Kumpikos rotu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja supermami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

supermami

Vieras
...teidän mielestä sopii paremmin perheeseen jossa pieniä lapsia: "sheltti" vai collie??
Kun mun mielestä collie,mut oon myös kuullu et sheltti olis parempi.Mut eikö sheltti oo arempi kuin collie (ei tietenkää sais yleistää)...???

En nyt halua yleistää mutta olen kuullut että Colliet voi olla piilovihasia ja suht äkkipikaisia. (ei varota ennenku suuttuu!)

Älkääkä nyt kaatako sontaa sankko tolkulla niskaan! :D

Meillä on collieneiti 4v ja tulee meidän omien tenavien kanssa erittäin hyvin juttuun, ei mitään ongelmaa, mutta vieraat muksut ei oikein ole neidin mieleen, johtuisko siitä että ennen kun tuli meille sitä oli aikasemmassa kodissa lapset kiusanneet :kieh: kaikin puolin siltikin ihana perhekoira. Shelteistä en osaa sanoa mitään.
Eli kyllä mä voin suositella collieta.. :heart: Mutta paljoltihan on omasta itsestä kiinni, millainen koirasta tulee..
Tämä ei varmaan kyllä helpottanut valintaa yhtään, mutta käy tutustumassa kyseisiin rotuihin ja tee vasta sitten valinta.. :flower:

No en kuulu kummankaan rodun fani joukkoon,mutta itse ottaisin mieluummin Collien.
Shelteistä on hieman huonoja kokemuksia (en yleistä). Näyttelyissä moni sheltti on ärissyt muille koirille tai sitten ne on yliarkoja muitten koirien suhteen. Vieraisiin suhtautuvat yleensä varauksella ja hieman arasti.
Oman perheen kanssa ovat ihan OK,mutta itse pidän tärkeänä koiralla myös sitä että vieraisiin ihmisiin ja koiriin suhtaudutaan sosiaalisesti.

Mulla huonoja kokemuksia shelteistä. Kamalia räksyttäjiä ja jostain kumman syystä en ole nähnyt yhtään sheltin omistajaa, joka kieltäs koiraansa tästä :o

Toi koirarodun valintatesti näyttää meille tota shelttiä mut...
Mua kyllä vähän arvelluttaa toisaalta kun oon tosiaan kuullut ja nähnytkin millasia ne voivat olla.
Yks oli hirveen arka,mut sillä epäilen että tää omistaja oli liian kovalla kädellä kouluttanut sitä. Tää toinen on sitten sitä räksyttäjä tyyppiä,arkailee vieraita.
Mutta silti mua kiinnostais melkein yhtälailla tuo sheltti kuin colliekin (ei osaa päättää :whistle: ),mutta kyllä ehkä enemmän kiinnostais kuitenkin tuo collie.
Onko teillä joilla on collie,ihan vaan "tavallisena kotikoirana",eli "tavallisena" perheenjäsenenä koira vai käyttekö paljon näyttelyissä tms????

Collieta joskus kasvattenaana ja edesmenneen sheltin omistajana, en itse ottaisi enää kumpaakaan. Rodut ovat luonteeltaan poispilattuja, sairailloisia, arkoja. On kurjaa itse / lapset kiintyvät koiraan ja se joudutaan lopettamaan / antamaan pois. Näinhän se on kyllä melkein joka rodussa, mutta niitä poikkeuksiakin vielä löytyy... Suosittelisin että selaisit vielä esim. kennelliiton / koirat.com sivuja ja sitten tutustuisit rodun yhdistyksen sivuihin... Lisäksi kun olet kiinnostunut jostain rodusta niin ota yhteyttä kasvattajiin, jotka mieluusti kertovat lisää rodusta ;) Moni ns. napakampi rotu, on kumminkin lapsiystävällinen, kun sen oikein opettaa.

Tykkään ehkä hitusen enemmän shelteistä, ja oon halunnu semmosta jo varmaan 3 vuotta..mutta vaikka sheltitkin ovat ystävällisiä ja tosi mukavia, niin moni oikein koulutettu collie on tosi rauhallinen. ja kaikissa koirakirjoissa lukee kans et collie ja sheltti kiintyy omistajiin ja lapsiin.. =)

Collieita aiemmin työssäni paljon tavanneena täytyy sanoa että hienon rodun luonne on mennyt hieman v.ituralleen viime aikoina. Jalostukseen käytetty hienon näköisiä, muttei päästään täysin toimivia koiria. Collie on ylipäätänsä paljon herkempi ja ailahtelevampi kuin esim. parikymmentä vuotta sitten.
Jos tähän rotuun päädytte niin etsikää kunnon kasvattaja jota kiinnostaa myös koirien luonne ja käyttäyminen, eikä pelkkä hieno ulkomuoto. Tämä pätee kyllä mitä tahansa koiraa hankkiessa. Niitä hyviäkin yksilöitä vielä löytyy ja kouluttamisella pääsee pitkälle.

Shelteistä ei itsellä ole huonoja kokemuksia. Pari räksyttäjää on tullut kyllä vastaan mutta näissä tapauksissa koiran omistajissa on ollut paljon vikaa. Koiria on koulutettu liian kovalla kädellä, eivätkä ne luottaneet omistajiinsa ja tuntiessaan olonsa epävarmaksi alkoivat räksyttää. Omistajaan kun laumanjohtajana ei voinut turvata.

Monta ihanaa shelttiä sekä collieta tiedän, itse varmaan päätyisin shelttiin. Melkein koirasta kuin koirasta saa hyvän ja luotettavan ystävän määrätietoisella ja kunnollisella kohtelulla.

Toivottavasti löydätte teille sopivan koiruuden perheenjäseneksi! =) <br><br>

Jupidan kanssa samaa mieltä tuosta collieiden luonteesta. Tiedän ainoastaan yhden täysipäisen koiran, joka ei pelkää liukkaita pintoja (tuntuvat olevan monelle collielle paha paikka) ääniä, vieraita ihmisiä, uusia paikkoja jne. Luonne on todella pilattu tuolla ulkonäön ihannoimisella. Uskoisin kuitenkin että hyvähermoisenkin koiran voi löytää kun ottaa selvää pentueen suvusta ja kiinnittää huomiota juuri noihin käyttötuloksiin.

Shelteistä melkein samoja kokemuksia. Ovat vielä arempia (yleistäen) kuin colliet, räksyttävät paljon, monet pelkäävät ihan normaalielämisen ääniäkin niin paljon että niistä saa aivan hermoheikon vakutelman.. Näissäkin varmasti kunnon yksilöitä (agi-"suvuista") löytyy, kun vain jaksaa hiukan panostaa pennun etsintään.

Minä ottaisin kuitenkin collien jos näistä pitäisi valita, sillä perusteella että collien arkuus tuntuisi olevan jotenkin paremmin hallittavissa ja poiskoulutettavissa mikäli sellainen yksilö kohdalle sattuu...

Oikeanluonteisena molemmat varmasti ovat aivan ihania koiria ja toimivat lapsiperheissä.

Onnea pennunetsintään! :)

Yhteistyössä