Kun 5v lapsi ei halua yökylään, pitäisikö usuttaa vai antaa olla... ja onko 5-vuotiaalla joku äidin ikävän kausi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellid"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ellid"

Vieras
Harvoin on ollut yökylässä mummolassa, siis noin kolme kertaa/vuosi. Joskus itsekseen, mutta nyt viime aikoina on ollut yhtä aikaa serkkutytön kanssa, itse näin on halunnut.

Muutamana viime kertana on iskenyt ikävä just ennen nukkumaanmenoa. Pari minuuttia on itkettänyt, sitten on helpottanut. Nyt tuon muistaen ei haluaisi mennä yökylään josta aiemmin oli puhetta. Pakottaa en missään nimessä aio, ei ole tarvis kun meillä vanhemmilla ei ole menoa. Jos ei halua mennä, niin ajattelin viedä päiväksi sinne kuitenkin kylään leikkimään ja hakea sitten yöksi pois. Mutta onko tämä teistä ok, vai ruokkiiko sitä että ei ehkä seuraavallakaan kerralla halua mennä?

Nyt tuntuu muutenkin olevan jotenkin enemmän minun perään ja muutenkin herkempi, liittyisikö tähän 5v ikään vai mistähän on kyse?

Jos lähden vaikka elokuviin, meinaa itku tulla kun tulee ikävä. Lenkillä ja kaupassa voin käydä ilman ikävää, eikä minua sitten ole niin ikävöinyt kun olen poissa ollut, mutta ajatus ikävän tunteesta pistää itkemään.

Meillä kohta 5 v. poika ja viime syksystä ollut samanlaista.. eli jo reilu 4 v. alkaen. En ole pakottanut yökylään, odottelen josko menisi ohi.. Itse olin pienenä samanlainen: ihan pienenä olin aina jossain sukulaisilla yökylässä, sitten ennen kouluikää jo aloin ikävöidä ja noin 7-10 v. oli pahin kausi.

Sanoisin että kuuntele sitä lastasi. Voit kannustaa jäämään yökylään, mutta voit antaa olla menemättäkin. Hyvä jos on mahdollisuus hakea vaikka illalla kotiin jos yöksi jääminen tuntuu liian pahalta.

No jos lapsi ei halua jäädä yöksi kylään, niin parempi varmasti hakea kotiin :) Mitään sillä tuskin voittaa, että "pakottaa" lasta yöpymään muualla. Katotte asiaa uudemman kerran rauhassa jonkun ajan päästä.
Mä en muista että meidän 5 v:llä olis ollut mitään äidin perään -kautta, mutta toisaalta tuo onkin aina ollut sellanen viilettäjä, että haluaisi vaan mennä kaikkialle yökylään.

Minä kävin aikoinaan noin 5v ikäiseksi asti mielellään yökylässä molemmissa mummuloissa. Muistan hyvin kerran, kun olin viimeisen kerran yökylässä äitini vanhemilla ja äitini tuli hakemaan minut yllättäin aiemmin mitä piti. Olin siis jo ollut siellä useamman yön ja vielä piti olla, mutta äitini tuli hakemaan kun oli huomannut, että mulla on hammaslääkäri.

Sen jälkeen en mennyt enää yökylään. Kukaan ei tiennyt syytä. Joskus koitin olla kaverilla, mutta ikävä tuli ja tulin kotiin illalla.

Olin viidennellä, kun vahempani erosivat ja aloitin "yökyläilyt" koska olin isän luona viikonloput. Sen jälkeen opin olemaan taas muuallakin yötä, mutta mitään lempparijuttu siitä ei tullut. Edelleen aikuisena inhoan yökyläilyä ja jos vaan mahdollista niin vältän sitä viimeiseen asti.

Yhteistyössä