Kun aikuinen ihminen muuttaa pois kotoa, hänellä kuuluu olla suunnitelma, miten hoitaa itsenäisesti elantonsa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuäiti:
Mä en tajua mikä tässä asiassa nyt on, hirveästi alotuksia asiasta ja pitkiäkin ketjuja. Mitä ihmettä se on keneltäkään pois jos jota kuta vanhemmat avustaa? Jos itselllään menee hyvin ja ei tarvitse kenenkään apua niin hyvä juttu, jotkut tarvitsevat apua ja jotkut saa sitä pyytämättä, jotkut taasen käyttävät hyväkseen. Eikös se kuitenkin ole kunkin itsensä omallatunnolla, annetaan kaikkien kukkien kukkia.:)

Luepas aloitus uudestaan. Siinä ei sanottu mitään siitä, että apua ei saisi antaa. Vaan, ettei aikuisen ihmisen kuulu _vaatia_ enää rahaa, jos kerran on niin itsenäinen, että muuttaa pois kotoa.

En kylläkään sanonut mitään siitä että apua ei sais antaa, päinvastoin. Ihmettelin ainoastaan sitä minkä takia asiasta on kauheat keskustelut ja tappelut ja monta alotusta, kyse on asiasta yleisesti. Tämä ketju on taas samasta asiasta ja tämä on mun mielipide. Kuten sanoin, mitä se on keltään pois jos joku sellainen on että ''vaatii_vielä_rahaa_vaikkei_kuulu, kun on muuttanut pois kotoa'', eikös se ole sen ihmisen oma asia ja hänen itsensä omallatunnollaan, musta asiasta ei ole mitään järkeä kiistellä niin kun nämä lähes Kaikki ketjut asiasta on olleet. :)

Mä en tajua mikä tässä asiassa nyt on, hirveästi alotuksia asiasta ja pitkiäkin ketjuja. Mitä ihmettä se on keneltäkään pois jos jota kuta vanhemmat avustaa? Jos itselllään menee hyvin ja ei tarvitse kenenkään apua niin hyvä juttu, jotkut tarvitsevat apua ja jotkut saa sitä pyytämättä, jotkut taasen käyttävät hyväkseen. Eikös se kuitenkin ole kunkin itsensä omallatunnolla, annetaan kaikkien kukkien kukkia.:)

Luepas aloitus uudestaan. Siinä ei sanottu mitään siitä, että apua ei saisi antaa. Vaan, ettei aikuisen ihmisen kuulu _vaatia_ enää rahaa, jos kerran on niin itsenäinen, että muuttaa pois kotoa.

En kylläkään sanonut mitään siitä että apua ei sais antaa, päinvastoin. Ihmettelin ainoastaan sitä minkä takia asiasta on kauheat keskustelut ja tappelut ja monta alotusta, kyse on asiasta yleisesti. Tämä ketju on taas samasta asiasta ja tämä on mun mielipide. Kuten sanoin, mitä se on keltään pois jos joku sellainen on että ''vaatii_vielä_rahaa_vaikkei_kuulu, kun on muuttanut pois kotoa'', eikös se ole sen ihmisen oma asia ja hänen itsensä omallatunnollaan, musta asiasta ei ole mitään järkeä kiistellä niin kun nämä lähes Kaikki ketjut asiasta on olleet. :)

Olen vain hämmästynyt ihmisten arvoista, kun tuo tuntuu olevan monille jotenkin päivänselvä juttu, ettei aikuisen lapsen tarvitse edes yrittää pärjätä omillaan. Kai erilaisista asioista ja kasvatustavoista saa keskustella ilman, että toitotetaan vaan: "jokainen tyylillään". Ihan sama asia että keskustellaan täällä siitäkin, mitä mieltä ollaan vapaasta kasvatuksesta tai lasten ruumiillisesta kurituksesta.

