Kun aggressiivinen koira uhkaa, MITÄ siinä pitäisi tehdä, miten pois tilanteesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en tiedä miten pitäisi toimia, mutta itse komentaisin varmaan ihan automaattisesti. "Lopeta!" "Pois!" tms. Ja jatkaisin matkaani. Meillä koira käy haukkumassa vieraille ihmisille ja hyppii siinä niiden lähellä jos pääsee karkuun. Ja sit hetken haukuttuaan lähtee just noin seuraavan perään minkä näkee, varsinkin jos juoksee. Mitään ei kyllä kenellekään tekisi, mut uskon et voi jonkun mielestä olla pelottavaa käytöstä. :(

Pistää miettimään, että miten ihminen, joka selvästikin on ollut tilanteessa peloissaan lasten kanssa, kykenee tekemään tällaista kylmäpäisesti ja rauhallisesti tiedostaen koko ajan mitä tekee ja miten tekee?

Anteeksi nyt vain, mutta minä en kertakaikkiaan ymmärrä miksi äärimmäisiä keinoja täytyy alkaa neuvomaan ihmiselle, joka ei selvästikään koiraihmisiä ole. Siitä ei tule kuin harmia sellaisten käsissä jotka näitä keinoja eivät osaa, tai ymmärrä miksi niin tehdään (idunnor, älä ota itseesi tästä, puhun nyt yleistäen :)), ja sitten saadaan kohta lukea iltalehdestä taas kuinka joku koira on purrut jotain, kun tämä on vain "suojellut" itseään tekemällä kaikenmaailman kurkipotkuja koiraa kohti.

Nimenomaan. Harva tämmöistä pystyy tossa tilanteessa toteuttamaan. Olen koko pienen ikäni harrastanut koirien kanssa, ja paljon tullut nähtyä. Pari kertaa olen myös nähnyt tilanteen, jossa kokematon/ei riittävän uskottava ihminen yrittää tämmöisten neuvojen innoittamana potkaista vierasta koiraa kun koira uhkaa toista koiraa. Molemmissa tilanteissa potku sai aikaan vain ja ainoastaan sen, että uhkaava koira kävi toiseen koiraan kiinni.

Pistää miettimään, että miten ihminen, joka selvästikin on ollut tilanteessa peloissaan lasten kanssa, kykenee tekemään tällaista kylmäpäisesti ja rauhallisesti tiedostaen koko ajan mitä tekee ja miten tekee?

Anteeksi nyt vain, mutta minä en kertakaikkiaan ymmärrä miksi äärimmäisiä keinoja täytyy alkaa neuvomaan ihmiselle, joka ei selvästikään koiraihmisiä ole. Siitä ei tule kuin harmia sellaisten käsissä jotka näitä keinoja eivät osaa, tai ymmärrä miksi niin tehdään (idunnor, älä ota itseesi tästä, puhun nyt yleistäen :)), ja sitten saadaan kohta lukea iltalehdestä taas kuinka joku koira on purrut jotain, kun tämä on vain "suojellut" itseään tekemällä kaikenmaailman kurkipotkuja koiraa kohti.

kuten sanoin ekassa lauseessa niin tuo toimii ainoastaan silloin, jos koira juoksee kohti ja selvällä puremistarkoituksella. Ei siitä ole silloin hyötyä, jos koira kiertää rattaita kävellen muristen ympäri. Koiran hyökkäystapoja on erilaisia ja on hyvä tietää eri toimintatapoja. Suoraan hyökkäykseen kun ei voi suojautua tekeytymällä mahdollisimman vaarattomaksi vaan itsekin täytyy yrittää toimia siinä tilanteessa itseään suojellen.
AP sai jo hyviä neuvoja kuinka suhtautua koiraan tilanteessa, jossa hän joutui olemaan (enkä nyt tarkoita noita älyvapaita päähän potkimisjuttuja).

