Kumppanin unissapuhuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistuspallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistuspallo

Vieras
Poikaystäväni on kova puhumaan unissaan, jonkin aikaa sitten hän alkoi nukahdettuaan yht´äkkiä halaamaan minua ja puhumaan minulle ruotsia (on kaksikielinen ja ei koskaan puhuta keskenämme ruotsia) ja kysyi ruotsiksi koska nähdään seuraavan kerran.
Vietämme suurimman osan viikosta saman katon alla ja asia on jäänyt vaivaamaan mieltäni. Äsken tuo tuli mieleeni uudelleen ja poikaystäväni kysyi mikä mulle tuli ja kerroin että muistin tämän tilanteen josta hällekin olin jo kertonut seuraavana päivänä siitä, kun kyseinen episodi tapahtui. Hän suuttui minulle asiasta.

Suhteessamme on ollut ongelmia ja nyt minua mietityttää kokoajan, onko hänellä menossa jotain säpinää jonkun suomenruotsalaisen naisen kanssa, koska hänellä on sen kielisiä kavereita paljon. Meillä on viikosta kaksi päivää jolloin emme näe toisiamme, joten periaatteessa jo tuon puitteissa olisi mahdollista, että jotain on menossa. Vaikken kyllä jaksa uskoa että poikaystäväni tuollaiseen rupeaisi, tuo unissapuhuminen vain pisti miettimään asioita.

Ylireagoinko tuohon tilanteeseen?

Kaverihan on voinut nähdä unta vaikka isästään tai siskostaan. Unet ovat outoja, itse olen viime aikoina nähnyt unia yläaste akaisista ihmisistä joita en ole tavannut 15-vuoteen.

Ylireagoinko tuohon tilanteeseen?

Jos tilanne olisi toisin päin, niin olisitko sitä mieltä, että poikaystäväsi ylireagoi?[/QUOTE]
Jos olisi suhteessa se osapuoli, jota ei nykyään tunnu kiinnostavan edes seksi, niin en olisi sitä mieltä että toinen ylireagoi. Sen sijaan sanoisin toiselle, että hänellä ei ole mitään syytä huolestua.

Hän sanoi tuon toteamuksen aivan kuin vastapuolena olisi ollut joku uusi nainen, suhteen alkuhuuman aikoihin (vaikea selittää, äänensävy oli vain sen kaltainen). Hän myös harvemmin alkaa mua halailemaan tuolla tavoin, se oli se mikä asiassa häiritsi.

Viimeksi muokattu:
Ylireagoit! Useimmat meistä puhuvat joskus unissaan, eikä puhujalla ole hajuakaan, että mitä puhuu ja miksi puhuu.

"Unissapuhumisesta ei ole mitään haittaa, mutta kiusallista se voi olla. Puhuja on hyvin kevyessä unessa ja saattaa jopa vastailla kysymyksiin. Kun hän kuitenkin näkee koko ajan unta, tarinat ovat todennäköisimmin puutaheinää".
Lähde: hyvaterveys.fi

"Useimmat ihmiset mutisevat satunnaisesti jotain unissaan tai sanovat yksittäisiä sanoja. Sen sijaan toistuva tai pitkäkestoinen unissa puhuminen on melko harvinaista. Yleensä sanoja tai puheen merkitystä on mahdotonta tajuta.
Unitutkijat eivät ole saaneet täysin selville, miksi ihmiset puhuvat unissaan. Toisinaan unissa puhumisen syynä on todellisen tuntuinen uni. Useimmiten se silti liittyy stressiin. Unissa puhumista esiintyy useammin silloin, kun henkilö on sairas, ahdistunut tai stressaantunut. Unissa puhuminen ei ole millään lailla vaarallista".
lähde: tieku.fi (Tieteen kuvalehti)

"Unissapuhuminen on unessa ja unen aikana tapahtuvaa puhumista. Sitä tapahtuu yleensä NREM -unen aikana. Ihminen ei itse ole tietoinen unessa puhumisestaan, mutta vieressä nukkuva voi herätä tähän puhumiseen".
lähde: wikipedia.fi

Ylireagoit! Useimmat meistä puhuvat joskus unissaan, eikä puhujalla ole hajuakaan, että mitä puhuu ja miksi puhuu.