Usein myös keskustelujen kautta vertailen ihmisten kasvatustapoja omiin kasvatustapoihini ja saatan korjata käsityksiäni, mikäli opin jotain uutta muiden käsityksistä. Nytkin tämän päivän avaukset ovat saaneet minut pohtimaan, toiminko oikein kun avustan tarvittaessa aikuista opiskelevaa lastani, mutten osta kaikkea valmiiksi vaan haluan hänen ensisijaisesti oppivan itse elättämään itsensä ja pärjäämään itsenäisesti, kannatellen omia siipiään :) Hätätilanteissa autan ja muutenkin, jos lapseni on tiukilla..lisäksi olen hankkinut joitakin huonekaluja, tuonut mukanani ruokaa jääkaappiin yms. Teenköhän sittenkin väärin, kun yli 90% palstalaisista ei näe siinä mitään väärää, että aikuiselle lapselle maksetaan jatkuvasti niin paljon, ettei hänen edes tarvitse yrittää itseä pääasiallisesti elättää itseään.

Olen vain hämmästynyt ihmisten arvoista, kun tuo tuntuu olevan monille jotenkin päivänselvä juttu, ettei aikuisen lapsen tarvitse edes yrittää pärjätä omillaan. Kai erilaisista asioista ja kasvatustavoista saa keskustella ilman, että toitotetaan vaan: "jokainen tyylillään". Ihan sama asia että keskustellaan täällä siitäkin, mitä mieltä ollaan vapaasta kasvatuksesta tai lasten ruumiillisesta kurituksesta.

Hyvänen aika! kuka nyt on sanonut ettei asioista saa keskustella? Tämä vaan on nyt tuntunu parin päivän aikana olevan palstalla sellainen asia että herättää hirveästi kiistaa, monia aloituksia, pitkiä keskusteluja/tappeluita asiasta. Useampi on tainnut jo todeta että eikö asian voisi jo antaa olla. Mitä järkeä on kovasti taistella asiasta? Kullakin on milloin mistäkin asiasta mielipiteensä ja joskus joku asia paisuu yli äyräiden ja tämä on asia jolle niin on käynyt. Kyllä mullakin mielipiteeni on mutta kuten sanoin eikö asian voisi jo antaa olla, ei ole järkeä asiasta taistella kun kuitenkin on jokaisen oma asia. Ja se että jonkun vanhemmat avustaa jotakuta rahallisesti on kuitenkin hieman eri asia kuin ruumiillinen kuritus ja onko se oikein vai ei. Mun mielipide on että antaa asian jo olla ja jokainen tyylillään, mielipiteet on lennellyt jo puolin ja toisin asiasta jo useamman päivän joten eiköhän ne ole jo kuultu. Mekin voidaan jatkaa tätä jauhantaa loputtomiin mutta minä poistun nyt yöunille, kun kuitenkin pitää nousta jo 5 tunnin päästä ylös. Hyvää yötä ja peace! ;)

En tiedä, keiden kanssa olet aiheesta keskustellut, mutta tällä palstalla nyt parin päivän sisällä ei silmiini ole osunut yhtäkään kirjoitusta, jossa kirjoittaja olisi ollut tuota mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuäidille vielä:
Usein myös keskustelujen kautta vertailen ihmisten kasvatustapoja omiin kasvatustapoihini ja saatan korjata käsityksiäni, mikäli opin jotain uutta muiden käsityksistä. Nytkin tämän päivän avaukset ovat saaneet minut pohtimaan, toiminko oikein kun avustan tarvittaessa aikuista opiskelevaa lastani, mutten osta kaikkea valmiiksi vaan haluan hänen ensisijaisesti oppivan itse elättämään itsensä ja pärjäämään itsenäisesti, kannatellen omia siipiään :) Hätätilanteissa autan ja muutenkin, jos lapseni on tiukilla..lisäksi olen hankkinut joitakin huonekaluja, tuonut mukanani ruokaa jääkaappiin yms. Teenköhän sittenkin väärin, kun yli 90% palstalaisista ei näe siinä mitään väärää, että aikuiselle lapselle maksetaan jatkuvasti niin paljon, ettei hänen edes tarvitse yrittää itseä pääasiallisesti elättää itseään.

