En tiedä, minkä puoleen enää kääntyä... Joten kokeilen nyt tätäkin foorumia, jos jolla kulla olisi ammentaa omista kokemuksistaan apua minulle.
Mieheni on muuttunut lyhyen ajan sisällä sulkeutuneeksi, elämänilon kadottaneeksi, pelottavan ailahtelevaksi. Häntä ei huvita mikään, hän räjähtää aivan käsittämättömistä jutuista. Ei anna minulle läheisyyttä, varoo koskettamasta ja katsomasta silmiin. Hän on itse sanonut, että kokee, ettei hän riitä minulle. Hän ei saa nukutuksi. Tuijottaa tyhjyyteen. Hän on laihtunut paljon. Hän on aivan muuttunut ihminen. Hän sanoo rakastavansa minua, mutta kokee, ettei se riitä ja hän haluaa luovuttaa ja harkitsee eroa.
Itse olen sitä mieltä, samoin hänen läheisensä (vanhempansa, minun vanhempani jne., että hän on masentunut). Hän itse sanoo olevansa kunnossa, ja lähinnä suuttuu ja sulkeutuu entisestään, kun asia otetaan puheeksi. Hänen suvussaan on myös taipumusta masennukseen. En saa häntä hakemaan ammattiapua, ja minusta tuntuu, että hän uhraa meidän parisuhteen tässä samalla. Sillä enhän voi pakottaa toista hoitoon tai voi olla toisen lähellä, jos hän ei sitä halua. Olen yrittänyt tähän asti rakkaudella voittaa kaikki ongelmat, mutta oma jaksamiseni on koetuksella ja torjutuksi tuleminen syö minua sisältä.
Mitä voin siis enää tehdä, kun mies ei halua hoitoa. Pitäisikö minun antaa hänelle tilaa vai pysyä vierellä ja yrittää pienillä asioilla saada hänen mielialaansa nousemaan? Millä saada masentunut ihminen näkemään itsensä niin kuin muut hänet näkevät?