• Tykkää
Reactions: Saraella ja Kissimi
No jos kysytään "luitkohan koiraa väärin" niin eikö siinä ole aika selvä olettamus, että jokaisen tuollaiseen tilanteeseen joutuvan pitäisi osata tulkata koiran eleitä? Ei se vaan mene niin.

Ei, vaan siihen sisältyi oletus, että ap on mahdollisesti tulkinnut koiraa väärin ja näin ollen hänen ei tarvitsisi jatkossa pelätä tuota koiraa niin paljon ja voisi kulkea rauhallisemmin mielin.

No jos kysytään "luitkohan koiraa väärin" niin eikö siinä ole aika selvä olettamus, että jokaisen tuollaiseen tilanteeseen joutuvan pitäisi osata tulkata koiran eleitä? Ei se vaan mene niin.

Sä tulkitsit sen erilailla kuin mä.

Mä en ajatellut lainkaan asiaa siten, että tuolla kommentilla olisi tarkoitettu sitä, että ap:n olisi pitänyt nimenomaan osata lukea koiraa, vaan että hälle nyt kerrottiin, että hän ei mahdollisesti ole osannut lukea koiraa oikein ja on siis siksi tulkinnut koiran käytöstä väärin.

En usko että kukaan tässä ketjussa ajattelee asiaa niin, että meistä jokaisen tulisi osata koiria lukea. Mutta koska ap on nyt peloissaan ja järkyttynyt (ja niin minäkin olisin hänen tilnateessaan) mahdollisesti turhaan, niin hänelle on koitettu kertoa ettei kyse todennäköisesti ole aggressiivisuudesta ja ettei hänen tarvitse pelätä jos joskus vielä käy samoin. Ja häntä on rohkaistu kertomalla, että hän on käyttäytynyt aivan oikein, eli jos ei tiedä miten kuuluu tehdä ja koira vaikuttaa uhkaavalta (oli se sitä oikeasti tai ei) niin hän on toiminut aivan oikein.

Mä olen työssäni toiminut vuosia koirien kanssa ja jokusen tovin myös kissojen kanssa. Mulla on jopa ollut 2 omaa kissaa, mutten vieläkään tajua kissojen käyttäytymisestä paskanvertaa. Mä pidän niitä äärimmäisen arvaamattomina elukoina, joten usko pois...ainakaan mä en ajattele että kaikkien pitäisi osata lukea koiria, kun itsekään en yrityksistä huolimatta kertakaikkisesti osaa lukea kissoja niin paljon että voisin jokaisessa hetkessä kertoa mitä niillä on mielessä :)

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Koira on eläin, joten tuossa tilanteessa olisi parasta antaa koiralle signaaleja joita koira ymmärtää. Kiertelevään ja murisevaan koiraan tepsii parhaiten, että olet mahdollisimman passiivinen (eli et uhkaa sitä), käännät kyljen koiralle ja etkä missään tapauksessa katso koiraa silmiin. Luonnollisesti sivusilmällä koko ajan seuraat koiran liikkeitä. Mikäli se lähtee suoraan hyökkäykseen, niin silloin paras itsepuolustus on tuo edellä neuvottu polvitekniikka.

Sä tulkitsit sen erilailla kuin mä.

Mä en ajatellut lainkaan asiaa siten, että tuolla kommentilla olisi tarkoitettu sitä, että ap:n olisi pitänyt nimenomaan osata lukea koiraa, vaan että hälle nyt kerrottiin, että hän ei mahdollisesti ole osannut lukea koiraa oikein ja on siis siksi tulkinnut koiran käytöstä väärin.

En usko että kukaan tässä ketjussa ajattelee asiaa niin, että meistä jokaisen tulisi osata koiria lukea. Mutta koska ap on nyt peloissaan ja järkyttynyt (ja niin minäkin olisin hänen tilnateessaan) mahdollisesti turhaan, niin hänelle on koitettu kertoa ettei kyse todennäköisesti ole aggressiivisuudesta ja ettei hänen tarvitse pelätä jos joskus vielä käy samoin. Ja häntä on rohkaistu kertomalla, että hän on käyttäytynyt aivan oikein, eli jos ei tiedä miten kuuluu tehdä ja koira vaikuttaa uhkaavalta (oli se sitä oikeasti tai ei) niin hän on toiminut aivan oikein.