Lukisitko tämänkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja keittikselle:

Luin. Mutta sitä mä taas en ymmärrä, mistä sä tuon 90% tempaisit. Kun käsittääkseni lähestulkoon jokainen aiheesta nyt parina päivänä keskustellut on ollut juuri sitä mieltä, että että nuorelle ei todellakaan tarvitse kaikkea hankkia vaan avustetaan tarpeen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Luin. Mutta sitä mä taas en ymmärrä, mistä sä tuon 90% tempaisit. Kun käsittääkseni lähestulkoon jokainen aiheesta nyt parina päivänä keskustellut on ollut juuri sitä mieltä, että että nuorelle ei todellakaan tarvitse kaikkea hankkia vaan avustetaan tarpeen mukaan.

mä olen saanut kyl keittiksen kanssa ihan saman kuvan. en saanut vastausta eilen siihen tunteeko joku oikeasti ihmisiä jolle vanhemmat maksavat kaiken? eikä yksikään ole tainnut myöntää niin toimivansa oman lapsensa kohdalla.

Mutta mikä se tarve sitten on? Onko baarireissut tarve? Tiedän erään työssäkäyvän opiskelijan, joka pystyy maksamaan itsenäisesti vuokran, ruuan yms. mutta hän pyytää joka kk vanhemmiltaan rahaa kosmetiikkaan, suuriin vaateostoksiin yms. hän on ihan itse sanonut, ettei halua elintasonsa olevan opiskelijana lainkaan erilainen kuin kotona asuessa. Ei tuokaan mielestäni kovin järkevältä kuulosta. Tuolla 90%:lla tarkoitin, että valtaosa ei näe mitään väärää vaikka vanhemmat ostaisivat aikuisille lapsilleen kaiken, jos heillä vain varaa on...lakihan ei sitä estä, mutta siitä voi olla montaa mieltä, onko se eduksi nuoren tulevaisuutta ajatellen. Se tarve on vaikea määritellä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä olen saanut kyl keittiksen kanssa ihan saman kuvan. en saanut vastausta eilen siihen tunteeko joku oikeasti ihmisiä jolle vanhemmat maksavat kaiken? eikä yksikään ole tainnut myöntää niin toimivansa oman lapsensa kohdalla.
Mä en ainakaan tunne. Tässä verotuksen ihmemaassa taitaa olla aika harvassa ne, joilla olisi varaa joka kuukausi maksaa kahden asunnon vuokraa (tai lainanlyhennystä ja yhtiövastiketta), kahden asunnon sähkölaskuja, kahden asunnon kotivakuutuksia, kahden asunnon tv-lupia, kahden asunnon kodinkoneita. kahden asunnon internetyhteyksiä jne. Ja sen päälle vielä normaalit, elämiseen kuuluvat menot kuten ruoka jne. Puhumattakaan siitä, että maksaisi kolmesta tai jopa usemmasta asunnosta samat samat kulut.

Mulle ja kaikille tutuilleni tuo on täysin epärealistinen vaihtoehto, että maksaisi lapsilleen jatkuvasti kaiken.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Mutta mikä se tarve sitten on? Onko baarireissut tarve? Tiedän erään työssäkäyvän opiskelijan, joka pystyy maksamaan itsenäisesti vuokran, ruuan yms. mutta hän pyytää joka kk vanhemmiltaan rahaa kosmetiikkaan, suuriin vaateostoksiin yms. hän on ihan itse sanonut, ettei halua elintasonsa olevan opiskelijana lainkaan erilainen kuin kotona asuessa. Ei tuokaan mielestäni kovin järkevältä kuulosta. Tuolla 90%:lla tarkoitin, että valtaosa ei näe mitään väärää vaikka vanhemmat ostaisivat aikuisille lapsilleen kaiken, jos heillä vain varaa on...lakihan ei sitä estä, mutta siitä voi olla montaa mieltä, onko se eduksi nuoren tulevaisuutta ajatellen. Se tarve on vaikea määritellä.

Siis ko. ihminen todellakin ostaa vaatteita yli tarpeensa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
No mikä on kenenkin tarve mihinkin varmaan riippuu ihan yksilöstä ja siitä perheestä. Onko omistusasunto tarve, kun vuokrallakin voi asua? Onko lapsille omat huoneet tarve, kun ennen vanhaan mahtui kevyesti suurperhekin asumaan kaksiossa? Onko tarve syödä kotimaista luomuruokaa, kun voi aivan hyvin ostaa Lidlistä sakalaista sapuskaa?

