Kun aletaan käyttää hyväksi... (lastenhoidossa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naapuri

Vieras
Itse olen kotona pienten lasten kanssa ja esikoinen ekaluokalla... Naapurin lapsi samalla luokalla... Naapuri on alkanut ottamaan sellaisia työvuoroja itselleen, että ei ole kotona kun heillä kolmasluokkalainen pääsee koulusta eikä silloin kun ekaluokkalainen pääsee koulusta.

Aluksi kyseli parin päivän varotusajalla, että passaako kolmasluokkalaisen tulla pariksi tunniksi meille ja jos sitten hakisin samalla koulusta hänenkin ekaluokkalaisen kun omanikin... Pikkuhiljaa ollaan nyt menty siihen tilanteeseen, että hätävalheilla perustellaan se, miksi nyt ei päästäkkään hakemaan ekaluokkalaista koulusta, että josko minä hakisin.. ja näitä tulee n. tunnin varotusajalla... Ja kun kolmasluokkalainen ei halua/osaa olla yksin kotona paria tuntia niin tulee tänne vaikka äiti kovasti väittää, että on sovittu lapsen kanssa, että menee kotiinsa... Tänään jo meni hermot kun äiti jäi valheesta kiinni.. kysyin siis asiasta ekaluokkalaiselta kun hain... Kolmasluokkalaisenkin passitin tuntia aikasemmin kotiinsa kun meinasi taas meille tulla...

Niin niin... että mitenkä minä nyt kauniisti sievästi ilmoitan naapurille, että minä en oo mikään itsestäänselvä iltapäiväkerho? Koskaan ei tuu sieltä suunnalta ehdotusta, että voisi kuljettaa minun ekaluokkalaista vastapalveluksena..aina vaan ollaan ottamassa. Tiettyyn rajaan kyllä autankin, mutta kun aletaan keksimään hätävalheita ja kyseessä on vain selkeää hyväksikäyttöä niin alkaa jurppimaan...

Niin ja tätä tapahtuu nyt n. 2-3krt viikossa...

no jos et kehtaa suoraan sanoa niin sitten alat järjestää menoja tai "menoja" suoraan koululaistenhakureissulta?
Itse ehdotin vastaavantyyppisessä tilanteessa itse että naapureiden lapset voisivat tulla meille koulun jälkeen, kun pelotti olla yksin kotona. Ihan vain lasten itsensä vuoksi ja koska siitä ei ollut minulle mitään haittaa. En ottanut korvausta ja tarjosin välipalatkin.
Mutta sen pitää tosiaan perustua siihen että itse haluaa ja jaksaa, eikä kuluttaa sinun voimavarojasi.

Ei tuollaisista asioista aina tarvitse sanoa "kauniisti ja sievästi" vaan jos ei ymmärrä, niin selkeästi ja päättäväisesti. Sun on ap laitettava hommalle stoppi tai se vaan jatkuu ja varmaan vielä pahenee, lopulta naapurin lapset syövät teillä iltaruuan jne...

Kyllä kolmasluokkalainen ja ekaluokkalainen osaavat kahdestaan olla kotona muutaman tunnin jos vanhempi ei ole ekaluokkalaiselle iltapäivähoitoa tajunnut hakea.

Tylsä tilanne. Mitenhän ihmiset voivatkin olla noin ajattelemattomia?

Suoraanhan sinun on mentävä puhumaan siitä, että tilanne on teille kestämätön ja ettet ole valmis ottamaan näin suurta vastuuta naapurin lasten kasvattamisesta.

Sanot vaan suoraan, että et voi hakea, kun kysyy sinulta.

Miksi niitä ekaluokkalaisia yleensä pitää hakea kotiin, kyllä tähän aikaan vuodesta jo yleensä osaavat itsekin koulumatkat kulkea?

Meillä nyt on viety/haettu tuo ekaluokkalainen kun matkalla on pari vaarallista tienylitystä.. ja kun itsellä on siihen mahdollisuus... naapuri on vienyt myös aikasemmin ja nyt sitten alkanut tulemaan näitä "voisitko hakea kun"... Kolmasluokkalainen heillä on...noh... kun ei ole oikeen vaadittu mitään koskaan sillä verukkeella kun lapsi on niin herkkä... ei edes 15min kotona oloa niin on kai se tietty hieman vaikea olla kotona yhtäkkiä 1-2h. Tosin en koe minun asiakseni opettaa lapsille yksinään kotona oloa.. siis naapurin lapsille joten tässä vaiheessa kun aletaan jo valehtelemaan miksi ei pääsekkään hakemaan lastaan koulusta (lapselle aamulla oli jo ilmoitettu, että minä haen) niin jotenkin se sääli niitä lapsiakin kohtaan karisee... ikävä kyllä...

Täytyy varmaan ruveta käyttämään tuota "en ole kotona, lähden heti jonnekkin kun haen lapseni yms". Koska luulen, että jos sanon suoraan asiasta, sanon ilkeästi :(

Turhaan alat selittelemään. Lähetä ennemin lasku. Erittele lasta vahtimasi tunnit, matkat ja mahd. välipalat, niiden hinnat ja loppusumma. Eräpäivä 2 viikon päähän. Ilmota laskutuskaudeksi 2vk tai kuukausi ja laskuttavasi aina alkavalta tunnilta 10min tarkuudella. Jos ihmettelee, sano alkaneesi yksityiseksi iltapäiväkerhoksi. :D