Mä olen työssäni toiminut vuosia koirien kanssa ja jokusen tovin myös kissojen kanssa. Mulla on jopa ollut 2 omaa kissaa, mutten vieläkään tajua kissojen käyttäytymisestä paskanvertaa. Mä pidän niitä äärimmäisen arvaamattomina elukoina, joten usko pois...ainakaan mä en ajattele että kaikkien pitäisi osata lukea koiria, kun itsekään en yrityksistä huolimatta kertakaikkisesti osaa lukea kissoja niin paljon että voisin jokaisessa hetkessä kertoa mitä niillä on mielessä :)

tässäkin taas on varmaan ollut väärinymmärretty koiraparka, voih voih.

Pitbullterrieri tappoi pikkutyt

No joo, tuohduin ehkä liikaa :ashamed: toki vastaisen varalle on hyvä nämä kertomanne asiat tietää.

Ärsyynnyn vaan, kun itselle sattui kanssa kerran niin, että piski tulee mun ja vaunuissa istuvan vauvan ympärille hökeltämään, ja mä pelkään koiria. Kohta omistaja tuli hakemaan koiransa ja tokaisi vaan sen olevan kiltti. Hoomoilasena sanoin omistajalle, että mistäs pirusta minä tietäisin, kenen koira on kiltti ja kenen ei. Omistaja ei pahoitellut, ei mitään, häipyi vaan koiransa kanssa.

Tokihan vahinkoja sattuu ja koiria pääsee irti, mutta mun toive olis, ettei niitä vahinkoja sattuis joillekin niin järjestelmällisesti...

[QUOTE="vieras";27274355]kuten sanoin ekassa lauseessa niin tuo toimii ainoastaan silloin, jos koira juoksee kohti ja selvällä puremistarkoituksella. Ei siitä ole silloin hyötyä, jos koira kiertää rattaita kävellen muristen ympäri. Koiran hyökkäystapoja on erilaisia ja on hyvä tietää eri toimintatapoja. Suoraan hyökkäykseen kun ei voi suojautua tekeytymällä mahdollisimman vaarattomaksi vaan itsekin täytyy yrittää toimia siinä tilanteessa itseään suojellen.
AP sai jo hyviä neuvoja kuinka suhtautua koiraan tilanteessa, jossa hän joutui olemaan (enkä nyt tarkoita noita älyvapaita päähän potkimisjuttuja).[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä pointin (koko ikäni kun koirien kanssa olen ollut, kouluttanut ja harrastanut, niin jonkin verran jopa minulta heruu ymmärrystä :)), mutta ihminen joka ei koirista ymmärrä mitään, ei välttämättä osaa nähdä koirasta milloin se on tulossa nimenomaan puremaan, ja milloin juoksentelee muutenvain päin. Oma koirani on todella hurjan näköinen kun lähtee juoksemaan vastaan, joten voisin hyvin kuvitella että asiasta mitään tietämätön ajattelisi tuonkin koiran olevan aggressiivinen, ja tulossa nimenomaan puremaan. Nämä asiat kun on valitettavasti niin kaksipiippuisia, koiranomistajille (varsinkin hieman kovempien rotujen) nämä asiat on ihan peruskauraa, ja koirattomille täyttä painajaista. Parasta mitä me voidaan koirien kanssa heille tehdä, on pitää koiramme kiinni, jotta ei sitten tule näitä turhia "uhreja" - ei potkittuja koiria tai purtuja perheenjäseniä.

Koira ei ole ihminen. Se ei osaa VIHATA yhtikäs mitään.

Jos koiraa ovat lapset kiusanneet ja rääkänneet, se ei ala vihaamaan lapsia, vaan pelkäämään. Ja pelkäävä koira voi pahimmillaan olla pelkoaggressiivinen koira, joka on siis pahin mahdollinen skenaario.

