jo nyt alkanut stressiä tuostakin tulemaan, että millä ihmeellä saada numeroksi kakkonen näytöstä. Jos saan vain ykkösen, niin tuollaisella numerolla en taatusti saa mitään töitä ja sitten tuntuu, kuin tämä 2 vuotta olisin opiskellut ihan turhaan. Ja en kyllä sitten tiedä mitä tekisin, kun kuitenkin tunnen, että tämä hoitotyö on sitä ns. omaa hommaa ja tykkään todella paljon työskennellä ihmisten parissa. Enkä kyllä voi mitään vapaaehtoistyötäkään ajatella vielä tekeväni, kyllä vielä rahaa tarvitaan elämiseen.

Ei kokemusta mutta jos saan veikata niin sairaala vois olla parempi. Vuodeosastolla taitaa potilaatkin vaihtua tiuhempaan niin sairaalan puolella olis enempi aikaa perehtyä. Kai.

sairaalaan ehdottomasti. Siis opiskeletko sairaanhoitajaksi vai lähihoitajaksi?? Mitäs tuota jännittämään, hyvän perehdytyksen ja ohjauksen kun saat niin siinähän sitä oppii.

Luicia, opiskelen siis lähihoitajaksi. Ja ystävä hyvä, ei aina mene asiat noin. Kämmäsin siis viime keväänä perusjakson hoito ja huolenpidonkin näytön ihan vain sillä, että jännitin ja pelkäsin näytön arvioijaani. Lopulta näyttöviikolla olin niin stressissä ja jännityksessä, että kesken työn sain kunnon paniikkikohtauksen. Se ei ollut häävi kokemus. Sainkin sitten numeroksi tuolta jaksolta ykkösen. Kun ei aina ne kemiat kohtaa toisen ihmisen kanssa.

Tosin koulussakin toitotetaan monta kertaa, että jos kemiat ei mene yksiin, niin sitten ohjaaja vaihtoon ja toinen tilalle, mutta kun ei se mene isommassa työyhteisössä noin. Koska kuitenkin taatusti saa useinkin nähdä sitä entistä ohjaajaa, niin kyllä se minusta olisi pikkuisen kiusallinen ja vaikea tilanne.

Mä valitsisin tk:n vuodeosaston. Ihan vaan siksi, että itse tykkäsin siitä harjoittelujaksosta todella paljon :)

*lisäys* "Mun" tk:n vuodeosastolla oli sekä pitkäaikaispotilaita että läpikulkumatkalla olevia. Oli postoperatiivisia, saattohoidossa olevia, intervallijaksolla olevia, katkaisuhoitopotilaita....jne. Kovin monipuolista porukkaa. Myös kovin vaihteleva kirjo erilaisia sairauksia oli tarjolla.

Viimeksi muokattu:
Vieras, tuota kanssa tässä mietin, että sitten ainakin "sisätauti-kirralla" oppisi käytännössä mitä eri sisätaudit ovatkaan ja miten ne parannetaan? Kun olen nämä työssäoppimiset ottanut siltä kantilta, että haluan mahdollisimman moneen paikkaan päästä ja nähdä sitä käytännön hoitotyötä siellä + sitten kerätä tietoa uusista asioista, joista minulla voipi olla hyötyä myöhemmin työskennellessäni hoitoalalla.

Anatolia, mutta saako siellä näytettyä noita yllämainitsemiani näyttöpallukoita? Mitkä asiat tekivät mukavan harjoittelujaksosta terveyskeskuksen vuodeosastolla?