Ja mä en edelleenkään tiedä, missä ketjussa sä olet nähnyt sen, että 90% kirjoittajista olisi ollut sitä mieltä, että lapsilleen voisi ostaa kaiken, jos varaa on. Kun ainakin ne ketjut, mitä mä olen lukenut, oli juuri sellaisia, missä sitä apua sanottiin annettavan juurikin tarpeen mukaan. Mutta ehkä me ollaan sitten luettu eri ketjuja =)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Mä en ainakaan tunne. Tässä verotuksen ihmemaassa taitaa olla aika harvassa ne, joilla olisi varaa joka kuukausi maksaa kahden asunnon vuokraa (tai lainanlyhennystä ja yhtiövastiketta), kahden asunnon sähkölaskuja, kahden asunnon kotivakuutuksia, kahden asunnon tv-lupia, kahden asunnon kodinkoneita. kahden asunnon internetyhteyksiä jne. Ja sen päälle vielä normaalit, elämiseen kuuluvat menot kuten ruoka jne. Puhumattakaan siitä, että maksaisi kolmesta tai jopa usemmasta asunnosta samat samat kulut.

Mulle ja kaikille tutuilleni tuo on täysin epärealistinen vaihtoehto, että maksaisi lapsilleen jatkuvasti kaiken.

aivan.

Mielestäni silloin ylitetään liiallisen auttamisen raja, kun aikuinen lapsi on riippuvainen vanhempien avusta työssäkäydessäänkin...mielestäni avustusta on liikaa, jos sitä on niin paljon, ettei aikuisen lapsen juuri tarvitse suunnitella rahankäyttöään ja kituuttaa lainkaan. Pääosa maksuista pitäisi olla lapsen itsensä kustannettavissa, että ensisijaisesti yrittää pärjätä itse. Nuori voi laiskistua, jos saa liikaa apua.

Siis ko. ihminen todellakin ostaa vaatteita yli tarpeensa.
Hyvinkin mahdollista, mutta kokeeko hän itse tai hänen vanhempansa sen samoin kuin sinä?

Kyllä, hän on sanonut, että ei halua lainkaan "kituuttaa" vaan säilyttää alkuperäisen elintason. En näe järkeä kotoa muuttamisessa jos olettaa elintason pysyvän samana: on itsestäänselvää, että yksin asuessaan on tiukemmalla.

Sekin asia kannattaa muistaa, että lähes kaikki nuoret ovat innokkaita pärjäämään omillaan, harva ei halua olla mahd. itsenäinen taloudellisesti. Ihmisille itsenäisyys on yllättävän tärkeää. :) Itsenäinen nuori tuskin pyytää vanhemmilta rahaa, jos tarvetta siihen ei ole. :) On ihan ok, että vanhemmat omasta halustaan hankkivat nuorelle jotain, jos nuori kuitenkin oppii olemaan mahd. riippumaton vanhempien rahoista.

Kyllä, hän on sanonut, että ei halua lainkaan "kituuttaa" vaan säilyttää alkuperäisen elintason. En näe järkeä kotoa muuttamisessa jos olettaa elintason pysyvän samana: on itsestäänselvää, että yksin asuessaan on tiukemmalla.
Mä esitin edellisen kysymykseni hieman huonosti. Tarkoitin sitä, että esim mulle riittää yhdet talvikengät koko talveksi. Ja ne samat talvikengät riittää siihen asti, kun ne hajoavat. Mutta tiedän ihmisiä, ikäisiäni, aikuisten lasten äitejä, joiden mielestä pitää olla eri talvikengät hameiden ja eri talvikengät pitkien housujen kanssa. Lisäksi ruskean takin kanssa ruskeat ja mustan mustat. Käsilaukku pitää ola muuhun asuun sopiva, Lisäksi vaatteiden ja asusteiden pitää olla muodin mukaiset. Nämä ihmiset siis kokevat tarvitsevansa nuo kaikki vaatteet ja asusteet, vaikka minä pidänkin kyseistä vaatemäärää tarpeettomana. Ts... mitä kukakin kokee tarpeelliseksi ja mitä ei, on hyvin yksilöllistä. Ja siksi mun on täysin mahdotonta sanoa, onko jokin asia toiselle ihmiselle tarpeellinen vai ei. Voin puhua ainoastaan omasta puolestani ja siitä, mikä minulle on tarpeellista ja mikä ei.