Mutta ei tällainenkaan koira tule mistään puskista saartamaan lapsia niille muristen, vaan koira ensisijaisesti pakenee ja pysyy etäällä jos sillä on siihen mahdollisuus ja kun ei ole, se käy päälle.

no tuota minulla on ollut koira joka ei tykännyt miehistä. jos joku mies käyttäytyi uhkaavasti esim. minua kohtaan koira yritti tätä purra, eikä ollut todellakaan pelokas!

Kyllä koiratkin osaa, vaikka ei olekkaan ihminen. Mutta se on totta että pelkoagressiivinen koira on aika huono yhdistelmä ja jos siitä on kyse niin koiralle ei saa kääntää selkäänsä->silloin saattaa hyökkää.

Mutta voihan koira olla oikeesti agressiivinen mutta ei pelokas. sekä pelokas aja agressiivinen siksi, mutta tuskin tässä tapauksessa oli kyse pelkoagressiivisuudesta koska koirahan tuli itse tuohon tilanteeseen!

Tollasessa tapauksessa koiraan kiinnitetään mahdollisemman vähän huomiota, ei katsota silmiin, ollaan mahdollisimman eleettömiä. ja jos sattuu olee jotain ruokaa niin sitä voi varovaisesti tiputtaa maahan(tämä saattaa viedä koiran huomion), mutta selkää ei käännetä.

tappelemaan ei kannata alkaa koska a.se lisää koiran agressiivisuutta b.labbis on sen verran isokoira että äkkiä ihminen sille häviää.

Joskus tietty tulee tilanteita jolloin se vieras koira iskee hampaansa jalkaan tai käsivarteen ja siinä tilanteessa kaikki keinot on sallittuja! Meidän kouluttaja ja koirakouluttaja sanoi että jos koira käy hänen päälle tappoaikeissa niin kyllä hän nistii koiran.

No joo, tuohduin ehkä liikaa :ashamed: toki vastaisen varalle on hyvä nämä kertomanne asiat tietää.

Ärsyynnyn vaan, kun itselle sattui kanssa kerran niin, että piski tulee mun ja vaunuissa istuvan vauvan ympärille hökeltämään, ja mä pelkään koiria. Kohta omistaja tuli hakemaan koiransa ja tokaisi vaan sen olevan kiltti. Hoomoilasena sanoin omistajalle, että mistäs pirusta minä tietäisin, kenen koira on kiltti ja kenen ei. Omistaja ei pahoitellut, ei mitään, häipyi vaan koiransa kanssa.

Tokihan vahinkoja sattuu ja koiria pääsee irti, mutta mun toive olis, ettei niitä vahinkoja sattuis joillekin niin järjestelmällisesti...

Tossa on muuten argumentti, jota en ymmärrä sitten lainkaan. Itselläni kiehahtaa joka kerta kun vapaana pidetään koiria, jotka ei edes ole mitenkään hallinnassa ja sitten se perustelu on se, että se on kiltti. Mulle on aivan se ja sama onko kiltti vai ei, osaan kyllä käsitellä myös vähemmän kilttejä koiria, enkä pelkää niitä. En nyt vaan silti halua, että nämä kiltit koirat juoksentelevat vapaana autoni alle, koirieni luokse, hyppimään kuratassuilla jne. Kiitos ja anteeksi, on vaan niin kulunut argumentti että... :kieh:

Tuommoinen omistaja onkin ollut täysi kusipää. Jos mun koirani joksus menisivät jonkun vieraan ihmisen luokse, mä varmaan anelisin polvillani armoa...koirani ovat kyllä kilttejä, mutta ei se tosiaan lohduta sitä koiraa pelkäävää ihmistä.

• Tykkää
Reactions: idunnor ja Tepadj
Ei nyt jumalauta?! Siis oletko oikeasti sitä mieltä, että ihan jokaisen vauvasta vaariin pitäis osata lukea koiria? Tietää onko niiden elkeet leikkiä, pelkoa vai vihaa? HALOO???