"Unissapuhumisesta ei ole mitään haittaa, mutta kiusallista se voi olla. Puhuja on hyvin kevyessä unessa ja saattaa jopa vastailla kysymyksiin. Kun hän kuitenkin näkee koko ajan unta, tarinat ovat todennäköisimmin puutaheinää".

"Useimmat ihmiset mutisevat satunnaisesti jotain unissaan tai sanovat yksittäisiä sanoja. Sen sijaan toistuva tai pitkäkestoinen unissa puhuminen on melko harvinaista. Yleensä sanoja tai puheen merkitystä on mahdotonta tajuta.
Unitutkijat eivät ole saaneet täysin selville, miksi ihmiset puhuvat unissaan. Toisinaan unissa puhumisen syynä on todellisen tuntuinen uni. Useimmiten se silti liittyy stressiin. Unissa puhumista esiintyy useammin silloin, kun henkilö on sairas, ahdistunut tai stressaantunut. Unissa puhuminen ei ole millään lailla vaarallista".
lähde: tieku.fi (Tieteen kuvalehti)

"Unissapuhuminen on unessa ja unen aikana tapahtuvaa puhumista. Sitä tapahtuu yleensä NREM -unen aikana. Ihminen ei itse ole tietoinen unessa puhumisestaan, mutta vieressä nukkuva voi herätä tähän puhumiseen".
lähde: wikipedia.fi

Tuo pitää paikkansa, mutta miten selität sen vieressä nukkuvalle.

Itse olen se joka höpöttää yöllä niin että toinen herää. Joinain öinä minulla on kuulemma vieras nainen ja toisina öinä yritän saada avopuolisoni muuttamaan tyttärensä kanssa pois luotani.

Jos jollain on todella jokin apukeino tähän niin kertokaa ihmeessä.

Tämä puhuminen paheni, kun jouduin työttömäksi, mutta tätä tapahtui myös töiden aikana.

Viimeksi muokattu:
Kyl se on niin että unissa on puolet 'totta' ja puolet ei-totta.
Itte puhun sillontällön unissani, mitä milloinkin, ja vaikka valveilla ei olisi mitään sellaista mistä unet koostuisivat niin..
No..yksi yö olin puhunut unissani että "mulla on jo kolme miestä, mitä mä oikein teen?!" todellisuudessa kaukana tuosta, vain yksi rakas mies mutta uni teki tepposet, mies kuuli höpinäni ja veti herneet nenuun, oli siinä selittämistä että se oli unta vain.

Näkisi semmosta unta, että oesi nauprin hyvännäkösen kanssa sillai ja höpöttäsi sille kaikkea ja panisi ku viimestä päeveä.
Siinä soattasi oma elli aumulla käestä pittäe kiitteä ja soattasippa sannoa, sinä Väenö oot kyllä elämäni mies....

Unia kun ei voi kontrolloida niin niistä ja unissapuhumisesta on vaikea tehdä mitään päätelmiä. Oma mieheni on kova puhumaan unissaan ja vastailemaankin, olen muutaman hauskan keskustelun käynyt hänen kanssaan kun hän nukkuu. Hän on siis juuri tätä tyyppiä joka vastaa kysymyksiin, mutta turha yrittää udella mitään salaisuuksia, koska ne vastaukset on varmasti ihan mitä sattuu ;)

Eli jos kyse on vain unesta niin olen sitä mieltä että ap. ylireagoi. Enemmän voikin sitten lukea miehen käytöksestä hereillä, jos teillä on siis ongelmia suhteessa ja mies on ärtynyt tms.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä