kun 2-vuotias ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti huolissaan

Vieras
Eli ongelma alkoi aikalailla 2-vuoden iässä, päiväkodista alkoi tulla viestiä että poika syö huonosti. Siihen asti oli hyvä syömään, söi reippaasti ja annokset oli hyvän kokoisia. Nyt välissäkin söi kyllä ihan hyvin. Mutta nyt on kuukauden pari syönyt todella huonosti. Ei meinaa syödä mitään, istuu pöydässä, ei syö. Ei vielä puhu paljon, mutta näyttää että milloin on mikäkin paikka kipeä eikä voisi syödä. Syötettynä syö joskus paremmin, joskus ei silloinkaan.
Nyt on tietysti vielä nämä helteet jotka ehkä huonontaa ruokahalua.
Ei kelpaa herkkuruuatkaan, välissä kelpuutti kyllä kaikki makean ja hyvän, nyt ei oikein nekään maistu. On päiviä kun syö hyvin, sitten taas monta päivää ettei syö.
Paino ei ole noussut huhtikuun jälkeen yhtään, on ihan samassa. Huolestuttaa sekin.

Mitä pitäisi tehdä?

Säännölliset ruoka-ajat on, ei saa naposteluja välillä jne.

Mua huolestuttaa tuo painoasia. Esikoisen kanssa joudutaan käymään painokontrollissa 3 kk:n välein, kasvaa paljon miinuksilla. En jaksaisi enää samaa rumbaa toisen kanssa :(
En tiedä voisiko poika hakea samaa miinuskäyrää, nyt onkin kasvanut nollan tuntumassa, meidän perheelle epätyypillisesti.
Jotenkin ahdistaa.

Mun kolmella lapsella ollut kaikilla selviä "syömättömyys"-kausia. Syövät, kun on nälkä. Siis ruoka-aikoina, pitkin päivää ei ole tarjoilua.
Kuopus on nyt 1v10kk ja alkaa nyt muuttamaan ruokamääräänsä. Aikaisemmin ei aamupalaa, vain maitoa, lounas upposi hyvin, ei välipalaa ja taas päivällinen maistui ja iltapalaa hyvin vähän.
Mä olen sitä mieltä, että lasta ei voi pakottaa syömään, kyllä ne oman määränsä tietää.
Mutta voitko käydä neuvolassa juttelemassa asiasta, niin jos ahdistus helpottaisi?

En kyllä neuvolaan tästä soittele tai käy. sieltähän ne heti taustat (esikoisen miinuskäyrät ja se on huono syömään ) laittavat vaikka mihin kontrolliin ja parhaimmassa tapauksessa saa ravata tutkimuksissa monta viikkoa. Kun siellä ei uskota, että lapset voi kasvaa miinuksilla. Esikoista rääkätty ja punnitaan jatkuvasti, mitä siitä on hyötyä kun mitään ei löydy....tarpeeks hermostuttaa jo se, että syksyllä pitää poika viedä 2,5 vuotiaana kontrolliin kun 2 -vuotis neuvolassa sitä painoa ei ollut tullut tarpeeksi :(

Mulla on kaksi lasta. esikoinen oli parin vuoden iässä tosi huono syömään. Neuvolalääkäri määräsi sanasol-kuurille. Ei sekään auttanut. Ainoa mikä auttoi, oli aika.
Kuopuksemme on kovin allerginen ja se tuo omat haasteensa. Paino ollut aina miinuksella ja alussa sitä seurattiinkin, mutta sitten harvennettiin, kun kuitenkin omalla miinuskäyrällä hitaasti mutta tasaisesti kasvaa. Ikää on nyt 2v 3kk ja painoa on 10kg tasan. Pituutta 82cm.
Kyllä ne syö kun on tarpeeksi nälkä.
Toimiiko lapsen vatsa normaalisti?
Olisko hampaita tulossa? esim poskihampaita?

Yhteistyössä