Koittakaapa nyt koiranomistajat tajuta, että kaikki ei tunnista teidän koirienne käytöstä, ei ehkä kiinnosta teidän fifit pätkääkään. Pidätte koiranne kiinni ja kurissa, ettei tule tuollaisia tilanteita, että satunnainen ihminen on kusessa teidän piskinne kanssa. Vastuu on omistajan, ihan turha kitistä tulkintavirheistä.
Aamen!

[QUOTE="Viltsukka";27274420]Heh, et mistään ja siks tuo omistaja sulle sen kertoi..? :D[/QUOTE]

Kuten chefkin tuossa kirjoitti; paljonko se lohduttaa sellaista, joka pelkää koiria? Ja entäpä jos omistajaa ei olisikaan kuulunut paikalle? Tai lopulta: kuinka kummallinen koiranomistaja kyseessä olisi, jos olisi tullut ja sanonut "joo, tää meidän Musti on tosi vihainen ja äkäinen koira"..? :O

Ymmärrän kyllä pointin (koko ikäni kun koirien kanssa olen ollut, kouluttanut ja harrastanut, niin jonkin verran jopa minulta heruu ymmärrystä :)), mutta ihminen joka ei koirista ymmärrä mitään, ei välttämättä osaa nähdä koirasta milloin se on tulossa nimenomaan puremaan, ja milloin juoksentelee muutenvain päin. Oma koirani on todella hurjan näköinen kun lähtee juoksemaan vastaan, joten voisin hyvin kuvitella että asiasta mitään tietämätön ajattelisi tuonkin koiran olevan aggressiivinen, ja tulossa nimenomaan puremaan. Nämä asiat kun on valitettavasti niin kaksipiippuisia, koiranomistajille (varsinkin hieman kovempien rotujen) nämä asiat on ihan peruskauraa, ja koirattomille täyttä painajaista. Parasta mitä me voidaan koirien kanssa heille tehdä, on pitää koiramme kiinni, jotta ei sitten tule näitä turhia "uhreja" - ei potkittuja koiria tai purtuja perheenjäseniä.

tässä olet täysin oikeassa! Itse kun olen jakanut noppokupin koiran kanssa jo vauvasta lähtien ja isän koirankoulutusta (rajakoirat) seuranneena niin uskon osaavani lukea koiraa kuin koiraa, että milloin kohti tullaan vauhdilla riemusta ja milloin vihasta. Kännykällä kirjoitan, joten yritin selittää asian lyhyesti ja ytimekkäästi, joten neuvosta tuli aika yksioikoinen ja mustavalkoinen. Mutta se toimintatapa kuitenkin toimii, joten en usko että vahinkoa sain aikaiseksi kertomalla sen. Tilanne hyökkäävän koiran kanssa on vaarallinen olipa kohteena kokenut tai kokematon ihminen koirien suhteen.

[QUOTE="huh";27274264]Todennäköisesti kyseessä oli häiriintynyt koira joten tuskin sitä olisi voinut juuri mitenkään rauhotella. Kai soitit hätäkeskukseen koirasta? Kyllähän tuollaisesta raivopörristä pitää tehdä ilmoitus ettei hyökkää vaikka lasten päälle.[/QUOTE]

Juu mies soitti, mulla ei ollut kännykkää mukana.

• Tykkää
Reactions: chef
Koiran aggressioon ei koskaan kannata vastata väkivallalla, koska koira vastaa siihen aina pahemmin. Jos koira pääsee taistelumoodiin, on siinä ihminen alakynnessä. Koiralle ei saa myöskään kääntää selkää tai toisaalta kohtisuorassa tuijottaa. Itse varmasti olisin rähähtänyt koiralle tiukasti "pois". Uskon, että on pelottanut. Sääli, että toiset eivät saa pidettyä koiriaan kytkettyinä.

Kuulostaa oudolta etta koira olisi oikeasti agressiivinen vieraalla alueella joka ei ole sen "reviiria", oletko varma etta luit koiraa oikein? Varsinkin jos lahti pojan peraan "riehumalla" niin oletko varma etta kyse ei ollut nuoresta koirasta joka oli innoissaan ja yritti "haastaa leikkiin" ?

