Kumpikohan lopulta on parempi maa asua: Suomi vai Ruotsi..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Suomea aina ylistetään monista asioista ja olen aina itekin ajatellut, että Suomi on paras maa asua. Nyt en kuitenkaan ole enää varma...Olin jonkin aikaa Tukholmassa ja Ruotsissa tuntuu moni asia olevan paremmin kuin täällä, ihmiset on ystävällisempiä jne. Tunnelmakin on jotenkin ihanan kansainvälinen :)

Siellä sentään rokotukset on ilmaisia kuin täällä suomessa joutuu itse maksaa tehoste rokotuksen esim. 85 euroa kappale..................

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Puolensa ja puolensa...

Meidän perheelle tykkäisin ruotsin olevan parempi paikka, jollekin muulle se sitten voi olla suomi.

Mitkä asiat ovat mielestäsi Suomessa paremmin ja mitkä Ruotsissa?

No, suomen kouluissa on paremmat opetukset, siinä taitaakin olla suomen plussat.......

Ruotsissa en ole asunut, mutta jos muita pohjoismaita saa vetää mukaan, niin mun mielestä Suomi, Norja ja Tanska on hyvinvoinniltaan ja yhteiskunnan rakenteiltaan niin samanlaisia, että se on vain makuasia missä viihtyy. Eikä toinen ole toista absoluuttisempi parempi asuinmaana.

Mulle se on Tanska, koska täällä ei ole samanlaista paskatalvea kuin muualla Pohjolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Puolensa ja puolensa...

Meidän perheelle tykkäisin ruotsin olevan parempi paikka, jollekin muulle se sitten voi olla suomi.

Mitkä asiat ovat mielestäsi Suomessa paremmin ja mitkä Ruotsissa?

No suomessa on asiat selkeämpiä ja paremmin järjestyksessä. Sellaista tasapuolisuutta esim. koulujen ja terveydenhuollon ym parissa. Täällä sekavampaa ja asioista joutuu enemmän ottamaan selvää. Ja jos siis haluaa hoitaa lapset kotona sen 3v niin suomalainen kulttuuri tukee sitä.

Muuten itse tykkään enemmän täkäläisestä vapaudesta. Työt ja lapset saa paremmin soviteltua yhteen. Muutenkin mennään enemmän yksilöllisesti, monet täällä synnyttäneet suomalaiset ovat kauhistelleet paikallista nauvojajärjestelmää kun normiodottajille käyntejä ei montaa tule, lääkärintarkastukset kokonaan pois jne. Itse taas erityisraskauksissa olen mielestäni saanut seurantaa ihan kiitettävästi, normiraskauksissa en kai sitä tarvitsisikaan?

Itselläni työ on täällä kevyempää ja palkka parempi kuin suomessa, miehellä sama juttu. Meillä on kehitysvammainen lapsi ja mitä nyt ollaan suomalaisten vastaavassa tilanteessa olevien vanhempien kanssa vertailtu niin itse tykkää enemmän siitä tuesta mitä me täällä saadaan.

Ruotsissa on aina ollut tosi mukavaa olla. Rennompi ja välittömämpi tunnelma. Liikaa mamuja. Kauniimpia alueita jos ei pelkästä erämaasta tykkää. Mutta en nyt muuttaa jaksa, pääseehän sitä käymään muutenkin.

Varmasti Ruotsissa on kansainvälisempi tunnelma. Viime yönäkin Göteborgissa paloi koulu "nuorison" sytyttämänä. Saas nähdä koska Suomessa päästään kulttuurin rikastuttamisessa samalle tasolle Ruotsin kanssa...

Yhteistyössä