Kun aikuinen ihminen muuttaa pois kotoa, hänellä kuuluu olla suunnitelma, miten hoitaa itsenäisesti elantonsa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipide

Vieras
Toki vanhemmat voivat hädän tullen avustaa tai muutenkin mikäli on varaa ja tahtoa, mutta kyllä sillä asenteella pitäisi jokaisen muuttaa kotoaan, että yrittää siitä lähtien elättää itsensä ja hoitaa raha-asiansa itsenäisesti :) Ei voi automaattisesti olettaa, että vanhemmat maksavat jatkuvasti aikuiselle ihmiselle.

Tätä mieltä olen. Kukaan samaa mieltä?

Joo, toki näin. Mutta kotiin saa aina tulla ja vanhemmilla saa olla itsenäinen suunnitelma omaisuutensa käytöstä. Tiedän moniakin, jotka näennäisen itsenäisiä, mutta vanhemmat hommanneet heille sen ekan yksiön.

Täysin samaa mieltä!!!!Mutta mutta....entä mites sitten kun tämä kotoa pois muuttava on oppinut että kaiken saa valmiina,kaikki maksetaan puolesta,eikä mitään tarvi tehdä.
Eli olettaa että vanhemmat,tässä tapauksessä isä,maksaa kaiken johon itsellä ei varaa.
Lähisuvusta löytyy poika joka käyttää isäänsä niiin törkeesti hyväkseen,tässä aiemmin enemmän,nykysin vähemmän...

Olin 15v kun muutin pois kotoota. Äiti antoi väkisin jonkun 200mk joka kuukausi. Olisin pärjännyt ilmankin.. Yritin kieltäää antamasta. Mutta rahamäärä vain kasvoi iän myötä. Nyt kun odotan ekaa lasta niin rahaa sataa kuin taivaalta vaikka olen megatörsääjä matkusteluun rahoineni :D
Mutta jälkeenpäin ajatellen niin oli todella hyvä että äiti antoi rahaa kun opiskelin. :heart: Hän helpotti elämääni. Opiskelu ja työssäkäyminen ei sovi kaikille. Itse kävin silti töissä kaikki kesät ja 19v alkaena vakituinen työ koulun ohessa 3h päivä joka päivä.

Hullua jos nyt joutuisi lisäämään 3h joka työpäivän perään vielä lisätöitä.... niin ja tenttiinluvut! En suostuisi :laugh: Joten annan omille lapsillenikin tulevaisuudessa sponsorirahaa.. ja kuulemma äitinikin oli sitä saanut aikanaan kun oli pikkulapsia ja kun oli koulua samalla jne.

Totta. Mutta kaikilla opiskelijoilla ei kyllä ole edes suunnitelmissa elättää itseään ainakaan ekana vuonna vaan vanhemmat maksavat esim. joillekin yliopisto-opiskelijoille jotain raha-avustusta.

joo mullakin oli tosi hyvä suunnitelma, kävelin soskuun hain takuuvuokrarahat ja joka kuukausi toimeentulon, kunne saloin opiskelemaan 1,5 vuoden päästä kotoa lähdön jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Olin 15v kun muutin pois kotoota. Äiti antoi väkisin jonkun 200mk joka kuukausi. Olisin pärjännyt ilmankin.. Yritin kieltäää antamasta. Mutta rahamäärä vain kasvoi iän myötä. Nyt kun odotan ekaa lasta niin rahaa sataa kuin taivaalta vaikka olen megatörsääjä matkusteluun rahoineni :D
Mutta jälkeenpäin ajatellen niin oli todella hyvä että äiti antoi rahaa kun opiskelin. :heart: Hän helpotti elämääni. Opiskelu ja työssäkäyminen ei sovi kaikille. Itse kävin silti töissä kaikki kesät ja 19v alkaena vakituinen työ koulun ohessa 3h päivä joka päivä.

Hullua jos nyt joutuisi lisäämään 3h joka työpäivän perään vielä lisätöitä.... niin ja tenttiinluvut! En suostuisi :laugh: Joten annan omille lapsillenikin tulevaisuudessa sponsorirahaa.. ja kuulemma äitinikin oli sitä saanut aikanaan kun oli pikkulapsia ja kun oli koulua samalla jne.

Väliaikaista se opiskeluaika vain on, kyllä sitä kituuttamista hetken kestää, jos on pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joo mullakin oli tosi hyvä suunnitelma, kävelin soskuun hain takuuvuokrarahat ja joka kuukausi toimeentulon, kunne saloin opiskelemaan 1,5 vuoden päästä kotoa lähdön jälkeen.

Tätä en hyväksy enkä ymmärrä.

oisko ollu ihan pakko kuunnella alkkisvanhempien riehumista ja ölinää, ei pystyny ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
HAAAUUUKOTUUSH. |O

Väitätkö, ettei ap:n mielipide ole ihan järkevä? Vai muutitko itse aikoinasi pois kotoa sillä ajatuksella, ettei sinun tarvitse edes yrittää tulla itsenäisesti toimeen?

oisko ollu ihan pakko kuunnella alkkisvanhempien riehumista ja ölinää, ei pystyny ei.

Aijaa, no sit ymmärrän.

Mun vanhempani tukivat mua koko opiskeluajan kuukausittain about opintolainan suuruisella summalla. Suomeksi, ellen olisi halunnut ostaa tietokonetta ja tehdä paria ulkomaanreissua, olisin säästynyt opintolainan ottamiselta kokonaan, mistä olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni. Vaan eipä ne kahden vuoden aikana nostetut opintolainatkaan kaduta, sen verran hyvään tarkoitukseen rahat meni. :saint:

Olen samaa mieltä. Likka teki suunnitelmaansa noin vuoden verran. Siihen suunnitelmaan kuului mm se, että on sen ikäinen, ettei mun tuloni enää vaikuta hänen opintotukeensa. Myöskin sillä oli merkitystä, missä vaiheessa mun oli mahdollisuus ottaa velkaa ja ostaa likan osuus tästä asunnosta. Eli varsin pitkään ja huolellisesti suunniteltiin sitä likan omaan talouteen muuttamista.