En usko että oli vierasta aluetta koiralle, vaan luultavasti on tästä meidän taloilta tai viereisiltä. Sellainen fiilis tuli. Ollaan juuri muutettu niin en vielä tiedä tän ympäristön lemmikkikantaa tarkemmin.

Olen täysin varma, että luin koiraa oikein. Niin monta koiraa tavanneena (ystävillä ja sukulaisilla koiria), erotan kyllä oikean vaaratilanteen leikistä. Tämä oli jotain ihan muuta kuin leikkiä, siksipä niin pelästyinkin ja kavahdan varmaan vielä jatkossakin.

Viimeksi muokattu:
Kuten chefkin tuossa kirjoitti; paljonko se lohduttaa sellaista, joka pelkää koiria? Ja entäpä jos omistajaa ei olisikaan kuulunut paikalle? Tai lopulta: kuinka kummallinen koiranomistaja kyseessä olisi, jos olisi tullut ja sanonut "joo, tää meidän Musti on tosi vihainen ja äkäinen koira"..? :O

No entäpä entäpä entäpä. Noin mäkin sanon jos meidän koira haukkuu vieraalle, että ei ole vaarallinen. En mä ota kantaa siihen mitä jos tilanne on joku entäpä en olisi paikalla tai entäpä jos mun koiran tilalla olisi toinen koira tms. Mä kerron SIINÄ TILANTEESSA sille vieraalle ihmiselle, että NYT ei ole tarvetta pelätä. Pelko voi silti jäädä, eihän sitä sanoilla pois saa välttämättä, ja sille mä en mitään voi, mut voin kai yrittää kertomalla MUN omasta koirasta? Kyllä se toista ihmistä voikin lohduttaa. Tässäkin moni on sitä mieltä, että jokaisen ihmisen ei tarvitse osata tulkita koiria ni ei tarvitsekaan, mä voin omistajana tulkata sitä teidän puolesta. Tässä on hyvä esimerkki siitä, että mikään ei kelpaa. Mitä sun mielestä tarkalleen sen omistajan olis pitänyt tehdä?! Oliko siis kyse siitä, että se yks "anteeksi" sana unohtui? Olisko se yksistään riittänyt vai mitä sä haluat? Äläkä sano, että "älä päästä koiraasi vapaaksi", nyt puhutaan VAHINGOSTA.

[QUOTE="Viltsukka";27274485]No entäpä entäpä entäpä. Noin mäkin sanon jos meidän koira haukkuu vieraalle, että ei ole vaarallinen. En mä ota kantaa siihen mitä jos tilanne on joku entäpä en olisi paikalla tai entäpä jos mun koiran tilalla olisi toinen koira tms. Mä kerron SIINÄ TILANTEESSA sille vieraalle ihmiselle, että NYT ei ole tarvetta pelätä. Pelko voi silti jäädä, eihän sitä sanoilla pois saa välttämättä, ja sille mä en mitään voi, mut voin kai yrittää kertomalla MUN omasta koirasta? Kyllä se toista ihmistä voikin lohduttaa. Tässäkin moni on sitä mieltä, että jokaisen ihmisen ei tarvitse osata tulkita koiria ni ei tarvitsekaan, mä voin omistajana tulkata sitä teidän puolesta. Tässä on hyvä esimerkki siitä, että mikään ei kelpaa. Mitä sun mielestä tarkalleen sen omistajan olis pitänyt tehdä?! Oliko siis kyse siitä, että se yks "anteeksi" sana unohtui? Olisko se yksistään riittänyt vai mitä sä haluat? Äläkä sano, että "älä päästä koiraasi vapaaksi", nyt puhutaan VAHINGOSTA.[/QUOTE]

Yhtään provosoimatta, ja itsekin ikäni koiria omistaneena: miten ihmeessä koira voi päästä VAHINGOSSA vapaaksi ja toisen luokse?

Yhteistyössä